Jókai Mór halhatatlan alkotását támadja a politikai korrektség szánalmas strébersége

Vágólapra másolva!
Jókai Mór műveit időről időre különféle támadások érik. Az elmúlt években egyes szakemberek úgy vélték, bojkottálni kellene a regényeit az oktatásban, mivel szövegei nehezen befogadhatók az iskolások számára. A napokban pedig Tóth Krisztina azt találta mondani egy interjúban, hogy Az arany embert le kellene venni a kötelező olvasmányok listájáról, mert a nőalakokat nem megfelelően ábrázolja. Tóth Krisztina kijelentéséről, feminista filozófiájáról, intermentalitásáról és szélsőséges genderideológiájáról kérdezte a Magyar Nemzet Horváth Júlia Borbála írót, kulturális antropológust.
Vágólapra másolva!

– Végtelenül sajnálom, hogy éppen egy író, költő nyilatkozik ekképpen, hiszen alkotóként tudnia kell, hogy minden művet jelentősen befolyásol a kor, amelyben született, vagy amelyről szól. Az arany ember társadalmi regény a XIX. századból, benne Jókai képet rajzol a korszak közgondolkodásáról.

Ám Tóth Krisztinának hasonló problémája van Szabó Magda Bárány Boldizsár című, alsó osztályosoknak ajánlott meseregényével, mint Az arany emberrel. Horváth Júlia Borbála szerint

a nők ábrázolását sok esetben úgy kell értelmezni, mint más történelmi epizódot.

Az évszázadok alatt férfi és nő lehetőségei eltértek egymástól. Aztán jött a feminizmus és az ébredés, ami leegyszerűsítve azt tűzte zászlajára, hogy társadalmi szinten elismerjék, a nő is ember.

– Szabó Magda például rengeteget tett azért, hogy a női életmód megjelenjen az irodalom által, de nem írhatott mást, csak azt, amit érzékelt. A nők története sem megváltoztatható, és nem is szabad megváltoztatni, ahogyan magát a történelmet sem – tette hozzá.

„A gyerekeink az iskolában olvasott művekből építik fel, milyenek is a nemi szerepek" kijelentésre reagálva Horváth Júlia Borbála elmondta:

ennyi erővel kidobhatnánk a társadalomtudományok számos elméletrendszerét, a képző- és a filmművészet darabjait, amelyekben hátrányosabb helyzetben élő embereket ábrázolnak.

– Az efféle kirohanás nemcsak a tudományok, hanem a közönség, köztük a tanárok és a szülők kiskorúsítása, akik eszerint képtelenek szétválasztani a múltat a jelentől. Elfogadottak viszont a végtelenül erőszakos, agressziót gerjesztő játékfilmek vagy a tanárok vegzálását sugalló, „jó fej" sulifilmek. Azok ugyan mire tanítanak? – vetette fel jogosan a kérdést az író.

– fogalmazott Horváth Júlia Borbála. – Ez azt jelenti, hogy Mikszáthtal is a szemétre? Egy nő – akár Tóth Krisztina vagy más – abban a korban leírhatta volna úgy, hogy hibátlan férfi nincs. Csak éppen

a magyar és a világirodalomban sem volt annyi jelentős, képzett és bátor írónő, hogy tömegével születhettek volna feminin nézőpontú regények. Nos, ezt kell elmagyarázni a diákoknak.

Horváth Júlia Borbála mintegy húsz éve foglalkozik nőtörténeti kutatással. Mint kifejtette: a feminista filozófia mérföldkőnek tekinti – ahogyan Hegel, Kant és Nietzsche is – a nők úgynevezett „férfias" cselekedeteinek elismerését. Lásd például Antigoné történetét, aki a törvényes tiltás ellenére eltemeti bátyját. A hasonló megnyilvánulások egyfajta köztes gondolkodásmódot, vagyis intermentalitást tükröznek.

Ez manapság már természetes, mert a technika fejlődése, a megváltozott életforma, valamint az önfenntartás és az érvényesülés érdekében férfiak és nők naponta cselekszenek úgy és végeznek olyan feladatokat, amelyek korábban vagy csak férfias, vagy csak nőies szerepkörnek számítottak.

– A szélsőséges genderideológia viszont betegesen ragaszkodik a nemi sztereotípiákhoz, amelyek szerint például egy nőnek kinéző lény szükséges ahhoz, hogy legyen otthon ebéd, vagy az ingek kivasalva sorakozzanak a szekrényben. Ilyenformán

A köztes vagy intermentalitás a szélsőséges genderideológia ellenében fogalmazza meg a szerepkörök megválaszthatóságát – de nem a biológiai nem megválaszthatóságát, mert az, akárhonnan nézzük: tény – hangsúlyozta a kulturális antropológus.

Visszatérve Jókai Mórhoz, vitathatatlan, hogy művei nemzeti műveltségünk kincsei. Ha Az arany embert kiiktatjuk a közoktatásból, kiesik a nemzeti minimumból és a kulturális örökségből is.

– A politikai korrektség egyfajta stréber buzgalommá vált. Nem sérthetjük meg a másik érzékenységét, de hagynunk kell, hogy a miénket megsértsék. Ide jutottunk, és térdre ereszkedve illene fogadnunk, ha valaki a kulturális értékeinkre tör – mondta Horváth Júlia Borbála, aki szerint a női egyenjogúság témája rendkívül fontos és fejlesztendő, de nem így.

– Az ehhez hasonló megnyilvánulások leértékelik az eddigi vívmányokat, hiteltelenné teszik a konzervativizmushoz húzó feminizmust, nem beszélve arról, hogy a művészi szabadságot is gúzsba kötik – mutatott rá az írónő.