Nácik által elrabolt festményt kér vissza az Uffizi képtár Németországtól

Firenze, 2019. január 2. Az Uffizi sajtóosztálya által közreadott képen Eike Schmidt, a firenzei Uffizi képtár német igazgatója Jan van Huysum holland művész Virágosváza című csendéletének másolatával és rajta az ellopták jelentésű felirattal a múzeumban 2018. december 28-án. Schmidt felszólította Németországot a náci német csapatok által a II. világháború alatt elrabolt, és most egy német család birtokában lévő festmény visszaszolgáltatására. MTI/AP/Uffizi
Vágólapra másolva!
A firenzei Uffizi Képtárak szeretné visszaszerezni Németországtól Jan van Huysum holland festő (1682-1749) egy csendéletét, amelyet az Olaszországból visszavonuló náci csapatok vittek magukkal. A firenzei képtár szerint Németország morális kötelessége a festmény visszaszolgáltatása. A német állam korábban megtagadta a kérést elévülésre hivatkozva.  
Vágólapra másolva!

Ahogy Eike Schmidt, az Uffizi német igazgatója fogalmazott,

A „Vaso di Fiori” (virágváza) című, több millió dollárt érő festményt 1824-ben állították ki Firenzében, amikor II. Lipót toszkánai nagyherceg megvásárolta gyűjteményébe. Egészen 1940-ig a Pitti-palota falán lógott, a második világháború kitörésekor azonban a palota kincseit egy közeli faluba menekítették. Három évvel később a

német csapatok lefoglalták és Németországba vitték a festményt, ahol csak 1991-ben, Németország újraegyesítésekor került a figyelem középpontjába, akkor egy család tulajdonában volt.

Az Uffizi sajtóosztálya által közreadott képen Eike Schmidt, a firenzei Uffizi képtár német igazgatója Jan van Huysum holland művész Virágosváza című csendéletének másolatával és rajta az ellopták jelentésű felirattal a múzeumban 2018. december 28-án. Schmidt felszólította Németországot a náci német csapatok által a II. világháború alatt elrabolt, és most egy német család birtokában lévő festmény visszaszolgáltatására. Forrás: MTI/AP/Uffizi/-

Közvetítők útján a család kártérítést kért a festmény visszaadásáért cserében, de az Uffizi elutasította azt. A festmény visszaszerzését célzó minden erőfeszítés kudarcot vallott,

a német állam a 30 évnél korábbi bűncselekményekre vonatkozó elévülési törvényre hivatkozva megtagadta, hogy közbelépjen.

Németország nem alkalmazhatja az elévülési törvényt a háború alatt ellopott műkincsek esetében – hangsúlyozta Schmidt, aki kedden a hiányzó festményről készült fekete-fehér fotót kifüggesztette a Pitti-palotában. A fotóra több nyelven rányomtatták az elrabolt szót.