Rossz hatása is lehet a rákmegelőző kampányoknak

Vágólapra másolva!
A rák megelőzésének fontosságára felhívó kampányok gyakran nem érik el a kívánt hatást, sőt: demotiválóan hathatnak - derült ki egy német tanulmányból. A demotiváló hatást az váltja ki, amikor a kampányban arra panaszkodnak, milyen kevesen hajlandóak részt venni a megelőző vizsgálatokon - mondták el heidelbergi kutatók.
Vágólapra másolva!

Az emberek ugyanis egészség kérdésében elsősorban a többiek viselkedése alapján orientálódnak. Monika Sieverding, a kutatás vezetője kifejtette: az emberek egészségügy témakörében történő viselkedését alapvetően két dolog befolyásolhatja: a tekintélyt élvező, példaképnek számító személyek elvárásai vagy a "hasonló" emberek viselkedése.


A kutatók a vizsgálat során azt kutatták, milyen mértékben befolyásolja az azonos korú vagy nemű emberek viselkedéséről alkotott tudás a rákmegelőző vizsgálatokon való részvételi arányt a férfiaknál.


Összesen 2400, 45-65 év közötti férfit kérdeztek meg a témáról. Azok, akik még sohasem vettek részt ilyen betegségmegelőző vizsgálaton, abból indultak ki, hogy rajtuk kívül is csak nagyon kevesen (28 százalék) vizsgáltatják meg magukat.


Egy 185, 45-70 év közötti férfiakból álló csoportnál azt vizsgálták, hogy mások viselkedése hogyan befolyásolja a vizsgálatokon való részvétel motivációját. A kutatók szerint ennek egyértelmű hatása volt: azoknál, akik azt az információt kapták, hogy az elmúlt évben csupán minden ötödik férfi vett részt a rákvizsgálaton, csökkent a részvételi hajlandóság. Azok viszont, akik úgy tudták, hogy a férfiak kétharmada elmegy a szűrésekre, lényegesen nagyobb érdeklődést mutattak a vizsgálatok iránt.


"A túl alacsony részvételi arányról szerzett információknak tehát nem motiváló, hanem inkább demotiváló hatásuk van. Az emberek fejében ugyanis az járhat: Ha olyan kevesen mennek el oda, annak biztos megvan az oka" - véli Sieverding.