A televízió leronthatja a diák tanulmányi eredményét

Vágólapra másolva!
Azok a gyerekek, akiknek televízió van a szobájukban, lényegesen rosszabban teljesítenek az iskolában, mint azok, akiknél nincsen TV-készülék. Ezzel szemben a számítógép pozitívan befolyásolhatja a gyermekek tanulmányi eredményét - derült ki egy nemrég nyilvánosságra hozott tanulmányból. A nagymúltú Johns Hopkins Egyetem (JHU) és a nem kevésbé előkelő Stanford Egyetem kutatói által vezetett felmérésben általános iskolások iskolai előmenetelét és médiakörnyezetét vizsgálták. Eredményeiket az egyik neves, gyermek- és kamaszkori gyógyászattal foglalkozó szaklap júliusi számában publikálták.
Vágólapra másolva!
Television in the Bedroom May Hurt Children's School Performancehttp://www.jhsph.edu/publichealthnews/press_releases/2005/borzekowski_tv.htmlA cikk eredetije (angol)A média szerepe a gyerekek fejlődésében/kosa/index.htmlKósa Éva előadása a az ME-n

"A felmérés során arra jöttünk rá, hogy a háztartásban található médiakörnyezet kapcsolatban van a gyermekek tanulmányi eredményével" - magyarázza a kutatás vezetője, Dina Borzekowski (EdD), aki a JHU Blomberg Közegészségügyi iskolája Népességkutatási és és Családegészségügyi Intézetének adjunktusa. A vizsgált harmadik osztályos diákok között azok, akiknek TV volt a szobájukban, átlagosan nyolc ponttal rosszabbul teljesítettek a matematikai és a nyelvi vizsgákon, az olvasási vizsgán pedig hét ponttal maradtak el társaiktól. A vizsgálat során a kutatók figyelembe vették a tanulók nemét, szüleik iskolázottságát, valamint hogy mennyi ideig vannak kapcsolatban a médiával egy héten. Az otthon használt számítógép éppen ellenkező eredményt hozott, tehát a számítógépekkel felszerelt szobákban élő gyerekek körülbelül hat ponttal bizonyultak jobbnak a matematikai és a nyelvi vizsgákon, mint a többiek, az olvasási vizsgákon pedig átlagban négy ponttal teljesítettek jobban.

A harmadikos tanulókat hat különböző kaliforniai iskolából gyűjtötték össze. A körülbelül egy évig tartó felmérés közben közel négyszáz nebulót és szüleiket kérdezték ki arról, hogy milyen milyen típusú média található otthonukban (televízió, videójátékok, számítógépek, videómagnó, esetleg DVD). Azt is megkérdezték, hogy a gyerekek milyen gyakorisággal és milyen hosszan használják őket. A diákok matematikai, nyelvi és olvasási képességeit az úgynevezett Stanford-teszt segítségével kétszer is megmérték évközben.

Összességében azok a gyermekek teljesítettek a legrosszabbul ezeken a teszteken, akiknek nem volt számítógép a szobájukban, ellenben televízió igen. A legjobban teljesítő diákok pedig azok voltak, akiknek TV-jük nem, viszont komputerük volt (illetve volt hozzáférésük a géphez).

Hogy a televízó hatása mennyire fontos, az abból is kiderült, hogy akiknek szobájába év közben televízió került, azok teljesítménye látványosan elkezdett romlani. A kutatóknak viszont nem sikerült egyértelmű negatív kapcsolatot kimutatni a teszteredmények és aközött, hogy a gyerek egy héten mennyi időt tölt tévénézéssel.

Tanulás szempontjából nem jó a TV

Tanulás szempontjából nem jó a TV


"Az oktatók és a szülők mindenáron azt szeretnék elérni, hogy a gyerekek minél jobban teljesítsenek a vizsgákon. Ez a tanulmány azt ajánlja nekik, hogy egy logikus és egyszerű lépéssel távolítsák el a televíziót a gyerekszobából, vagy legalább ne tartsák kiemelt helyen a készüléket, mert ezzel elérhető a jobb előmenetel" - mondja Thomas N. Robinson, a Stanford Egyetem gyermekgyógyászati és orvosi adjunktusa, a kutatás másik vezetője. "Habár a kutatás nem bizonyította be, hogy a hálószobában található TV a rosszabb vizsgaeredmények okozója, mégis elég adattal szolgált arra vonatkozóan, hogy nem szabadna TV-t tartani a gyerekek szobájában. A tanulmány rávilágít arra is, hogy ha a szülő tényleg azt szeretné, hogy a gyerek jobban teljesítsen a felmérőkön, akkor érdemes egy számítógépet vásárolni. A legjobb pedig, ha a két jótanácsot egyszerre fogadja meg az ember: eltávolítja a TV-t a szobából és vesz egy számítógépet a gyereknek - foglalja össze a tanulságokat Thomas N. Robinson.

Forrás: Johns Hopkins Bloomberg School of Public Health