Félidőben a múzeumi és könyvtári fejlesztés projekt

Vágólapra másolva!
A múzeumi és könyvtáros szakma a „Múzeumi és könyvtári fejlesztések mindenkinek" című, EFOP-3.3.3-VEKOP-16-2016-00001 azonosítószámú kiemelt projekt keretében sokat tesz azért, hogy csökkenjen a korai – azaz a végzettség nélküli – iskolaelhagyók aránya. A hátrányos helyzetű csoportok munkaerő-piaci helyzetének javítása, a fiatalok társadalmi integrációjának erősítése és a szegénységben, társadalmi kirekesztettségben élők számának csökkentése is a célok között szerepel. Mindennek érdekében a múzeumi és könyvtári szakterület három éven át tartó programot indított 2017 februárjában.
Vágólapra másolva!
Múzeumi és könyvtári fejlesztések mindenkinek Forrás: Szabó Ervin Könyvtár

http://muzeumeskonyvtar2020.hu/

A múzeumi és könyvtári komponensből álló projekt a Széchenyi 2020 program keretében 2017. február 1. és 2020. január 31. között 2 milliárd forint keretösszegből az Európai Unió támogatásával valósul meg a Szabadtéri Néprajzi Múzeum Múzeumi Oktatási és Módszertani Központ mint konzorciumvezető és a Fővárosi Szabó Ervin Könyvtár mint konzorciumi partner együttműködésében. A projekt szakmai megvalósítói elkötelezettek az esélyegyenlőség szerepének növelése, a hátrányos helyzetűek felzárkóztatása és a kulturális javakhoz való egyenlő hozzáférés lehetőségének megteremtése iránt.

A projekt a múzeumi és könyvtári terület intézményeit és szakembereit készíti fel arra, hogy választ adjanak az új társadalmi-gazdasági kihívásokra a társadalom fiatal korosztályaira fókuszálva, s az oktatási intézményekkel együttműködve. A módszertani fejlesztés átfogó célja, hogy a kulturális intézményrendszer az általa kínált nem formális és informális oktatási szolgáltatásokat bővítse, a hozzáférést növelje. A projekt hatékonyan kíván hozzájárulni a köznevelés esélyteremtő szerepének és hátránykompenzációs képességének erősítéséhez. A minőségi oktatáshoz való egyenlő hozzáférés biztosítása, az oktatásba való visszatérés ösztönzése, valamint a jelenlegi és leendő pedagógusok érzékenyítése egyaránt a célok között szerepel.

Mindezen célokat a projekt alapkutatásokkal, mintaprojektek és mintaprogramok megvalósításával kívánja elérni. Módszertani ajánlások készülnek, pedagógusoknak, múzeumi és könyvtári szakembereknek szóló továbbképzések valósulnak meg, szakmai kiadványok születnek, továbbá országos múzeumi koordinátori, illetve könyvtári szaktanácsadói hálózat közvetíti az információkat. Az ágazati együttműködést közös szakmai rendezvények is segítik.

A program 2018. augusztusban ért félidejéhez, de máris rengeteg eredményt tud felmutatni.

A projekt múzeumi komponense, „A mi múzeumunk” keretében 2018. július 15-ig elért eredmények

Szabadtéri Néprajzi Múzeum Múzeumi Oktatási és Módszertani Központ Forrás: Szabó Ervin Könyvtár

Több mint 50 tagú kutatói és módszertani szakember-csapat közreműködésével, valamint 700-nál is több hazai muzeális intézmény bevonásával átfogó kutatások indultak a múzeumpedagógia helyzetének feltérképezésére, a múzeumi szakemberek kompetenciáinak vizsgálatára, a múzeumok szolgáltató jellegének és a frontmenedzsment gyakorlatának monitorozására. 10 kutatási részjelentés és 48 mélyinterjú készült el. A kutatási irányok és a módszertani fejlesztések bemutatására több nemzetközi múzeumi konferencián és módszertani napon is sor került.

