Vágólapra másolva!
Művészettörténet - az emlékezés tudománya?
Vágólapra másolva!

A fénykép a művészettörténet szolgálatában

A fényképek igénybevételével a művészettörténész összehasonlító munkája szélesebb körűvé és egységesebbé vált. Fényképek révén összehasonlíthatóvá váltak a távoli helyekre szétszórt művek és részleteik; a szakértők formai memóriája hathatós támaszt nyert. Az egyetemi oktatásba is bevonult a fénykép: már a 19. század utolsó negyedében alkalmazták a diavetítést - többnyire két diaszkópról, párhuzamosan.

Diapozitív az ELTE Művészettörténeti Tanszékének gyűjteményéből, üveglemez, 80 x 80 mm. 20. sz. eleje

A diapozitív Hekler Antal professzor szemináriumának anyagából származik, és Balogh Jolán koncepciójának megfelelő összehasonlítást szolgál (Márton és György kolozsvári szobrászok, Cluj - Kolozsvár 1934). A baloldalt szereplő prágai Szent György-szobor (1373) itáliai rokonságának és hazai gyökereinek tézisét hivatott kifejezni az összeállítás: középen IV. Rudolf osztrák herceg lovaspecséteivel (1363), jobbra a magyar Szent György-lovagrend pecsétjével (1326).
Aby Warburg Mnemosyne-atlaszának 46. táblája ("A nimfa"), fénykép, 1920-as évek vége

Aby Warburg (1866-1929) egyik utolsó, befejezetlenül maradt vállalkozása volt egy képatlasz összeállítása olyan antik eredetű, később szimbolikus jelentést nyert motívumokból, amelyeknek kutatását ő kezdeményezte, s amelyeknek értelmezésén az ikonológia módszerét kidolgozta. Munkája során az adott motívumot hordozó képeket, reprodukciókat és fényképeket tűzött fel táblájára, s az atlasz egyes oldalait ezek változtatásával alakította. A mű kommentárjaiból csak töredékek maradtak fenn; egyes esetekben az összeállítás értelme a szerző korábbi tanulmányaiból rekonstruálható. Ez a tábla a "nimfa", vagyis a mozgalmas, szélfútta ruharedővel ábrázolt, antik eredetű nőalak összefüggéseit kutatja. A kiindulópont (fent jobbra, mellette részlet is a szolgáló képével): Domenico Ghirlandaio Mária születése-falképe (Firenze, Santa Maria Novella, Cappella Tornabuoni). Warburg a motívumot "a győzelem gyors hírnökének" nevezte. A példák sora egy longobard relieftől (fent, balra) Warburgnak egy Settignanóban készített, olasz parasztasszonyt ábrázoló fotójáig (lent) terjed.



vissza az előadásra