Robert Wilson színháza is jön tavasszal a Nemzeti Színház fesztiváljára

Vágólapra másolva!
„Ó, ez zűr között hová lesz énem zárt egyénisége" – ez a Madách Imre-idézet a mottója az idei Madách Nemzetközi Színházi Fesztiválnak, amelynek a programját hétfőn jelentették be a Nemzeti Színházban. Tizenkilenc produkció érkezik tizenöt országból a 7. MITEM-re, amelyet április 8. és május 17. között rendeznek meg a Nemzeti Színházban. Ebben az évben is olyan világhírű rendezők látogatnak el Budapestre, mint Robert Wilson amerikai rendező, az idő és a fény poétája, aki Oedipus király történetét fogalmazta újra egy nemzetközi társulattal. Robert Wilsont nagyon sokan a legnagyobb élő színházrendezőnek tartják. De itt lesz Theodorosz Terzopulosz, Michael Thalheimer, Sebastian Hartmann és Victoria Thierrée Chaplin is. Az idei MITEM bemutatkozó sajtótájékoztatóján jelentette be Theodorosz Terzopulosz, a Színházi Olimpia alapító-igazgatója, hogy 2023-ban Budapesten rendezik meg a 10. Színházi Olimpiát. A bejelentés meglepetés volt még a Nemzeti Színház igazgatójának, Vidnyánszky Attilának is. Az Origónak azt mondta: „óriási dolog, hogy Budapesten rendezik meg ezt a hatalmas nemzetközi színházi eseményt. Éreztem, hogy van esélyünk erre, de nem gondoltam, hogy ezt ma be is jelenti az olimpia alapító-igazgatója."
Vágólapra másolva!

– mondta Fekete Péter, kultúráért felelős államtitkár. Mint minden kulturális rendezvényre, a MITEM bemutató sajtótájékoztatójára is hozott egy különleges tárgyat. Egy 1800-as években készült, úgynevezett frászsapkát.

Fekete Péter, kultúráért felelős államtitkár fotó: Talán Csaba


„Ezt a kincset a Semmelweis Orvostudományi Múzeumból kértem el. Különleges tárgy ez az 1800-as évek közepéből. Selyemből készült, és míves rajzokkal van tele. Akkoriban a gyerekekben megcsillanó egyediséget, különlegességet ördögtől valónak találták elődeink, és ennek megfelelően orvossal kezeltették – erre használták a frászsapkát. Rátették a gyerek fejére, és úgy gondolták, hogy a sapkára rajzolt gyönyörű képek megnyugtatják a gyereket, és visszafojtják a különcségét. A frászsapkák ideje lejárt, ma már a múzeumba valók. Ugyanis ma inkább azt keressük, kutatjuk, hogy hol van a gyerekben a túlzott érdeklődés, a csillogó szempár, amit ki tudunk fejteni, ami alá színpadot, teret tehetünk, hogy akár a nézőtérről figyelve, akár alkotótársként megmutathassa tudását, tehetségét, ami benne rejlik." – mondta Fekete Péter.

A MITEM-ről szólva így nyilatkozott:

"a fesztivál előadásait külön-külön is meghatározó élmény látni, de itt, egy találkozó egységében – nem túlzás ezt állítani – létélmény lesz."


Vidnyánszky Attila, a Nemzeti Színház igazgatója, a MITEM alapítója közölte: 2500 év kulturális ívét fogják felfesteni Euripidésztől és a Mahábharatától a kortárs szerzőkig.

„A MITEM nem a versengésről szól, hanem a hidak, kapcsolatok építéséről. A célunk az, hogy a MITEM nyitott fesztivál legyen minden szempontból, hogy a legkülönbözőbb színházi nyelveket felvonultatva megmutassuk a világszínházat az összes árnyalatával, útkeresésével." Vidnyánszky Attila hozzátette, a Nemzeti Színház négy saját előadását - Rocco és fivérei, Médeia, Tartuffe, Macskajáték - mutatja be a találkozón.

