Dr. Pásztory Tamás, a Matáv vezérigazgató-helyettese

Vágólapra másolva!
"...napról napra közösen hozzuk létre a Mindentudás Egyetemét"
Vágólapra másolva!

Tudomásom szerint a Matáv volt az első nagyvállalat Magyarországon, amely a közjó szolgálatának a fejlett piacgazdaságokban egyre inkább terjedő formáját, az úgynevezett Public Private Partnership koncepcióját a gyakorlatban is megvalósította, mégpedig a Mindentudás Egyeteme elindításával.

A Magyar Tudományos Akadémia és a Matáv-csoport két tagja - a Matáv és az Axelero Internet - közötti kapcsolat valóban szép példája a Public Private Partnership (PPP) hazai meghonosodásának, hiszen a PPP lényege a köz- és a magánszféra együttműködése a társadalmi felelősségvállalás jegyében. A Matáv és a Matáv-csoport nem pusztán egy gazdasági társaság, hanem a magyar társadalom része, Magyarország egyik legjelentősebb vállalata, s ebből a szerepéből következően nagy a társadalmi felelőssége is. Ez azonban nem állami vagy államigazgatási típusú szerepet jelent, hanem olyan intézmények tartós menedzselését, mint a Mindentudás Egyeteme, a múzeumok vagy a Matáv Filharmonikusok támogatása, a felső-, illetve a középfokú oktatást segítő alapítványunk és még sorolhatnám. Ezek mind a szervezetszerű támogatás példái, még pontosabban szólva ezeken a szervezeteken keresztül egy-egy társadalmilag is fontos ügyet menedzselünk. De esetenként hagyományos szponzorációt is végzünk, kulturális eseményeket, sőt az egészségügyet is támogatjuk.

Miért fontos a Matávnak a Mindentudás Egyeteme? Miben különbözik a Mindentudás Egyeteme a Matáv által felkarolt többi intézménytől?

Bár a Mindentudás Egyeteme sokban hasonlít az első csoportba sorolt támogatott és menedzselt vállalkozásainkhoz, itt többről van szó: miközben a Matáv jelentős anyagi ráfordításokkal járul hozzá a projekt zavartalan, folyamatos működéséhez, ezzel nem csupán szponzorál, hanem szervezeti szinten is kezdettől fogva összekapcsolódik az akadémiával, ami ma már egy közösen alapított és működtetett közhasznú társaság formájában realizálódik. A szervezetszerű menedzselés más projektjeinkre is jellemző, itt viszont kiemelkedő jelentőségű a közvetlen részvétel a projekt irányításában, s így szinte napról napra közösen hozzuk létre a Mindentudás Egyetemét.
Mindez azonban csak a megvalósítás kerete. A legfontosabb a támogatandó cél: a magyar tudományosság népszerűsítése. Ez valódi nemzeti ügy, hiszen jól tudjuk, hogy magyar tudósok sora vívta ki Magyarországnak Európa és a nagyvilág elismerését. A társadalmi szerepvállalás tehát elsősorban a program célkitűzésén keresztül ragadható meg: a Matáv számára a tudománynépszerűsítés és a magyar tudósok társadalmi elismertségének növelése miatt fontos a Mindentudás Egyeteme.
Az eddigiekben ezek a célok meg is valósultak. A program nagy erkölcsi megbecsülésnek és népszerűségnek örvend, mindenekelőtt annak köszönhetően, hogy az előadásokat jeles tudósok tartják, vagyis a Mindentudás Egyetemével a tudósok kiléptek a nyilvánosság elé. S a sikeres program természetesen visszahat a tudósok ismertségére is.
Emellett új minőség is született: szemmel látható, hogy a 21. század embere érdeklődik a tudományok iránt, meg akarja érteni a minket körülvevő világot - és a Mindentudás Egyetemének előadásai alkalmat kínálnak erre az ismeretszerzésre. A tudás iránt tehát van kereslet, és erre a keresletre a Mindentudás Egyeteme -marketingnyelven szólva - a termékpalettájának folyamatos bővítésével válaszol. Túlzás nélkül mondhatjuk, hogy a tudományos ismeretterjesztés újfajta eszköztára jön létre a Mindentudás Egyeteme működésével.
A Matáv kommunikációs vállalat. Természetesen a társadalmi szerepvállaláson és a tudományos ismeretterjesztés megújításában való részvétel örömén túl számunkra ez a projekt érdekes stílusgyakorlat is. A Mindentudás Egyeteme egyszerre élő előadás, televíziós műsor, rádiós közvetítés, újságcikk, könyv és interaktív elemekkel részvételre serkentő internetes honlap. Arról van szó tehát, hogy társadalmi méretekben - talán nem túlzás azt mondani - ez az első olyan kommunikációs "mix", amelyben tudatosan fűzzük össze az egyes kommunikációs csatornákat, és ezek szinergikus hatásai természetesen többleteredményt hoznak. Most az a feladatunk, hogy minden egyes kommunikációs elemet önmagában is erősítsünk, és az egymásra hatás lehetőségeit még jobban kihasználjuk. A következő lépésben pedig ezt az érdekes együttállást magasabb szintre emeljük, és mint kommunikációs vállalatcsoport ezt szakmai értelemben is nagy élvezettel tesszük.

Így lehet a Mindentudás Egyetemének a hosszú távú jövője is sikeres?

Minden adott volt a kezdeteknél, hogy sikeres legyen, és minden adott, hogy ez a siker folytatódjon. Adott maga a tartalom, a tudomány csodálatos és folyamatosan megújuló világa, ami lényegében végtelen. A program találkozott azzal a társadalmi igénnyel, amely befogadja és fejlődésre készteti. Szereplői, a legkiválóbb tudósok partnereink abban, hogy a tudomány eredményei, kérdései színvonalasan és közérthetően jussanak el az emberekhez. A programnak vannak média- és kommunikációs szakemberei, akik professzionálisan csinálják, és mentorai, akik támogatják és pártolják. Minden feltétel megvan tehát ahhoz, hogy a program tovább működjön, ezért meg kívánjuk tartani a Mindentudás Egyetemét. Persze arra gondolni kell, hogy a jelenlegi formája milyen távon "fárad el". Nekem az a személyes válaszom, hogy ha minden nap újabb és újabb elemekkel bővül ez az intézmény, tehát alapelemeiben stabil, de azokban az elemeiben, amelyektől "eladhatóvá válik" - amelyeknek köszönhetően az igény és a befogadókészség megmarad vagy növekszik -, folyamatosan fejlődik, akkor frissen tudjuk tartani az érdeklődést és a tartalmat. Ebben van szerintem a Mindentudás Egyeteme jövőbeli sikerének esélye.

Rényi András - Szöllősi Adrienne