Vágólapra másolva!
 
Vágólapra másolva!

Az ásványok és drágakövek világába tehettek kirándulást azok, akik ellátogattak november 25-én a Természettudományi Múzeumba. Az ásványtár bejárását követő beszélgetésen dr. Papp Gábor, dr. Oberfrank Ferenc és dr. Weiszburg Tamás előadásából több érdekes információval gazdagodhattak az érdeklődők.
A múzeumi klub-beszélgetéseken már második alkalommal iskolai csoportok is részt vettek. Az érdi Kós Károly Szakképző Iskola egyik nevelője, Tóthné Zsolnár Ildikó válaszolt kérdéseinkre:

Hogyan jutottak el a mai beszélgetésre?
- Már én magam is próbálkoztam azzal, hogy ezekre a rendezvényekre elhozzak néhány csoportot, de végül ennek megvalósításában az érdi Családsegítő Szolgálat segítettet intézményünknek. Ennek köszönhetően az elmúlt alkalommal az embertani tárat a középiskolásaink járhatták be, az ásványtárat pedig a mai alkalommal szakképző- és általános iskolások egy kisebb csoportja nézhette meg.

Csak a kerekasztal-beszélgetésekre jönnek, vagy az egyetemi előadásokra is szívesen elmennének?
Azokra az óriási érdeklődés miatt nem túl könnyű bejutni, persze véleményem szerint azokhoz a témákhoz még túl fiatalok a gyerekeink. A Természettudományi Múzeumban ezzel szemben olyan információkkal gazdagodhatnak a tanulók, amelyekhez így testközelből hozzájutni csak ritkán van lehetőségük. Az, hogy nemcsak elméletben, hanem kézzelfoghatóan is találkozhatnak a beszélgetés témájául szolgáló tárgyakkal, különösen nagy élmény számukra. Sajnos ezeknek a gyerekeknek - és általában a fiatalok nagy részének - kevés lehetősége adódik a múzeumok látogatására, így az ilyen alkalmakat mi pedagógusok is igyekszünk kihasználni.

Az iskolai tananyagot mennyire fedik le az itt hallottak?
Az itt szerzett tudás a tananyagnak csak kis részét fogja át, azonban nagyon szeretnénk, ha a gyerekek minél több szép dologgal találkoznának. A múzeumba belépve bármerre megyünk, mindenütt olyan dolgokkal, tárgyakkal találkozhatnak, amelyek érdekesek számukra. Nem titkolt vágyunk természetesen, hogy a szépségen túl némi tudományos ismeretet is gyűjtsenek. Egy-egy ilyen bejárás és az azt követő beszélgetés mindenképpen jó alkalom erre. Egészen véletlenül egyébként a mai téma valóban aktuális volt, mivel a délelőtti kémia órán a gyémántról volt szó, így a most látottakkal és hallottakkal kiegészíthetik az órán tanultakat.

Mi az oka, hogy a gyerekek egyre kevesebb kiállításra, múzeumba jutnak el?
Természetesen ebben az anyagiak is szerepet játszanak, de a pedagógus kollegák nagy része fontosnak tartja, hogy évente legalább néhány alkalommal szervezzen ilyen látogatásokat.

Mekkora az érdeklődés a múzeumi látogatások iránt?
Természetesen nem tettük kötelezővé a mai alkalmat sem, de azért szép számmal jöttek gyerekek, pedig csak tegnap kezdtem el a szervezést. Sajnos a fiatalok általában már a múzeum szó hallatán megrémülnek. Kisebb rábeszélés után azonban mégis sokan eljönnek és hazafelé menet már boldogan mesélnek az itt szerzett élményeikről. Így volt ez a legutóbbi alkalommal is.

Az itt hallottakra, látottakra visszatérnek a tanórák keretében?
Az osztályokból csak azzal a néhány gyerekkel tudunk beszélgetni ezekről, akik velünk tartanak egy-egy ilyen látogatásra, velük, de ők természetesen elmesélik az itt látottakat osztálytársaiknak. A legideálisabb persze az lenne, ha minden osztály ellátogathatna egy-egy ilyen múzeumi kirándulásra, de ez már időben is kivitelezhetetlen.

Az Ön által eddig elmondottak alapján gondolom, hasznosnak tartja a Mindentudás Egyeteme Klub múzeumi beszélgetéseit.
Igen, mindenképp jó dolog, főleg így, hogy ezek az alkalmak egy-egy tár bejárásával egészülnek ki. Most és az elmúlt alkalommal is lehetőségünk nyílt megnézni a kiállított tárgyak mellett a raktári anyagot is, ezt pedig egyszerű múzeumlátogatás alkalmával nem tehettük volna meg. Ezen túl minden alkalommal kiegészítette a bejárást az itt dolgozó szakemberek érthető, mégis tudományos magyarázata. Ennek segítségével kisebb energia-befektetéssel lényegesen több információhoz jutottak a gyerekek, mintha csak tanórán hallottak volna ezekről a témákról. Jó lenne, ha a múzeumi sorozat folytatódna, akár itt, akár más múzeumokban: biztosan továbbra is nagy érdeklődés kísérné ezeket az alkalmakat.