15 országból 19 előadás

A MITEM idei díszvendége, Theodorosz Terzopulosz, a Színházi Olimpia alapító igazgatója Ámor című darabját hozza el az athéni Attisz Színházból. Elmondása szerint a gazdasági és társadalmi válságra reflektáló kamaraelőadás során minden eladóvá válik: még a szerepek, a ruhák, a gondolatok is, talán csak a szerelem jelent kivételt.

A VII. MITEM sajtótájékoztatója fotó: Talán Csaba


A tájékoztatón sorra vették a VII. MITEM-en látható előadásokat. A német színházak közül érkezik Sebastian Hartmann egyik legújabb rendezése, a Bűn és bűnhődés a Staatshausspiel Dresden előadásában. Michael Thalheimer és a Berliner Ensemble pedig a Médeiával érkezik. Ez azért lesz egyebek mellett érdekes, mert a Nemzeti Színház előadásában is látható lesz majd a Médeia, amelyet Eirik Stubo rendezett, és ősszel mutatták be. A főszerepben Szűcs Nelli, aki lélegzetelállítóan alakítja Médeia szerepét.

Erős lesz a frankofón színházi jelenlét is: Valere Novarina Képzeletbeli állat című produkcióját hozza el, Victoria Thierrée Chaplin Bells&Spells című darabjával vendégszerepel, Omar Porras pedig a svájci Théatre Kléber-Mélau társulatával mutatja be Mesék meséje című produkcióját.

Omar Fetmus, az algériai színházi élet "motorja" kamaradarabjában sok humorral ábrázolja az algériai művészek nehéz életét.

Visszatér a kijevi Ivan Franko Nemzeti Dráma Színház, majd hét és fél órás előadás során mutatják be indiai-olasz koprodukcióban a Mahábharáta történetéből készült, kathákali stílusú táncelőadást.

Bessenyei Gedő István, a Szatmárnémeti Északi Színház Harag György Társulatának igazgatója elmondta, a MITEM-en Szőcs Géza Raszputyin című darabját adják elő Szardar Tagirovszkij rendezésében.

Fekete Péter a Vietnámból érkező A O Show-ra hívta fel a figyelmet: a cirkusz- és a színházművészet határmezsgyéjén mozgó produkcióból hat előadást terveznek a Fővárosi Nagycirkuszban, vagy egy mellette felvert cirkuszi sátorban.

A MITEM előadásaira január 27-től lehet jegyeket venni.

A sajtótájékoztató legnagyobb meglepetése az volt, amikor Theodorosz Terzopulosz bejelentette, hogy a 10. Színházi Olimpiát Budapesten rendezik meg 2023-ban.

Vidnyánszky Attila és Theodorosz Terzopulosz fotó: Talán Csaba

Vidnyánszky Attila: „Óriási meglepetés és hatalmas megtiszteltetés"

„Úgy gondoltam, talán áprilisra kiderülhet, hogy itt rendezik-e meg a Színházi Olimpiát 2023-ban. Nem is reméltem, hogy már ma bejelenti az alapító igazgató ezt a fantasztikus hírt." – mondta Vidnyánszky Attila, a Nemzeti Színház igazgatója az Origónak. Hozzátette: olyan nagy meglepetés ez, hogy még neki is fel kell dolgoznia.

Vidnyánszky Attila, a Nemzeti Színház igazgatója fotó: Talán Csaba

„Óriási feladat, nagyon nagy szervezést igényel. Végtelenül boldog vagyok, és látom, hogy megvan a következő három évre a munkánk. Azt éreztem, hogy amikor szeptemberben a Rocco és fivérei című darabbal Szentpéterváron bemutatkoztunk a Színházi Olimpián, nagyon pozitívan fogadtak minket. Nemcsak az előadás volt sikeres, hanem a konferenciákon a beszélgetéseink is. Aztán novemberben az államtitkár úrral elmentünk az olimpiát záró sajtókonferenciára, és ott is nagyon nagy szeretettel fogadtak. Talán érezték a szándékunk komolyságát, hogy szeretnénk, ha 2023-ban Budapesten rendeznék ezt a rendkívüli nemzetközi színházi eseményt." – mondta.

Az idei már a VII. MITEM lesz, és Vidnyánszky Attila azt mondta: az elmúlt években a világszínház színe-java eljött Budapestre.

