Vágólapra másolva!
Művészettörténet - az emlékezés tudománya?
Vágólapra másolva!

Gipszmásolat-gyűjtemények a századfordulón

Az antik szobrok gipsz- (ritkábban bronz-) öntvényei eredetileg a művészi tanulmányokat könnyítették meg Itálián kívül, s ezért (de az antikvitások nagy reprezentatív értéke miatt is, melyre a pápai udvar és az itáliai udvarok adtak példát) elterjedtté váltak Angliában, Franciaországban. Fontos szerepet játszottak az akadémiai művészképzésben. Utóbb a különböző helyeken fennmaradt szobrok és töredékek rekonstrukciójának eszközeivé váltak. A gipszgyűjtemények a 19. században, amikorra készítésük technikája magas színvonalra emelkedett, a múzeumi gyűjtemények egyetemességének fontos eszközeivé váltak. Az összehasonlító tanulmányokat a középkorra is kiterjesztették.

Antik szobrok gipszöntvényei a zürichi egyetem aulájában A 19. századi gyűjtemény eredeti formájában az 1950-es évekig működött.

Összehasonlító szobrászati múzeum Párizsban Musée de la Sculpture comparée, a párizsi Trocadéro-palotában a vézalay-i románkori kapuzat gipsz másolatával, fénykép 1889 körül, Paris, Musée national des Monuments français

A francia középkori szobrászat emlékeiről a 19. század második felének nagy restaurálásai során készültek gipszmásolatok, s ezeket állították ki (falképek eredeti nagyságú másolataival együtt) az eredetileg világkiállítás céljára épített Trocadéro-palotában. Ez a gyűjtemény (amely számos, a restaurálás során megváltoztatott mű eredeti alakját is őrzi) hosszú ideig a középkori szobrászati tanulmányok fő forrása volt.


vissza az előadásra