A balliberális színházi világ zaklatásról szóló konferenciáján nem beszéltek a balliberális színházi világ zaklatási botrányáról

Gothár Péter
Vágólapra másolva!
A balliberális hvg számolt be arról, hogy a Független Előadó-művészeti Szövetség (FESZ) - szavakban - széles körű társadalmi kampányt indított éppen azért, hogy a Gothár Péter-féle zaklatási ügyekben, egyrészt segítséget nyújtsanak az áldozatoknak, másrészt pedig segítsenek a színházaknak is, hogy biztonságos munkahelyi viszonyokat alakíthassanak ki a dolgozóik számára. A FESZ a témát körüljárandó szervezett szombatra egy konferenciát "Biztonságos terek" címen, amely, ahogy a beszámolóból kiderült, enyhén szólva nem ért el kellő hatást. Egyrészt kevesen mentek el a színházi világ prominensei közül, másrészt kerülték a kényes témákat, így a héten kirobbant botrányt, a Katona József Színház és Gothár Péter zaklatási ügyét is. Vagyis a megalázóan kevés résztvevő és a konferencia gyávasága miatt egyszerre volt nevetséges a tanácskozás és persze mérhetetlenül szemforgató is. Ahelyett, hogy követelték volna - deklarált céljaiknak megfelelően -, hogy a Színház- és Filmművészeti Egyetem valódi vizsgálatot indítson, Gothárt azonnal függessze fel, a Katona József Színház mondja meg, hány embert zaklatott Gothár, és a Gothárt védő Katona-igazgató, Máté Gábor ne bujkáljon, hanem álljon ki a nyilvánosság elé, nos, ehelyett a szokásos semmitmondó közhelyek hangzottak. Ez derült ki a Hír TV beszámolójából is.
Vágólapra másolva!

A hvg szerint

mindössze harmincan voltak kíváncsiak

az amúgy égetően aktuális rendezvényre, és persze nem mentek el a színházak ismert képviselői sem. Máté Gábor, a Katona József Színház igazgatója egyébként sehol sem jelenik meg, a botrány kirobbanása, azaz kedd óta bujkál. Nyilvánvalóan harapófogóba került: menteni próbálja az egykori kaposvári, most Katona-beli harcostársát, akivel érdemben együtt irányítják - Ascher Tamással kiegészülve - a Színház- és Filmművészeti Egyetemet is. És persze fél attól is, hogy a botrány őt is elsodorja. Ami eddig bizonyos: a balliberális színházi világ vezetői közül egy lebukott (Gothár), a többiek meg próbálják védeni, és próbálnak elbújni a nyilvánosság elől.

Pedig a konferencia deklarált célja az lett volna, hogy színészek, rendezők a részvételükkel támogassák az ügyet, hogy a színházi, előadóművészi szakma megtisztulhasson a szexuális zaklatástól, illetve bármilyen más hatalmi visszaéléstől.

Ne legyünk persze naivak: az a fajta alá-fölé rendeltség, ami a balliberális színházi világot jellemzi, a Színművészeti, ahol a 18 éves gyerekek egyéniségét oly gyakran már az első pillanatban megroppantják, hogy aztán mind színházilag (a művészileg kifejezést tudatosan kerüljük), mind ideológiailag könnyen tudják őket irányítani, semmilyen valós szembenézést nem ígért.

Aktualitása már pedig lett volna a művészvilág zaklatásairól szóló konferenciának, hiszen ahogy arról az Origo is részletesen beszámolt, a héten derült ki Gothár Péter rendező súlyos zaklatási ügye.

Gothár Péter Forrás: Origo

Hogy nem voltak ott és álltak ki a zaklatottak mellett például a Katona József Színház vezetői (Máté Gábor elsősorban, de Ascher Tamás főrendezőről se feledkezzünk meg), az továbbra is egyértelműen a jelenlegi helyzet fenntartását mutatja, és mindez - nyugodtan fogalmazhatunk így - a zaklatók malmára hajtja a vizet.

Főleg, hogy a zaklatás különböző formái messze nem állnak meg a színházak falain belül, hanem átszövik a társadalmat, megjelennek munkahelyen, iskolában, párkapcsolatokban is.

A beszámoló leírja azt is, hogy bár lett volna mód rá, mégsem beszéltek konkrét esetekről, zömében ugyanis olyan információk hangzottak el általában a bántalmazással, szexuális/hatalmi visszaéléssel kapcsolatban, amelyek csak közhelyek.

Még az ellenzéki propagandát általában fenntartás nélkül közvetítő hvg is leírta, hogy nagyon keveset említették a Katona József Színház által minden erővel eltussolni szándékozott Gothár-ügyet.

Pedig, ahogy a beszámoló is kifejti, hogy "itt volt egy konkrét ügy, amelyről beszélni lehetett és kellett volna, mondjuk a konferencián jelenlévő pszichológus, áldozatsegítő, jogász, színházi szakmai szakértőket bevonva elemezni, hogy

  • megfelelően járt-e el a Katona József Színház,
  • áldozatvédő és megelőző szakmai szempontból indokoltak voltak-e a színház lépései, például a titkolózás, és hogy titoktartási kötelezettséget írattak alá a Katona munkatársaival,
  • illetve például milyen attitűd olvasható ki Gothár Péter nyilatkozatából.

Ami elképesztő, ahogy az a Hír TV beszámolójából is kiderült, hogy még a kerekasztal-beszélgetések során is csak érintőlegesen beszéltek Gothár Péter ügyéről.

Wirth Judit, a Nők a Nőkért az Erőszak Ellen Egyesület (NANE) munkatársa a szünetben mondta el, hogy azért aggályos, hogy Máté Gábor, a Katona vezetője el akarja hallgattatni az áldozatokat a titoktartási klauzulával, mivel:

Forrás: Origo

A Soros által finanszírozott NANE ezek szerint öt napig gondolkodott, mire megszólalt. Az Origo azonnal feltette kérdéseit a más ügyekben mindig oly hangos egyesületnek, de telefonon nem akartak nyilatkozni, aztán írásos választ ígértek, de ezt persze nem küldték el az Origónak. A NANE egyébként nem annyira egységes Katona-ügyben. A Hír TV Híradójában a NANE másik dolgozója már inkább védeni próbálta a Katona József Színházat.

És hogy mit jelen a biztonságos tér, ami a konferencia címében szerepel? Az sajnos pontosan nem derült ki egyetlen beszámolóból sem.

Wirth Judit szerint egyébként a biztonságos tér az, „ahol a hétköznapi létben a hatalmi helyzetben lévőnek is lehet tisztelettel és világosan nemet mondani, alárendelt helyzetből is elismerést kapnak az embernek testi-lelki biztonsági szükségletei, és ezeket mások tiszteletben tartják, és ezekért nem jár büntetés."

De hogy ez hogy tud létrejönni a gyakorlatban, arról kevés szó esett - írja a hvg -, és nem is volt teljes az egyetértés abban, hogy a jogi szabályozás vagy az eljárásrend a fontosabb.

Egy ilyen konferenciától senki nem várja, hogy kevesebb Gothár-féle zaklatás legyen. Azt attól lehet várni, hogyha rendre lesz véve a Katona József Színházban és a Színház- és Filmművészeti Egyetemen. A Katonában rosszabbak a kilátások: Karácsony Gergely lényegét tekintve a fenntartó, egészen biztosan nem mer szembe kerülni a balliberális kulturális élet egyik bástyájával. Ezért is meri megtenni Máté Gábor, hogy a színészeinek megtiltja, hogy beszéljenek, és ezért is mer a botrány kirobbanása óta bujkálni.