Az informatikai módszerek és a biológia "összeházasításából" született bioinformatika az egyik legtöbbet emlegetett terület a biológia fiatal ágai közül, mégis sokaknak csak homályos elképzeléseik vannak róla. Elmagyarázná, pontosan mit is takar?
- A bioinformatika elsősorban a molekuláris biológia ismereteinek ábrázolásával foglalkozik. Már jóval kétszáz felett van azoknak a fajoknak a száma, amelyek esetében a teljes örökítőanyagot, a genomot megismertük, de az elektronikus adatbázisok a többi fajról is óriási mennyiségű adatot tartalmaznak. Az a kérdés, hogy hogyan lesz az adatokból értelmezhető információ, gyakorlati tudás. Ezzel a kérdéssel foglalkozik az új tudományos terület, a bioinformatika, amelynek mára több mint húsz szakfolyóirata van, évente legalább tíz tankönyve jelenik meg, és ami a legfontosabb, a legtöbb tudományegyetemen önálló tantárgyként oktatják. Egyetlen szakterület definíciója sem könnyű feladat - a bioinformatika talán leginkább egy általános, informatikai szemléletmódként írható le az élettudományokon belül. Akik bioinformatikával foglalkoznak, azok vagy az adatok értelmezésének új módszereit fejlesztik, vagy pedig a kutatási projektek infrastruktúráján dolgoznak. Ez utóbbira egyre nagyobb az igény, különösen a ma élenjárónak tartott kutatási területeken.
A bioinformatika vívmányai közül különösen nagy figyelmet kapnak az újfajta ismeretábrázolási, modellezési lehetőségek. Miért olyan fontos az élettudományokban az ismeretek ábrázolása, a szimbolikus leképezés?
- A élettudományok a legújabb időkig leíró jellegűek voltak, a megismert új fajok, ökoszisztémák, biokémiai vagy idegi mechanizmusok leírásával foglalkoztak. A nyolcvanas évekre tehető a tömeges adatgyűjtési módszerek megjelenése. A molekuláris biológiában megjelentek például a nagy teljesítményű szekvenálási módszerek, melyekhez a robottechnika és a számítástechnika is csatlakozott. Ezek révén lehetségessé vált egy-egy szervezet teljes örökítőanyagának elolvasása. A kilencvenes évek elejétől kezdve a leíró jelleget az élettudományokban is felváltotta a tömegesen előállított adatok értelmezése. Ahhoz, hogy az adatokhoz mind a kutatók, mind a számítógépek hozzáférhessenek, és a különféle szaktudományok között is kialakuljon az átjárhatóság, adatainkat rendszereznünk kell, vagyis meg kell szerveznünk például elektronikus adatbázisaink struktúráját. A hangsúly már rég nem az egyszerű adattároláson, hanem az intelligensen lehívható tudás tárolásán van. Ehhez pedig jól átgondolt fogalmi modellek kellenek.
A élesztőgomba GCN4 nevű fehérjeszekvenciájának részlete (felül) és térszerkezeti képe (alul). |
Egy-egy szerkezet - legyen az az atom vagy a DNS-molekula - képi megjelenítése olykor önmagában is az adott tudományterület megváltozását jelentette. Mennyiben hozott változást, új szemléletmódot a biológiai tudományokban a bioinformatika?
- Elsősorban abban, hogy sokféle és zömében újszerű ábrázolásmódot alkalmaz. Egy fehérjemolekulának például ábrázolhatjuk a szekvenciáját (az építőkövek sorozatát), ami nem több, mint egy szövegre emlékeztető egyszerű karaktersorozat. De ábrázolhatjuk a térbeli alakját (konformációját) is, megjeleníthetjük mondjuk, a felszínét, vagy a molekula vázát, amelyek már háromdimenziós ábrázolások. Sőt, ha a fehérje funkciója érdekel bennünket, akkor kölcsönhatásainak hálózatát is ábrázolhatjuk, amely a matematikában ismert gráfokra emlékeztet. Vagyis a bioinformatikában nyelvi, térbeli és hálózati leírásokat is alkalmazunk.
Érdekes mindezt összehasonlítanunk a kémia molekula-fogalmával, ahol a vegyületeket atomok és kémiai kötések segítségével írjuk le. A bioinformatikában mind az alapelemek, mind pedig a kapcsolatok fogalmát általánosítottuk. Atomok helyett alapelemekként alkalmazhatjuk például a fehérjék építőköveit, az azokból felépülő szakaszokat, sőt, akár egész fehérje-alegységeket is. A kapcsolat pedig nemcsak kémiai kötés lehet, hanem térbeli szomszédság, vagy molekulák közti kölcsönhatás, esetleg fajok közötti ragadozó-zsákmány-viszony. A molekuláris biológiai adatok elemzéséhez mindezeket az általános leírásokat kezelni, osztályozni és csoportosítani kell tudnunk.