Kép, gondolat és tudás a mobilkorban

Vágólapra másolva!
Nemzetközi konferencia Budapesten 2005. április 28-30. között a T-Mobile és az MTA közös szervezésében a mobiltelefónia jelenkori kihívásairól.
Vágólapra másolva!
A konferencia honlapjahttp://www.fil.hu/mobil/2005/Részletes infók az MTA Filozófiai Intézetének honlapjánMagyar nyelvű összefoglalókhttp://www.fil.hu/mobil/2005/hn_summ.pdfAz előadások összefoglalója .pdf formátumban letölthető

A T-Mobile Magyarország Távközlési Rt. együttműködésével az MTA Filozófiai Kutatóintézete interdiszciplináris kutatást folytat a "Huszonegyedik század kommunikációja" átfogó címmel. A kutatás 2001. januárjában vette kezdetét; első szakasza a "mobil információs társadalom" megjelölést kapta. A kutatásban ismert hazai kommunikációelméleti szakemberek, filozófusok, pszichológusok, szociológusok, közgazdászok, nyelvészek, politológusok és tudománytörténészek vesznek részt. A mobiltelefont már nemcsak a beszédalapú kapcsolattartásra használjuk: az egyre inkább mindentudó adatátviteli eszközzé - mobil társsá - válik. Ellentétben a korábbi várakozásokkal, a hálózott interaktív számítógépes kommunikáció a használók fizikai mobilitását nem csökkenti, hanem éppenséggel fokozza. Az élet minden területén a mobil internethozzáférés iránti igény radikális erősödésének vagyunk tanúi, miközben a vonatkozó fejlesztési kérdések számos ponton nyitottak, s a társadalomtudományi elemzés segítségét igénylik.

Az együttműködés keretében 2005. április 28-30. között a T-Mobile Magyarország és a Magyar Tudományos Akadémia Filozófiai Kutatóintézete nemzetközi társadalomtudományi konferenciát rendez Kép, gondolat és tudás a mobilkorban (Seeing, Understanding, Learning in the Mobile Age) címmel. A háromnapos, angol nyelvű konferencián rangos hazai és külföldi előadók osztják meg nézeteiket egymással és közönségükkel a 21. századi mobilkommunikációhoz kapcsolódó elméleti és gyakorlati megfontolásokról. Az alábbiakban olvasóinknak betekintést nyújtunk a legfontosabb előadásokba.

A nyitónap programja

A sokoldalú mobiltelefon...

A sokoldalú mobiltelefon...

Sugár AndrásNyíri Kristófelőadója Ian Hacking

Lara Srivastava, a Nemzetközi Távközlési Unió (ITU) politikaelemzője, aki A tudás terjesztése és megszerzése a mobilkorban ( Dissemination and Acquisition of Knowledge in a Mobile Age) című előadásában az új technológiai lehetőségek ellenkező irányú hatásait vizsgálja az információhoz való hozzáférés mint a tudásfelhalmozás vonatkozásában. Vajon a mobilkor új lehetőségeit nem veszélyeztetik-e az innovációkból fakadó új fejlemények? Az aktív tudáskeresés, a képzelőerő, az absztrakció és az esetleges tanulás akaratlanul is háttérbe szorul az új technológiáknak köszönhetően.

Csütörtök délután Akiba Cohen, a Tel Avivi Egyetem kommunikáció tanszékének oktatója a családban használt mobiltelefonok kapcsán osztja meg gondolatait az érdeklődőkkel (Mobiles in the Family: Parents, Children and the Third Person Effect). A cél: feltárni, milyen szerepet tölt be a családon belül a mobiltelefon mint eszköz, illetve mit jelent pontosan a szülő-gyermek kapcsolatban. A tavaly októberi kutatás eredményei szerint mindkét fél (szülők és gyermekek) pozitívan ítélik meg a mobiltelefonokat: a függetlenség és személyes fejlődés ösztönzőjeként tartották őket számon, valamint a felelősségtudattal és társas hajlammal hozták összefüggésbe. És hogy mit jelent az előadáscímben szereplő 'harmadik személy-effektus'? A megkérdezettek csak másokra érezték érvényesnek a technológiahasználat negatív vonásait, magukra nem.

A Cohen után következő nyelvész, Edna Aphek, az iraeli Oktatási Minisztérium tanácsadója a "nagy mértékben összekapcsolt", digitális gyerekekről fog beszélni, azaz a mobiltelefónia oktatási következményeit tekinti át (Digital, "Highly Connected" Children: Implications for Education). A digitális forradalom kognitív és oktatásra tett hatásairól beszél majd a nagy mértékben "behálózott" fiatal generációk szemszögéből. A fiatalok médiafogyasztási szokásai elemezve beszél a digitális írástudásról. A tanárok és diákok közötti egyensúly az utóbbiak javára dőlt el - az egyensúly újbóli megtalálása az oktatási rendszerek óriási sikere lenne.

A napot két, a hangról szóló előadás zárja. Richard Coyne, az Edinburgh-i Egyetem építészetelmélettel és oktatással foglalkozó oktatója "Hallatni a hangunkat: az emberi hang helye a mindenütt jelen lévő digitális médiában" címmel beszél majd (Sounding Off: The Place of Voice in Ubiquitous Digital Media). Az előadásban részletesen hallhatunk a hang forrásáról és a belőle fakadó tekintélyről, a hang azonnaliságának természetéről, az eksztatikus hangról, az elnémulásról, valamint a túlzott, a támadó és a diszkrét hangokról. Ezt követően a szociológus Ilpo Koskinen, a Helsinki Iparművészeti Egyetem oktatója a mobil multimédiában körülölelő hangról tart előadást (Ambient Sound in Mobile Multimedia). Hang és kép kapcsolatáról a mobiltelefónia összefüggéseiben itt hallhatunk először részletesen: a körülölelő hang (pl. az utcazaj) típusait és funkcióit veszi számba a szerző.