A diákkör helyzete 'Bolognában'

Vágólapra másolva!
Október 4-én délelőtt immár harmadik alkalommal tartott az Országos Tudományos Diákköri Tanács (OTDT) testülete nyilvános ülést. Az Akadémia dísztermét az egykori és mai diákkörösök, doktoranduszok, egyetemi tanárok, rektorok, akadémikusok, a hallgatói önkormányzatok és a Kutató Diákok képviselői töltötték meg. A téma: mi lesz a diákkörrel a változó magyar felsőoktatásban?
Vágólapra másolva!
Szendrő Péter

Szendrő Péter

Szendrő Péter

Az OTDT nyilvános ülésén elhangzott három előadás mindegyike inkább kérdéseket vetett fel magabiztos válaszok helyett. Ez természetes is, hiszen jelenleg a magyar felsőoktatás a bolognai folyamatnak köszönhetően egyik legjelentékenyebb reformja előtt áll. Míg az alapelvek már viszonylag biztos körvonalakkal rendelkeznek, a hosszú távú hatások, az esetleges negatív következmények egyelőre nem világosak. Az ülés ezekre a kihívásokra összpontosított, nem eltagadva, hogy bőven akad még tennivaló - mind szakmai, mind politikai téren - addig, amíg teljesen "kiismerjük" Bologna következményeit.

Szendrő Péter

A legkülönbözőbb korosztályokat érinti a bolognai folyamat

A legkülönbözőbb korosztályokat érinti a bolognai folyamat


A TDK köztudottan hungarikum: Szendrő professzor szerint a magyar felsőoktatásnak úgy kell helyet kapnia az európai keretek között, hogy saját értékeiről - köztük a diákkörről - semmiképpen nem mondhat le. A bolognai folyamat előírta több szintes képzés bevezetésekor nagy hangsúly kell, hogy essen az alapképzésre (Bachelor szakasz). A megfelelő szintű felkészülésben fontos szerepe van máris a középiskolának, a Kutató Diákok országos mozgalmának - ezt a szerepet a jövőben fontos lenne növelni. Az előadó kifejezésével élve így afféle "TDK-óvodák" létesülhetnének, melyek keretein belül a fiatalok a lehető legkorábban megtapasztalnák az önálló vagy csoportos alkotás szépségeit.

A kreditrendszer is kérdéseket vet fel a TDK-val kapcsolatban. Bár sokakban felmerült, hogy a TDK-t kredithez kellene kötni, így a képzés még inkább szerves részévé téve azt, az előadó szerint más motivációs stratégiák is fontos szerephez juthatnak. Erre egyébként már korábban is volt és van példa: aki TDK-pályamunkát készít, a legtöbb esetben mintegy "mentesül" a szakdolgozat megírása alól. Az egyetemen kívüli tudományos műhelyhez való kapcsolódás is egyre jelentékenyebb tényező: egyes diákkörösök az MTA kutatóintézeteiben kapnak lehetőséget a munkában való elmélyedésre. Arról nem beszélve, hogy a diákköri mozgalom a tudományos szocializáció útján való jelentős lépés: a leendő tudósok tapasztaltabb kollégáiktól megtanulják és megértik az együttműködés, a bátorság, a szakmai alázat alapvető szabályait.