Vágólapra másolva!
A nőket megcélzó dohányreklámok elleni erőteljesebb harcra szólította fel a világot az Egészségügyi Világszervezet (WHO) pénteken.
Vágólapra másolva!

Az ENSZ szerint a dohánytermékek számára a nők jelentik a legnagyobb piacot, így őket a divathoz, sporteseményekhez és szórakozáshoz kapcsolódó agresszív reklámkampányokkal igyekeznek elérni.


A hétfői dohányellenes világnap alkalmából a WHO a fiatal dohányosokat vizsgáló kutatásának eredményeit is nyilvánosságra hozta. A vizsgálatban résztvevő 151 ország felében ugyanannyi tinédzser lány dohányzik, mint tinédzser fiú, Kelet-Európában és Latin-Amerika egyes részein, különösen Chilében, Kolumbiában és Mexikóban azonban a lányok túltesznek a fiúkon is.


Az ENSZ információi szerint a világ egymilliárd dohányosának nyolcvan százaléka férfi. Átlagosan a felnőtt férfiak negyven százaléka, míg a felnőtt nők kilenc százaléka él ezzel a szenvedélybetegséggel. Az egyre jobban erősödő felvevőpiacokon, például Kínában és Indiában, a férfiaknak hatvan, a nőknek pedig 3-5 százaléka dohányzik.


A cigaretta a szépséghez vezető út - sugallják a reklámok


"A dohányipar hatalmas mennyiségeket költ a nőket megcélzó, csábító reklámokra különösen a szegény országokban" - mondta el Douglas Bettcher, a WHO dohányzásellenes kezdeményezésének igazgatója. Kifejtette: a reklámok megpróbálják elhitetni a nőkkel, hogy a cigarettázás a szépség és a felszabadulás egyik eszköze és kifejezésmódja.


Japánban a nőket rózsaszín cigarettásdobozokkal csábítják, Egyiptomban pedig az egyik gyártó parfümös üvegre emlékeztető dobozban kínálja a dohányt számukra.


A WHO szerint évente mintegy ötmillió ember hal meg a dohányzással kapcsolatba hozható szívrohamban, stroke-ban és rákban - ebből másfél millió a nő.


A WHO nemzetközi dohányellenes egyezményét 2003-ban 160 ország ratifikálta. A nemzetek megegyeztek abban, hogy a dohánytermékek reklámozásának, támogatásának és értékesítésének betiltását szorgalmazzák és előirányozzák árának és adójának emelését. A szervezet szerint azonban csupán huszonhat ország tett így. Az Egyesült Államokban 2005-ben 13 milliárd dollárt költöttek a dohánytermékek reklámozására.