Szendrő Péter |
Az OTDT nyilvános ülésén elhangzott három előadás mindegyike inkább kérdéseket vetett fel magabiztos válaszok helyett. Ez természetes is, hiszen jelenleg a magyar felsőoktatás a bolognai folyamatnak köszönhetően egyik legjelentékenyebb reformja előtt áll. Míg az alapelvek már viszonylag biztos körvonalakkal rendelkeznek, a hosszú távú hatások, az esetleges negatív következmények egyelőre nem világosak. Az ülés ezekre a kihívásokra összpontosított, nem eltagadva, hogy bőven akad még tennivaló - mind szakmai, mind politikai téren - addig, amíg teljesen "kiismerjük" Bologna következményeit.
Szendrő PéterA legkülönbözőbb korosztályokat érinti a bolognai folyamat |
A TDK köztudottan hungarikum: Szendrő professzor szerint a magyar felsőoktatásnak úgy kell helyet kapnia az európai keretek között, hogy saját értékeiről - köztük a diákkörről - semmiképpen nem mondhat le. A bolognai folyamat előírta több szintes képzés bevezetésekor nagy hangsúly kell, hogy essen az alapképzésre (Bachelor szakasz). A megfelelő szintű felkészülésben fontos szerepe van máris a középiskolának, a Kutató Diákok országos mozgalmának - ezt a szerepet a jövőben fontos lenne növelni. Az előadó kifejezésével élve így afféle "TDK-óvodák" létesülhetnének, melyek keretein belül a fiatalok a lehető legkorábban megtapasztalnák az önálló vagy csoportos alkotás szépségeit.
A kreditrendszer is kérdéseket vet fel a TDK-val kapcsolatban. Bár sokakban felmerült, hogy a TDK-t kredithez kellene kötni, így a képzés még inkább szerves részévé téve azt, az előadó szerint más motivációs stratégiák is fontos szerephez juthatnak. Erre egyébként már korábban is volt és van példa: aki TDK-pályamunkát készít, a legtöbb esetben mintegy "mentesül" a szakdolgozat megírása alól. Az egyetemen kívüli tudományos műhelyhez való kapcsolódás is egyre jelentékenyebb tényező: egyes diákkörösök az MTA kutatóintézeteiben kapnak lehetőséget a munkában való elmélyedésre. Arról nem beszélve, hogy a diákköri mozgalom a tudományos szocializáció útján való jelentős lépés: a leendő tudósok tapasztaltabb kollégáiktól megtanulják és megértik az együttműködés, a bátorság, a szakmai alázat alapvető szabályait.