A szinaptikus hólyagok szerkezete

Reinhard Jahn és kutatócsoportja nemrégiben forradalmi felfedezést tett közzé az idegsejtek molekuláris struktúrájával kapcsolatban.
Neurotransmitterforschung: Struktur von synaptischen Vesikelnhttp://www.journalmed.de/newsview.php?id=15537A cikk eredeti verziója (német)

Egyebek mellett a szinaptikus hólyagok proteintelítettségének kvantitatív vizsgálatával tárta fel egy nemzetközi kutatócsoport e képletek molekuláris struktúráját. Reinhard Jahn vezetésével hosszú kísérletsorozatban huszonkét tudós gyűjtötte és analizálta sok éven át a Max-Planck-Institut Biofizikai Intézetében. A közelmúltban a Cell című folyóiratban publikált eredmények bepillantást engednek a sejtek e kicsiny, de nagyon fontos építőelemeinek felépítésébe.

Szinapszis mikroszkópos felvételen

neurotranszmitter

Bár a szinaptikus jeltovábbítás elve évtizedek óta ismert, az alapját jelentő molekuláris mechanizmusokat mindeddig nem tárták fel teljesen. A neurotranszmitterek a sejt kicsiny készletraktárában, a szinaptikus hólyagban vannak. Ezek szükség esetén kapcsolatba lépnek a sejtfallal, kifelé megnyílnak és kiürítik tartalmukat. A hólyagok száma és hozzáférhetősége a kapcsolási folyamat szempontjából döntő jelentőségű, ahogy az is, hogy milyen gyorsan ürítik ki tartalmukat. Nem ismert, hogy mindez egyes lépéseiben hogyan történik, az utóbbi években azonban azonosították a folyamat lefutásának döntő molekuláris lépéseit. Ebben kiemelt szerep jut az ún. SNARE-proteineknek. Ezek arról gondoskodnak, hogy a hólyagok a sejtfalhoz kapcsolódjanak, hogy a hólyag ürege és a sejté összeköttetésbe kerüljön, és végül kifelé megnyíljon.