Rock Kapitány előbb szomorú volt, aztán dühös, végül adott egy jó koncertet

Vágólapra másolva!
Lelombozó azt látni, amikor egy hosszú pályafutása során nem keveset elérő zenész úgy lép színpadra, hogy pontosan tudja, a lábai előtt ácsorgó tízezrek csak arra várnak, hogy eljátssza azt az egy bizonyos számot a koncert végén. Richard Ashcroft pontosan így járt csütörtök este a Nagyszínpadon, és annyira nem is tetszett neki a szituáció, de, amikor túl tudta magát tenni ezen, akkor a végén csak kisült egy tisztességes koncert a munkálkodásából.
Vágólapra másolva!

Vannak zenék, stílusok, vagy éppen zenekarok, amelyeknek kimondottan jól áll a fesztiválok kora esti sávja, amikor számról számra alkonyul be, és mire elérjük a csúcspontot már teljesen sötét van. Jellemzően a brit gitárzene ilyen, voltam már így Editors-, Interpol- és Placebo-koncerten is, mindegyik hibátlan volt. És az egykori The Verve-frontember, Richard Ashcroft szóló fellépésének is jót tett ez a hangulati háttér.

Mondjuk, az még a koncert után is kérdés marad, hogy hogy kerül ő egy Sziget Nagyszínpadra, közvetlenül a headliner elé,

miközben a két órával előttük kezdő Franz Ferdinand akkora bulit csinált, amitől a holtak is táncra perdültek. Mert miközben Richard Ashcroft kis túlzással valóságos intézménynek számít Nagy-Britanniában, addig Magyarországon jó, ha százból egy anglomán zenei főokos tudja őt elhelyezni térben és időben.

Forrás: sziget.hu/rockstarphotographers

Alapvetően amúgy, ez a nyurga, vékony arcú, sötétedés után is áthatolhatatlanul fekete napszemüveget viselő,47 éves manchesteri fickó nagyon is a Sziget Nagyszínpadára való. Az 1990-ben alapított The Verve az egyik legfontosabb zenekara volt a lassan lecsengő madchester szcéna és az egyre erősebb dübörgéssel támadó rave kultúra közepette újjáéledő brit gitárzenei színtérnek. Olyan jobbnál jobb zenekarok között álltak helyt egy évtizeden át, mint a Charlatans, az Oasis, a Blur, a Radiohead, vagy az ekkorra már befutott Pulp és Manic Street Preachers.

A Verve 1993 és 1997 között három remek lemezt adott ki,

melyek közül az Urban Hymns című utolsó hozta meg a legnagyobb sikert. De az összes létező nagy brit zenei díjra (Mercury Prize, NME, Q és Brit Awards) jelölt (és utóbbi kettőt el is nyerő) lemez okozta a zenekar vesztét is. Miután az első kislemezként kihozott Bitter Sweet Symphony című dalhoz felhasznált nyúlfarknyi hangminta miatt szerzői jogsértésért beperelte őket a Rolling Stones két félistene, Mick Jagger és Kieth Richards, akik meg is kapták a szerzői jogdíjak 50 százalékát, a dal szerzőiként pedig a Jagger/Richards párost kellett megjelölni. A zenekar ráment a pereskedésre, Jaggerék pedig húsz éven át kapták a jogdíjakat, mígnem idén nyáron a két legenda megenyhült és minden további követeléséről lemondva „visszaadta” a dalt Ashcroftnak és a Verve-nek.

Forrás: sziget.hu/rockstarphotographers

Visszakanyarodva hősünkhöz: zenekara 1999-es felbomlása után azonnal szóló karrierbe kezdett, és már 2000-ben kihozta első önálló lemezét (Alone With Everybody), melyet azóta négy tovább követett, a Szigetre a legutóbbi, 2018-ban megjelent Natural Rebel turnéjával érkezett. Illetve ez így csak részben igaz, hiszen