„Alig tudok olyan rendezőt mondani, akiről már ne lennének szép emlékeink. Vagy itt járt, vagy épp az idén érkezik, vagy az is lehet, hogy jövőre, vagy két év múlva jön – amit még a nézők nem tudhatnak, de mi már igen, hiszen a fesztivált 2-3 évre előre tervezzük. Büszke vagyok arra, hogy meg tudtuk őrizni az alapelveinket, amelyek mentén az egész találkozót megálmodtuk. Valóban a párbeszéd helye ez a fesztivál, amely nyitott – és nem csak beszélünk róla, hanem valóban olyan hely, ahol sokféle gondolat jelenik meg, megfér egymás mellett sokféle nézet. Megpróbáljuk megérteni egymást, és tisztelni egymás világhoz való viszonyát és hitét. Büszke vagyok arra, hogy ennyire sokféle színházi nyelv, történet van jelen a MITEM-en. A legmodernebb, legformabontóbb előadástól az archaikus színházig minden látható. Az idei találkozóra pedig összeállt egy egészen különleges csomag. Remélem, nagy élvezet lesz mindenkinek, és aki eljön, hatalmas kalandban lesz majd része."

Vidnyánszky Attila fotó: Talán Csaba

Az igazgató kiemelte: a MITEM nem versengés, hanem találkozó. Nem is szeretnének versengeni senkivel.

„Az biztos, hogy a fesztivál határozottan ott van Európa színházi térképén. Tudnak róla a színházi szakemberek, és minden évben 10 fesztiválnyi jelentkezés érkezik – ez pedig önmagáért beszél. Tavaly az egész fesztivál alatt 94,4 %-os volt a nézőterek telítettsége – ami szintén óriási eredmény. Az elmúlt években inkább abból adódott kellemetlenségünk, hogy hogyan tudunk nemet mondani – mert már nem tudunk több jegyet eladni."

Theodorosz Terzopulosz: Budapest rendkívüli helyszíne lesz a Színházi Olimpiának

„Számomra nem volt váratlan, hogy úgy döntöttünk, itt rendezzük meg 2023-ban a Színházi Olimpiát" – mondta Theodorosz Terzopulosz az Origónak. Hozzátette: „Két éve gondolkodunk már ezen. Egyrészt Magyarország Európa szívében van. Olyan ország ez, ami nagyon nagy kulturális és színházi hagyománnyal rendelkezik. A MITEM pedig egyre ismertebb, egyre elismertebb színházi seregszemle. A Nemzeti Színház komoly, megbízható intézmény. Azt szeretném, ha ez a csodálatos Nemzeti Színház és a MITEM is még inkább ismertté válna, és tovább nyitna a világ felé." – mondta a Színházi Olimpia alapító igazgatója.

Theodorosz Terzopulosz, a Színházi Olimpia alapító igazgatója fotó: Talán Csaba


A Madách Nemzetközi Színházi Találkozóban azt látja, hogy hagyományos, klasszikus műveket modern közelítésben mutatnak be a különböző színházak.

„A produkciók antik napból új fényt kapnak. Ez nagyon érdekes, és fontos is. Egyszerűen egyensúlyt teremtenek az előadások. Szinte minden darab, minden előadás modern, de érződik, hogy klasszikus gyökere van. Nem határtalan modernitásról van tehát szó, hanem az igazi értékeket új köntösben mutatják be."

Theodorosz Terzopulosz, a Színházi Olimpia alapító igazgatója fotó: Talán Csaba


Theodorosz Terzopulosz először jár Budapesten. Azt mondta: gyönyörű a város.

„Tegnap tettem egy kört, és minden, amit láttam, már különböző filmekből ismerős volt. Nem úgy néztem a várost, mint egy turista. Inkább a magyar történelmet kerestem az épületekben, a látványosságokban. Felfedeztem az Osztrák-Magyar Monarchia darabjait, a török megszállás emlékeit, és persze a szocializmusból itt maradt mementókat is. Ez az ország, ez a város egyszerűen csodálatos. Rendkívüli helyszíne lesz a 2023-as Színházi Olimpiának."