TDK: a többlettudás az élethez segít

Vágólapra másolva!
Interjú Szendrő Péterrel, az Országos Tudományos Diákköri Tanács elnökével.
Vágólapra másolva!

Idén hányan jelentkeztek Országos Tudományos Diákköri Konferenciára, és mit mutat ez a szám, ha összevetjük az utóbbi évek hasonló adataival?

Az OTDT-ről és az OTDK-ról részeletesebbenhttp://www.otdt.hu/otdthu.htmRészeletes leírás az OTDT honlapjánA TDK fél évszázada /mindentudasegyeteme/20050111amagyar.htmlSzilányi Ágnes Judit írásaÖnképzés, tudományos-utánpótlás nevelés, vagy verseny?/mindentudasegyeteme/20050108tdkonkepzes.htmlBencze Gyula írása

- Az utóbbi időben három egymást követő konferencia adatait szoktunk egybevetni, hogy valós trendeket tudjunk kimutatni, ez alapján növekszik a jelentkezők száma. 2001-ben valamivel több, mint háromezer, 2003-ban 3500, míg 2005-ben majdnem 3600 nevezést küldtek be. Mint tudjuk, ez nem azt jelenti, hogy 3600 pályázó van, hiszen a pályamunkákat sok esetben közösen készítik, publikálják. Mivel körülbelül 360-380 ezer diák tanul elsődiplomásként a magyar nappali és levelező felsőoktatásban, azt lehet mondani, hogy egy százalékuk részt vesz ezen a tudományos megmérettetésen. Ha csak a nappali tagozatosokat vesszük számba, azt látjuk, hogy két százalékuk küld be pályamunkát. És minthogy egy-egy országos nevezésre három vagy négy helyi, intézményi jelentkező jut, így azt mondhatjuk, hogy az Országos Tudományos Diákköri Konferencia (OTDK) 15 ezer diákot mozgat meg az országban. Ez a nappali tagozatos hallgatók tíz százalékát jelenti, ami teljesen elfogadható adat, hiszen a tudományos diákköri (TDK) tevékenység csak a legtehetségesebbek és legszorgalmasabbak kiváltsága. A nevezések számának növekedése persze nem olyan látványos, mint a felsőoktatásban továbbtanulók számnövekedése, de ez egyben azt is jelenti, hogy állandó érték- és tudományorientált munka folyik az egyes intézményekben.

Szekció

Nevezések száma 2001-ben

Nevezések száma 2002-ben

Nevezések száma 2003-ban

Agrártudományi

300

321

293

Állam- és Jogtudományi

258

258

292

Biológia

190

218

277

Fizika, Földtudományok és Matematika

242

242

229

Hadtudományi

107

108

117

Humán Tudományi

385

390

404

Informatika Tudományi

97

116

115

Kémiai és Vegyipari

203

156

166

Közgazdaságtudományi

261

357

375

Műszaki Tudományi

253

251

267

Művészeti és Művészettudományi

-

151

178

Orvostudományi

144

163

170

Pedagógiai, Pszichológiai, Közművelődési és Könyvtártudományi

217

251

186

Tantárgypedagógiai és Oktatástechnológiai

83

120

107

Társadalomtudományi

262

337

320

Testnevelés és Sporttudományi

63

64

73

Összesen

3065

3503

3569


Szendrő Péter

Szendrő Péter

A szekciók "népszerűsége" szempontjából van változás? Melyik a "slágerszekció"?


Mi a szerepe a TDK-nak a felsőoktatásban?
- A TDK azért jelentős a felsőoktatásban, mert ez az elitképzés. Aki a konferencián jól szerepel, az a tanulmányait is jól végzi. Ezen felül nagyon szoros a korreláció a rendszerváltás utáni tudományos képzésbe való bejutás és a tudományos diákköri munka között. Nevesül a doktori iskolások, a doktoranduszok 80-90 százaléka diákkörös. Az elitképzést ma a doktoriskolai rendszer és a TDK viszi a vállán. Ennek most nagy a rangja, mert a diáknak, tanárnak, de az iskolának is egyaránt fontos, hogy az elitképzéssel foglalkozzon. A tanár esetében például saját tudományos előmenetele szempontjából is fontos, hogy minél több sikeres TDK-s diákja legyen. Ez egy komoly késztetés számukra.

Mennyire szükséges TDK-n szerepelni, ha valaki tudományos pályára készül?
- Erre válaszolva megkülönböztethetünk tartalmi és formai indokokat. A tartalmi az, hogy a hallgató már a felsőoktatásban eltöltött évek alatt megtanul kutatni, előadni, publikálni és már tudományos eredményei is vannak. Ha ehhez hozzájön a három évig tartó doktori stúdium, majd a következő egy-három évben végzett kutatások eredményei és a publikációk, akkor sikerül pár éven belül megszerezni a doktori fokozatot - ez nem lehet kétséges. A dolog formai része, hogy a doktori felvételi eljárásnál nagyon sok, értékes pontot jelent a hallgatónak. Magyarán, a doktori iskolába bejutni TDK-szereplés nélkül szinte lehetetlen.