Amit Harnoncourt ezen az utolsó lemezen tökélyre vitt, az a szólamok demokráciája. Amikor minden hangszert, minden hangot hallunk. Pszichedelikus élmény, készüljenek fel rá, Harnoncourt a felvilágosult józanság és Woodstock eufóriája között zsonglőrködik. Nagy spíler az öreg. A kottát nem vertikálisan, hanem horizontálisan olvassa.
Nem a szólamok alá-fölérendeltségében gondolkodik, hanem a szólamok párbeszédét hagyja érvényesülni. Ettől az unalomig ismert klasszikus zeneművek elektromossággal telítődnek, sokkal kaotikusabban, ugyanakkor letisztultabban szólalnak meg, mint ahogy korában ismertük őket. Kortárs zenékké válnak.
Nikolaus Harnoncourt, a régizene-mozgalom egyik úttörője, a 20. század második felének egyik legnagyobb hatású karmestere legutolsó lemezével visszatért saját gyökereihez. Utolsó, mert 2015 decemberében Harnoncourt nyílt levélben jelentette be, visszavonul, abbahagyja a vezénylést.
Ugyanakkor ez az első olyan korong, amelyen hűséges csapatával,
a Concentus Musicus Wiennel hatvanéves munkássága alatt először rögzített Beethoven-szimfóniákat.
Harnoncourt feleségével, Alice Hoffelnerrel 1953-ban alapította meg a korhű hangszereken játszó együttest, amely momentán a legrégebb óta működő régizenész banda az egész világon.
Harnoncourt az elmúlt több mint hatvan év alatt most látta elérkezettnek az időt, hogy végre historikus felvételt készítsen Beethoven két szimfóniájából. A felvétel történelmi jelentőségű. Annak ellenére, hogy 1985-ben kijelentette „a historizálás nekem alapjában véve teljesen közömbös”, most mégis úgy tűnik, Harnoncourt számára a historikus hangzás az egyetlen lehetséges út, hogy demonstrálja Beethoven hangokba öntött radikalizmusát.
Harnoncourt azt írja a kísérőfüzetben, szerinte Beethoven ötödikjét eddig tökéletesen félreértették. Semmi köze semmiféle sorshoz, nem a sors kopogtat az ajtón.
Beethoven ötödikje a tömegek lázadásáról beszél.
Ahogy azt a spanyol filozófus, José Ortega y Gasset anno megfogalmazta, a tömegek lázadása nem más, mint
a műveletlenség, a bárdolatlanság és primitívség uralomra jutása.
Erről szól az ötödik szimfónia. Harnoncourt úgy gondolja, ez a mű a zeneszerző legmarkánsabb politikai nyilatkozata. Hihetetlen, mennyire aktuális, nem?
A felvételt a bécsi Musikvereinban rögzítették.