Játszva gyógyítanak

Vágólapra másolva!
Szegeden egyedülálló beszédfejlesztő szoftvert fejlesztettek ki, mely az olvasási problémákkal küzdők életét könnyíti meg. Beszélgetés Bácsi János nyelvésszel.
Vágólapra másolva!
Bácsi János

Bácsi János

Hogyan került kapcsolatba az olvasással és beszéddel kapcsolatos problémák kutatásával? Milyen területekkel foglalkozik különösen behatóan?
Bánréti ZoltánÚj Klinika Neurológiai Osztályán

A kettő között az a különbség, hogy az afázia a már megszerzett kommunikációs készség deficitjét jelenti, a diszfázia pedig azt, hogy három éves korig nem alakul ki a gyermek optimális beszédkészsége. Ezután azzal a céllal, hogy ezeken a gyerekeken valahogyan segíthessünk, belemélyedtem ebbe a munkába, és Szegeden sikerült két olyan munkacsoportot is találni, akik nagyon szívesen fogadtak maguk közé. Így született meg a Beszédmester Kocsor András informatikus irányításával, amely 2005-ben a Magyar Innovációs Nagydíj pályázatán kiemelt elismerésben részesült, valamint a HunDidac Taneszközminősítő Díjverseny Arany-díját is megkapta ugyanabban az évben. Emellett a Szegedi Tudományegyetem Bölcsészettudományi Karának Oktatáselméleti Kutatócsoportjában Csapó Benő professzor úrékkal dolgozom együtt egy olyan projekten, amellyel patronáljuk és kisegítjük azokat az iskolákat, ahol sok olyan gyerek van, akiknek az értő olvasás problémát okoz.

A felsoroltakon kívül foglalkoznak szurdopedagógiával is. Ezen a területen milyen munkát folytatnak?
- Itt is egyfajta diszfunkcióról van szó, ami az előzőekben említetteknél erőteljesebb. A kifejezés a siketek és gyengénhallók kommunikációs készségének fejlesztését jelenti. Amikor a Beszédmester-szoftvert készítettük, Hégely Gábor javaslatára rájuk is gondoltunk. A szoftver egyfelől beszédjavítás-terápiára és olvasásfejlesztésre jó, másfelől kimondottan a szurdopedagógusok számára jelent segítséget: siket vagy gyengénhalló gyermekek beszédfejlesztését segíti. Ezek a gyerekek nem születnek némának, hanem gyakorlatilag azért lesznek némák, mert nincs meg a belső hallásuk, nincs meg a visszajelzés. Náluk is elindul olyasfajta beszédfejlődés, gőgicsélés, mint az egészséges gyerekeknél, csak néhány hónap után ez leáll, és teljes egészében visszafejlődik. A mi szoftverünk valós időben ismeri fel a beszédhangokat, és vizuális úton jelzi vissza a mikrofonba bemondott hangot. Úgy tűnik, hogy a kiesett auditorikus percepciót a vizuális percepció remekül tudja helyettesíteni, és megfelelő gyakorlással nagyon jó eredményeket lehet elérni.