Captain Rock, ahogy jóbarátja, Noel Gallagher (ex-Oasis) hívja

pontosan tudja, hogy, ahogy oasisos cimboráitól (hihetetlen, de Ashcroft Noellel és Liammel is nagy haverságban van), úgy tőle is egykori zenekara klasszikusait akarja hallani a közönség. A kissé faramuci helyzetből simán kisülhet, hogy legyenek bármilyen jók is a saját dalok, a hálátlan közönség érdeklődésének hiányában a koncert durcás kelletlenkedésbe fullad. Ezen két dolog segíthet: egyrészt már megszokta ezt a helyzetet, így becsületből eljátssza a legjobb Ashcroft-dalokat, előttük, utánuk és köztük meg jöhetnek a Verve-slágerek, másrészt pedig, miután a színpad előtt állók jórésze honfitársa, akiknek a szemében ő maga Captain Rock (testhez simuló latex cucc helyett szerencsére farmerben és széldzsekiben), imádják minden mozdulatát.

Forrás: sziget.hu/rockstarphotographers

A színpadon messziről leginkább Liam Gallagherre emlékeztető

Ashcroft a kivetítőn, minő paradoxon, tiszta Mick Jagger

(szemébe lógó haj, barázdált arc és hatalmas száj). Nincs vokál, nincsenek a háttérben megbújó kisegítő zenészek, csak négy, 40-es, 50-es éveiben járó pali, akik klasszikus brit gitárzenét játszanak Ashcroft best of albumának óriásira nagyított borítója előtt. A dobos külön tanulmány, ránézésre olyan fickó, aki egy liverpooli kocsmában csapolja esténként a sört és teli van jobbnál jobb sztorikkal a Beatlesről meg Kevin Keaganről. És még jópofa troll is: a fiatalon focistának készülő Ashcroft hatalmas Manchester United-drukker (bérletes), így aztán adja magát, hogy dobosa egy LFC feliratú Liverpool szurkolói pólóban üljön a cinek és a lábdob mögé.

Forrás: sziget.hu/rockstarphotographers

Egy Verve-klasszikussal (Sonnet), majd Ashcroft-dalokkal (This is How it Feels, Space and Time, Song for the Lovers) indult a koncert, de a közönség nem nagyon akart beindulni. Ezek valóban nem azok a dalok, amikre pogóköröket szokás kialakítani,

de tény, kissé tespedt volt a hallgatóság, amitől Ashcroft kezdett ideges lenni.

A Music is Power alatt szinte már kínos volt látni, mennyire erőlködik, és mennyire szeretné, ha a közönség együtt érezné vele, hogy igen, a zene hatalom. Haragját a mikrofonon vezette le (egy jobb egyenes landolt szegény eszközön), és ettől mintha megnyugodott volna, mert a koncert második fele kimondottan jó volt. Kezdve a Lucky Man-nel, amit a Drugs don't work követett, amit, mármint, hogy a drogok nem használnak a szerző biztos saját tapasztalatból írt, de szimatunk azt súgta, hogy a közönségben nem mindenki értett vele egyet.

Forrás: sziget.hu/rockstarphotographers

A végére maradt egy sláger (Hold on) és A sláger: a hányatott sorsú Bitter Sweet Symphony, ahogy az várható volt meghozta végre a közönség kedvét és hangját, és talán Ashcroftnak is jobb kedve lett, aki eddigre visszavette piros széldzsekijét a nagyon menő, fürdőszoba zöld Cobra Kai-pólójára, és a nyolcperces zárószámban végre mindenki kiugrálhatta magát.

Nem ez volt a Sziget történetének legjobb koncertje azt leszögezhetjük, de legalább egy őszinte, mindenféle manírtól mentes előadást láthattunk, hallhattunk, ahol azért a számok fele nagyon is jó volt.

Zárójeles megjegyzés a végére: oké, hogy ez még csak a Sziget második napja volt, de szerdai nézőcsúcs után akkor is meglepő látvány fogadott a Nagyszínpad előtt. A korábbi évek hervasztó állapota, hogy két koncert között bokáig érő szemétben kell átgázolni a műanyag járólapokon, most sehol sem volt. Alig volt eldobott sörös doboz, kajás doboz, vagy más szemét, a repoharakat pedig legfeljebb egy-két félhülye hajigálja be a tömegbe a koncertek alatt. Kezd beérni a Sziget évek óta sulykolt, a fenntarthatóság felé mutató irányvonala. A végén még tiszta Glastonbury leszünk.