Vágólapra másolva!
Különleges tulajdonság megléte szükséges a filmzeneíráshoz, azaz ahhoz, hogy a képeket hanggá alakítsuk, feltárjuk a ki nem mondott jelentésüket, valóságosabbá és mélyebbé tegyük őket – mondja Andrea Morricone zeneszerző, karmester, a világírű komponista, Ennio Morricone fia, aki maga is karmester és zeneszerző. A Volt egyszer egy vadnyugat, az Aki legyőzte Al Caponét, a Cinema Paradiso vagy éppen A profi Oscar-díjas zeneszerzője, Ennio Morricone a legnagyobb rendezőkkel dolgozott. Sergio Leone, Giuseppe Tornatore, Pasolini, Bertolucci, Elio Petri, a Taviani fivérek, Tarantino, Brian De Palma, Warren Beatty mellett Koltai Lajosnak is komponált, Ennio Morricone ugyanis a Sorstalanság zeneszerzője. A világon mindenhol ismert műveiből Ennio Morricone – The Official Concert Celebration címmel koncertsorozat indul, amely december közepén érkezik Magyarországra, a Papp László Budapest Sportarénába. Ennio Morricone 2019-ben, közvetlenül a színpadtól való visszavonulása után kezdett el dolgozni egy vadonatúj koncertprodukción, amelyben a legnagyobb klasszikus filmjeit elevenítette volna fel, a koncertet azonban már nem érhette meg. Családja gondoskodott arról, hogy a turné idén létrejöjjön. Andrea Morriconét kérdeztük erről. 
Vágólapra másolva!

Mi volt az édesapja, Ennio Morricone koncepciója a turnéval kapcsolatban?

Az apám három évvel ezelőtt állt elő az ötlettel. Édesanyámmal, a GEA producereivel és a testvéreimmel együtt úgy döntöttek, hogy

Az ötletet apám is úgy fogalmazta meg, hogy a zenéjét új formátumban vezényelhessem le.

Mennyi maradt meg a műsor eredeti elképzeléséből?

A műsor minden eleme még mindig nagyon is az édesapám eredeti elképzelésén alapul!

Melyek azok a "kötelező" elemek, amelyeket a közönség elvár?

A közönség biztosan elvárja, hogy az édesapám leghíresebb darabjait hallhassa, és ezeket a darabokat lesz szerencsénk bemutatni. A közönség olyan filmek ikonikus zenéit fogja élvezni, mint

Andrea és Ennio Morricone Forrás: Origo

A közönség valószínűleg minden egyes darabot fel fog ismerni, amint meghallja az első néhány hangot. Nagy érzelmi feszültség és a világ egyik leghíresebb és legkedveltebb komponistájának páratlan zenei szépsége jellemzi majd ezt a koncertet.

Lesz-e kifejezetten a budapesti közönségnek szóló darab?

Sajnos nem. A közönség világszerte ugyanazokat a híres darabokat fogja hallani, amire édesapám nagyon vágyott ennél a koncertnél.

Hogyan emlékszik vissza a legfontosabb közös munkájukra, a Cinema Paradiso című film megzenésítésére?

Felejthetetlen élmény volt. Nagyon sokszor mondta nekem, hogy imádta a szerelmi témát.

Az Ennio Morricone-koncert budapesti plakátja Forrás: Erdősi Gergely

Szeretnék egy kicsit mesélni arról, hogyan mentek a dolgok azon a reggelen. A stúdiómban voltam, amikor apám megkért, hogy olvassak fel egy filmforgatókönyvet. Megkérdezte, hogy szeretnék-e komponálni valamit a szerinte gyönyörű forgatókönyvhöz. Különösen a híres csókjelenethez kért tőlem ihletet. Megragadott a kérése és a történet, és ekkor komponáltam a Love Theme-t.

Néhány perc múlva, miután a kotta apám íróasztalán feküdt, két akkordot tett hozzá, majd eldöntötte, hogy milyen lesz a ma már híres hangszerelés (Ennio Morricone nem csupán dallamai, de egyedülálló, forradalmi hangszerelése miatt vált világhíressé - a szerk.). Ezt rendkívüli pillanatnak tartom zeneszerzői pályafutásomban, hiszen általában egyedül dolgoztunk, és csak elméleti szinten cseréltünk eszmét.

Meg lehet tanulni filmzenét írni?

Természetesen! Úgy gondolom, hogy az alapvető összetevő az inspiráció, és mindig is az lesz, amit aztán a technika – az anyag kezelésének képessége – követ. Természetesen

Édesapja egyszer azt mondta, hogy nem fontos a forgatókönyvet teljesen ismerni, a film lényegét kell megérteni. Egyetért ezzel?

Igen, nagyon is egyetértek.

Ez talán még azon is túlmutat, hogy hol lesz a zene helye.


Milyen élményt jelentett Ennio Morricone számára A 60 év zene budapesti koncertje? Hogyan beszélt róla?

Emlékszem, hogy ott voltam vele a budapesti koncerten! Nagyon szerettem látni a műsort. Arra is emlékszem, hogy édesapám azt mondta nekem, hogy nagyon elégedett volt, igazán boldog, különösen a zenekarral és a kórussal, hogy el tudták érni azt a hangzást, amit keresett.