Több mint 9 milliárd forintnyi jogdíjat osztott ki az Artisjus

Vágólapra másolva!
A 2020-ban az Artisjus által kiosztott 10 milliárd forintnyi jogdíjnak nagyjából a fele jutott magyar zeneművek szerzőihez. Ezt több mint 15 ezer magyar szerző között osztották szét. 
Vágólapra másolva!

Az Artisjus a zeneszerzők és szövegírók közös jogkezelőjeként hatalmas zenei adatbázist gondoz, és minden évben több millió elhangzási adatot vizsgál meg. A zeneművek lejátszásait felhasználási csatornánként (rádió, televízió, élőzenés rendezvények, hangfelvételek, online zenehallgatás) méri, majd ezek alapján osztja fel a korábban beszedett jogdíjakat a szerzőik között.2020-ban 9,373 milliárd forint jogdíjat osztott fel a dalok, zeneművek alkotói között. Ennek 51 százaléka került magyar zeneművek, dalok szerzőihez. Az Artisjus 2020-as bevételei 17,7 százalékkal csökkentek az előző évihez képest. A koncertek elmaradásával párhuzamosan az élőzenei jogdíjbevételek 54,1 százalékot zuhantak, míg a vendéglátóhelyek bezárása miatt a háttérgépzenéből származó jogdíjak 26,6 százalékkal estek vissza. Ez a csökkenés pedig elsősorban a 2021-es kifizetéseknél fogja éreztetni hatását – olvasható az Artisjus szerdai közleményében.

A járványhelyzetben egyértelműen kiderült, hogy a szerzői jogdíj a szerző-előadók jövedelmének fontos pillére. 2020-ban összesen 15 468 szerző részesült jogdíjból, ennyien tudtak erre a bevételre támaszkodni egy olyan évben, amikor az élőzenei rendezvények elmaradásával az előadóként is aktív zenészek nem számíthattak fellépti díjakra.

„Jogpiramis” 2020
Bruttó jogdíj összege Ft /hónap szerzők száma arányuk
1 millió felett 48 0,3 %
500 ezer – 1 millió 77 0,5%
100 ezer – 500 ezer 572 3,7%
50 ezer – 100 ezer 509 3,3%
5 ezer – 50 ezer 2770 17,9%
500 - 5000 4053 26,2%
500 alatt 7439 48,1%

Nyilván a piramis alján lévő szerzők vannak legtöbben, mivel az új belépők új belépők többsége aligha fog rögtön annyi jogdíjat kapni, mint aki már évtizedek óta játsszák a slágereit. A piramis csúcsán a szerzők mindössze 0,8 százaléka található – ők minimum havi bruttó 500 ezer forint jogdíjhoz jutottak sikeres műveik után.

Fiatalok

2020-ban jelentősen megugrott az Artisjusnál regisztrált új szerzők száma és a bejelentett zeneművek mennyisége is. Tavaly 1619 zeneszerző, szövegíró regisztrált náluk, ami 8 százalékkal több az előző évinél. Az új alkotók közül minden második 30 év alatti, ráadásul a regisztrálási életkor egyre korábbra tolódik:

az összes új szerző 11 százaléka volt 20 évnél is fiatalabb.

Évek óta stabilan évi 16-18 ezer új zeneszámot jelentettek be a szerzők, 2020-ban viszont 23 155 zeneművet regisztráltak, ami a 2019-eshez képest 34 százalékos emelkedés. A karantén és a koncertek elmaradoása valószínűleg csak növelte az alkotási kedvet. Az ugrásszerű növekedés okai között lehet az is, hogy az egyéb bevételi források elapadásával a korábban inkább másból élő szerző-előadók számára megnőtt a jogdíj jelentősége, és az is feltehető, hogy most lett idejük a dalok regisztrációjára.

A szerzők által megadott műfaji besorolások szerint az új szerzemények között az élen továbbra is a pop (19 százalék), a rock(16 százalék) és az elektronikus zene (12 százalék) áll, de magas (12 százalék) a „klasszikus/instrumentális” kategóriába sorolt darabok száma is. Az új daloknak bevétel szempontjából komoly jelentősége van egy dalszerző életében: a jogdíjkifizetések 35-40 százaléka 5 évnél nem régebbi szerzeményből származik. Amiből nem lesz sláger, az a dal a megjelenése után néhány évvel már nem termel jogdíjat az alkotóknak.