Magyar siker a világhírű Puccini-fesztiválon Olaszországban

2019.08.18. 11:14

Hatalmas sikert aratott pénteken Giacomo Puccini Lidércek (Le Villi) című operája a 65. Torre del Lagó-i Puccini-fesztiválon, a világ legnagyobb, Puccini életművének szentelt fesztiválján Káel Csaba rendezésében. A Müpa, a Pannon Filharmonikusok, a Pécsi Balett és a Zsolnay Örökségkezelő Nonprofit Kft. és az olasz fesztivál együttműködésében megvalósult produkció 2019 tavaszán debütált Budapesten és Pécsett.

A toszkán tengerpart és a zeneszerző szülővárosa, Lucca között található Torre del Lago különleges helyszín, mert itt áll Puccini egykori nyaralója, ahol több művét is komponálta - mondta el az MTI-nek Káel Csaba. Mint a rendező emlékeztetett, 

a Puccini-villa szomszédságában 65 esztendeje rendezik meg évről évre a mester életművét bemutató nyári programsorozatot, amely a világ legnagyobb Puccini-fesztiváljává nőtte ki magát.  Itt épült fel az a fantasztikus szabadtéri színház, amelynek a 3500 fős nézőtere közvetlenül a tóra néz, este pedig elbűvölő hangulatot biztosít a közönség számára - közölte.

Természetesen rendszeresen műsorra tűzik a legismertebb Puccini-operákat, mint a Toscát, a Pillangókisasszonyt, a Turandotot vagy a Bohéméletet, de a szervezők nem feledkeznek meg a komponista kevésbé ismert munkáiról sem - jegyezte meg.

Káel Csaba elmondása szerint Puccini első operája, a Lidércek nemcsak azért különleges, mert ezt a darabot ritkán szokták bemutatni a világ operaházai, hanem azért is, mert bonyolult előadói apparátust igényel, kell hozzá egy komplett balettkar is.  Rendezői szempontból is ez jelenti a fő különlegességét: azt szokták rá mondani, hogy "balettopera" - fűzte hozzá.

Az először 1884-ben bemutatott darab története szerint Roberto a menyegzőjén megesküszik arra, hogy mindig hű lesz szerelméhez, a nagyvárosban azonban enged egy "szirén" csábításának. Felesége belehal a bánatba, ezért annak apja bosszúból a lidércek segítségét kéri, a szerelemtől meghalt lányok erdei lelkei ugyanis, ha teliholdkor áruló férfira bukkannak, azt halálra táncoltatják. Hitvesének szellemével találkozva a visszatérő Roberto ugyan megbánja tettét, de a lidércek nem kegyelmeznek meg neki. 
Érdekes, hogyan értelmezzük a címadó lidérceket. Az én értelmezésem arról szól, hogy ezek a lények két összetevőből jönnek létre: az emberi tudat teremti meg őket bizonyos pszichológiai szituációkban, illetve olyan természeti jelenségekre reagálva, amelyekre nem találunk magyarázatot  - mondta el a rendező.

Mint hozzátette, izgalmas kihívás megmutatni az ember és a lidércek viszonyát. Erre kiválóan alkalmas a balett, hiszen a mozgás, a tánc nagyszerűen tud érzelmeket kifejezni, egyes zenei részek pszichológiai hátterét megmutatni - mondta el Káel Csaba.

A budapesti, majd pécsi bemutatóhoz hasonlóan Torre del Lagóban is a Pécsi Balett vett részt a produkcióban. Az opera főszerepeit Fabián Rodríguez Lara, Dafne Tian Hui és Raffaele Raffio éneklik, az Orchestra Excellence 2019 zenekart Alberto Veronesi vezényli, a koreográfia Vincze Balázs munkája; a jelmezeket Zoób Kati, a díszletet Szendrényi Éva tervezte.