Egy új tanulmány alapján kutatók arra következtetnek, hogy a legasthenia (olvasási gyengeség) kialakulásának okai kultúránként változóak. A tanulmány arra a következtetésre jutott, hogy ugyan a kínai gyerekek olvasási nehézségei hasonlóak más gyerekekéhez, azonban hátterükben más agyi területek állnak, mint a többieknél. A kutatók egyébként eddig is kételkedtek abban, hogy a legasthenia kialakulásának kizárólag egyetlen oka lenne. Ezzel kapcsolatos újabb következtetéseiket a Nature című szaklapban publikálták.
A tudósok szerint a legasthenia, ismertebb nevén diszlexia okát az agy úgynevezett temporoparietális területén kell keresni. Az ilyen tanulmányok többségének készítői azonban betűalapú, alfabetikus nyelvek használóit vizsgálták, mint amilyen például az angol. Az új kutatás a kínai gyerekekre összpontosított, a kínai írás ugyanis nem betűkön, hanem szimbólumokon alapszik. A vizsgálatban funkcionális mágnesrezonanciás képalkotó eljárást (fMRI) alkalmaztak, így figyelték meg nyolc diszlexiás és nyolc jól olvasó gyermek agyműködését, akikkel különféle nyelvi teszteket végeztettek el. A vizsgálat eredményei szerint a probléma gyökere az eddigi feltételezésekkel szemben az agy egy másik területén, a baloldalon lévő, középső frontális gyrusban (LMFG) keresendő.
Dislexia |
A diszlexia kialakulásában a fentieken kívül a szintén kultúráról kultúrára változó olvasástanítási módszereknek is szerepe lehet. A kínai gyerekeknek például gyakran kell egyes adatokat fejből megtanulniuk. Ian Smythe, nemzetközileg elismert diszlexia-szakértő szerint a diszlexia manifesztációja nemcsak az indivuális kognitív különbségekkel áll összefüggésben minden egyes individuum esetében, hanem az adott egyén nyelvével és kultúrájával is.