Lengyelek hozzák el a Nemzetibe Wyspiańskit

akropolisz, Teatr Współczesny
Vágólapra másolva!
A MITEM fesztivál keretén belül vasárnap a Nemzeti Színházban is bemutatja Stanisław Wyspiański Akropolisz című darabját a szczecini Kortárs Színház. Az előadás rendezője a lengyel teátrum művészeti vezetője, Anna Augustynowicz.
Vágólapra másolva!

A krakkói születésű Stanisław Wyspiański az egyik legsokoldalúbb és legtermékenyebb lengyel alkotóművész, a szimbolizmus és a szecesszió kiemelkedő alkotója volt. Wyspiańskit eleinte főleg a képzőművészet érdekelte: nemcsak pasztellképeket, de templombelsőket és templomi üvegablakokat is festett. Az irodalom felé a huszadik század első éveiben fordult: ekkor született meg két legfontosabb színdarabja, a Menyegző és az Akropolisz is.

Az egyik legsokoldalúbb és legtermékenyebb lengyel művész darabja érkezik Forrás: Nemzeti Színház

Wyspiański számára a krakkói Wawel volt az a hely, ahol Lengyelország történelmi és jelen útjai találkoztak. Mítoszok és legendák, jelenbeli és eljövendő döntő jelentőségű események itt keltek életre a költő képzeletében. Az Akropolisz – eredeti címén Wawel – Wyspiański műveiben a nemzeti és az egyéni identitás szimbóluma.

és ebből a szempontból mitikus erővel hat – olvasható az előadás ismertetőjében.

Anna Augustynowicz nem „korszerűsíti” Wyspiański történelmi és antik motívumaival átszőtt drámáját, hanem felfedi a mai ember állapotát, aki akarata ellenére értelmetlen vitákba és kiüresedett rituálékba van bevonva. Ebben az olvasatban az Akropolisz nemcsak nemzeti drámaként érvényesül, hanem egyetemes jelentőséggel bír. Anna Augustynowicz a színházban keresi a választ az aktuális kérdésekre: hogyan működnek az emberekben olyan ellentétes érzelmek és elhatározások, mint az építő és romboló szándék, az igazság keresése a hazugságok eszközeivel, a hűség és az árulás.

A Wawelben találkozik múlt és jelen Forrás: Nemzeti Színház

Wyspiański drámájában ezek az ellentétek univerzális tér- időben nyilvánulnak meg: az alakok nevében nem emberek, hanem szobrok, képek, gobelin figurák szólalnak meg. Természetesen, lévén műalkotások, másképp nem tudnak életre kelni, csakis emberi alakokon keresztül.

A történelmi álomba merült múlt emlékei Feltámadás Éjszakáján kelnek életre

Kristus-Salvator és a harmónia és múzsák görög Istene, Apolló jelenlétében – olvasható a MITEM honlapján az előadásról.

A rendező, Anna Augustynowicz a Jagelló Egyetem színművészeti fakultásán szerzett diplomát, de tanulmányokat folytatott a krakkói Nemzeti Színházművészeti Akadémián is. 1992 óta a szczecini Kortárs Színház művészeti vezetője.

A rendező a színház művészeti vezetője Forrás: Nemzeti Színház

Pályafutása során nagyon több híres lengyel társulatnál rendezett Gdansktól Varsón és Wroclawon át Lódzig. Az általa rendezett darabok legtöbbje kortárs lengyel vagy külföldi dráma, amelynek gyakran a világpremierjét rendezte meg. Anna Augustynowicz rendezései sokszor ellentmondásosak, de ugyanakkor nagyon elismertek a közönség és a kritikusok által is. Számos neves színházfesztiváli díjat kapott, 2014-ben például a Zygmunt Hubner-díjat, amit azoknak a kimagasló színházcsinálóknak ítélnek oda, akik társulatukkal művészi eszközökkel is megjelenítik a polgári gondolatot, a civil kurázsit.