A kutatási eredményeket is felhasználó modell-programok, az ún. mintaprojektek keretében olyan múzeumi jó gyakorlatokat teszteltek muzeális és oktatási intézmények, amelyeket a jövőben más, hasonló adottságokkal rendelkező szervezetek is sikeresen adaptálhatnak. A mintaprojektből 18 már lezárult, a 19. mintaprojekt zárása 2018 szeptemberében várható. A mintaprojektekben résztvevő, köz- és felsőoktatásban tanulók száma meghaladta a 2500 főt. A módszertani fejlesztések széleskörű adaptálása céljából 151 intézménnyel kötöttünk együttműködési megállapodást. 91 esetben a mintaprojekteket megvalósító intézményekkel, és az általuk mentorált muzeális intézményekkel, valamint a mintaprojektekben résztvevő közoktatási és felsőoktatási intézményekkel dolgoztunk együtt.

A projekt keretében 41 szakemberből álló múzeumi koordinátori hálózat működik, a budapesti, illetve a megyei múzeumi koordinátorok már 193 rendezvényt szerveztek múzeumi szakemberek és pedagógusok számára, valamint 418 alkalommal végeztek szakmai tanácsadást. A hálózat munkájának támogatására két akkreditált továbbképzést, öt alkalommal pedig szakmai műhelynapokat rendeztünk. Két külföldi tanulmányútra is sor került a koordinátorok részvételével a szakképzés, a pályaorientáció és a tehetséggondozás külföldi múzeumi jó gyakorlatainak tanulmányozása céljából, illetve a végzettség nélküli korai iskolaelhagyás csökkentése és a hátrányos helyzetű csoportok múzeumi támogatása érdekében.

A múzeumi szakemberek és a pedagógusok ismereteinek bővítése céljából összesen 11 továbbképzési programot akkreditáltattunk, melyek között tantermi, blended és e-learning tanfolyamok egyaránt szerepelnek. A projekt kezdete óta 12 alkalommal szerveztünk ingyenes továbbképzéseket több, mint 300 fő, köztük múzeumi szakemberek, pedagógusok, illetve koordinátoraink és képzéseink oktatói részére.

Nemcsak a múzeumi, de kulturális területen is újdonságnak számít az akkreditált továbbképzések között a projektben kidolgozott modulos képzési módszertan, melynek keretében a résztevők a kötelezően elvégzendő modul mellé a szabadon választható modulokból saját igényeiknek megfelelően állíthatják össze a tanfolyam tananyagát.

Továbbra is várjuk a projekt keretében meghirdetésre kerülő ingyenesen elvégezhető képzéseinkre kulturális területen dolgozó szakemberek jelentkezését:

http://amimuzeumunk.hu/kepzesek/

A projekt ernyőhonlapja és a múzeumi komponens honlapja rendszeresen frissül a projekttel kapcsolatos tartalmakkal, s emellett A mi múzeumunknak saját Facebook oldala, Instagramja, valamint YouTube csatornája is működik. A projekt egészéről magyar és angol nyelvű imázsfilm, az eddigi eredmények bemutatására pedig hét videóhírlevél készült.
Kövesse a múzeumi komponens híreit a projekt honlapján:

A projekt könyvtári komponense, Az én könyvtáram keretében 2018. július 15-ig elért eredmények

Forrás: Szabó Ervin Könyvtár

A könyvtári projekt célja a köznevelés hatékonyságát és eredményességét szolgáló, új típusú kompetencia- és készségfejlesztő, valamint a tanulást támogató könyvtári szolgáltatások megújítása. Ennek keretében szövegértés- és olvasáskultúra-fejlesztésre, a digitális írástudás közvetítésére, a könyvtárhasználat, az információkeresés fejlesztésére, az egyéni és közösségi tanulás támogatására kerül sor könyvtári környezetben.

