Újabb technológiák a közúti balesetek megfékezésére

Vágólapra másolva!
A mérnökök sorra fejlesztik ki a technológiákat a közúti balesetek megelőzésére. Ezúttal az autók közti kommunikáción dolgoznak.
Vágólapra másolva!
In 2026 You'll Own a Car That Can't Crashhttp://www.popsci.com/popsci/automotivetech/34e2d9d05716b010vgnvcm1000004eecbccdrcrd.htmlA Popular Science cikke

2006 első negyedévében Magyarországon 6 százalékkal csökkent a közúti közlekedési balesetek száma az előző év azonos időszakának baleseti adataihoz viszonyítva. A balesetek kimenetele is javulást mutat: 15 százalékkal kevesebb személy vesztette életét, 6 százalékkal kevesebb személy sérült meg súlyosan - olvasható a Központi Statisztikai Hivatal legfrissebb jelentésében. Ez jól hangzana, ha nem tudnánk azt is, hogy ugyanebben az időszakban közel 3600 olyan közúti közlekedési baleset történt, melyben valaki megsérült. Még szomorúbb, hogy a balesetek 5 százaléka halálesettel végződött. E rövid időszak alatt összesen több mint ötezer személy sérült meg, ebből 204 életét vesztette, mintegy 1400 súlyosan megsérült.

Az ilyen és ehhez hasonló adatok szinte már nem is borzolják a kedélyeinket, hiszen mintha már megtanultunk volna együtt élni a gondolattal, hogy közúton közlekedni veszélyes, sőt a legveszélyesebb az utazási módok közül. Az Egyesült Államokban sincs ez másként, ahol a véletlen balesetek legnagyobb százaléka a közutakon történik.

Ezek a szerencsétlenségek az esetek túlnyomó többségében emberi mulasztásokra vezethetők vissza, de bekövetkezhetnek az autó, vagy éppen az infrastruktúra hibái miatt is. A rosszul felmért vezetési kompetenciára visszavezethető emberi hibák kiküszöbölésére már most is létezik számos technológia. Például sok jármű már ma is GPS-szel, tehát műholdas helymeghatározó rendszerrel van felszerelve. A már régebb óta ismert Anti Blocking System (ABS), vagyis a blokkolásgátló és a kipörgésgátló után nemrég az autógyárak mérnökei kifejlesztettek egy újabb kicsúszásgátlót, az elektronikus stabilitási programot (ESP) is. (Korábbi előadónk, Palkovics László pontos meghatározása szerint az ESP "menetdinamikai szabályozó rendszer, amely a jármű egyes kerekeinek fékezésével biztosítja a vezető által kívánt irány tartását. A kerekek egyoldalú fékezésével a járműre olyan nyomatékot fejt ki, amely azt a kívánt irányba forgatja.")

A jövő autói érzékelni fogják egymást?

A jövő autói érzékelni fogják egymást? (Forrás: Popsci)


Palkovics László

A fejlesztések elősegítésére az Egyesült Államok médiahatósága (Federal Communications Commission) már ki is osztott egy alacsony frekvenciát a járművek közti kommunikáció céljára. Az alacsony frekvenciát használó kommunikációs rendszert - a DSRC-t - a Volkswagen nemrég tesztelte San Fransiscoban: négy autót szerelt fel adóvevő berendezésekkel, melyek képesek voltak egymás helyzetét beazonosítani, az autók pedig értesítették a vezetőt a közelgő bajról.

A világ legnagyobb autógyára, a General Motors (GM) továbbment és tavaly novemberben egy olyan Cadilacet mutatott be, mely ugyancsak a DSRC-technológia segítségével észlelt hiba esetén egyszerűen leállt. Ez azt jelenti, hogy ha a kocsi azt észleli, hogy az út közepén egy másik autó áll, akkor a fedélzeti számítógép parancsára azonnal fékezni kezd. Ez persze sokaknak azért nem tetszhet, mert nem szeretik, ha egy gép bírálja felül őket és megteszi a szükséges lépéseket az ő megkérdezésük nélkül. (Kiküszöbölhető-e teljesen a vezető az irányítási hurokból, s ha igen, akkor az esetlegesen mégis bekövetkezett baleset felelőssége kit terhel? - tehetjük fel a kérdést joggal.)

A kritikák ellenére úgy tűnik, hogy autóinkat a jövőben egyre több biztonságtechnikai berendezéssel látják el, melyek segítségével hamarosan talán tényleg eljutunk a karambolmentes közlekedés időszakába.