A projekt során hiánypótló alapkutatások valósultak meg: országos reprezentatív közvéleménykutatások keretében megtörtént a 3-17 évesek, illetve a 18 év felettiek könyvtár- és médiahasználati, illetve olvasási szokásainak felmérése, 1500-1500 fő részvételével. A könyvtárosok digitális kompetenciájának mérése – a DIGCOMP keretrendszerben – 1785 fő bevonásával megtörtént, majd e felmérést idén tavasszal 818 pedagógus körében is sikerült elvégezni.

A szakmai műhelyek munkájának eredményeként 20 tanulmány született, melyekből módszertani összefoglaló készült. Összegyűjtésre került 342 könyvtári jó gyakorlat, megkezdődött 90 mintaprogram kidolgozása. Megalakult a Mintaprogram-fejlesztő Bizottság, melynek tagjai a fejlesztési irányok szerint kiválasztották és értékelték a jó gyakorlatokat, amelyek közül 81 mintaprogram kidolgozása történik meg, kilenc további mintaprogram pedig egyedi felkérések alapján valósul meg. A folyamat része az egységesített szempontú leíró fejlesztés, a mintaprojekt-fejlesztők mentorálása, a programok kipróbálása és szükség szerinti korrekciója is.

Az idei évben is folytatódnak az akkreditált képzések. A 60 órás Hatékony kommunikáció a közgyűjteményekben című képzésben a közgyűjteményekben dolgozó, felsőfokú végzettséggel rendelkező közgyűjteményi munkatársak vehetnek részt. A projekt 5 csoportban, 100 fő részére biztosítja a képzésen való ingyenes részvételt. A könyvtárosok szerepe a tanulást támogató könyvtári szolgáltatások megvalósításában című 60 órás blended képzés (43 óra jelenléti és 17 óra távoktatás) pedig elsősorban azoknak a könyvtárosoknak szól, akiknek a munkájához különböző tanulást támogató tevékenységek is tartoznak. A képzésekre az érdeklődők 2018. augusztus végétől folyamatosan jelentkezhetnek. A könyvtári szaktanácsadók részére a Projektkommunikáció, eredménykommunikáció című képzés nyilvántartásba vétele is megtörtént.

A 40 fős országos könyvtári szaktanácsadói hálózat elősegíti Az én könyvtáram programjának megvalósítását, ennek során támogatja a könyvtári-közművelődési, oktatási, közgyűjteményi intézmények közötti együttműködést. A szaktanácsadók a mintaprogramok fejlesztésének elősegítése érdekében közvetítenek a területükön működő könyvtárak és a mintaprogram-fejlesztők között, továbbá közreműködnek az országos szakmai napok rendezvénysorozat lebonyolításában is. Az én könyvtáram fejlesztései és a megvalósult kutatások eredményeit 2018. július 15-ig 24 településen 36 rendezvény keretében mutattuk be.

Megkezdődött a 2019-es országos könyvtár- és olvasásnépszerűsítő kampány előkészítése. Elindult az új módszertani és szakmai portál a www.azenkonyvtaram.hu oldalon, ahol megtalálhatók a projekttel kapcsolatos hírek, interjúk, sajtómegjelenések. A projekttel, valamint a könyvtári fejlesztésekkel kapcsolatos információk folyamatosan frissülnek Az én könyvtáram Facebook oldalán is, ahová eddig mintegy 300 poszt került ki. Az én könyvtáram YouTube csatornáján immár 11 kisfilm tekinthető meg a rendezvényekről, a projekt SlideShare oldalán 18 előadás prezentációja is megtalálható.

A projekt szakmai megvalósításában a Fővárosi Szabó Ervin Könyvtár partnere a 19 megyei könyvtár, az Országos Széchényi Könyvtár Könyvtári Intézete és az Országos Pedagógiai Könyvtár és Múzeum, a Magyar Könyvtárosok Egyesülete, az Informatikai és Könyvtári Szövetség, a Magyar Olvasástársaság és a Könyvtárostanárok Egyesülete.

Múzeumi és könyvtári fejlesztések mindenkinek Forrás: Szabó Ervin Könyvtár