Komoly kritika merült fel a holokauszt-emlékművel kapcsolatban

Bevésett nevek
Budapest, 2014. november 14. Az Eötvös Loránd Tudományegyetem (ELTE) a holokauszt és a második világháború alatt életüket vesztett áldozatainak, oktatóinak és hallgatóinak emlékműve (részlet) az ELTE Bölcsészettudományi Karának kampuszán 2014. november 14-én. MTI Fotó: Soós Lajos
Vágólapra másolva!
Balog Zoltán késett, aztán kislisszolt az ELTE holokauszt- és második világháborús emlékművének szentelt könyv bemutatójáról, amin egyébként az idő csónakjáról tartott beszédet. A Bevésett nevek című installáció a múlttal való szembenézésben segít, Komoróczy Géza viszont félbeszakította az ünneplést.
Vágólapra másolva!

Az ELTE BTK Trefort-kerti épületének téglái között egy éve avatták fel azt a 280 méter hosszú és egy centiméter széles bronzcsíkot, amelyen 198 név olvasható - a második világháborúban, a zsidótörvények következtében munkaszolgálatosként, koncentrációs táborban, üldöztetésben, katonatisztként vagy polgári személyként meghalt oktatók, hallgatók nevei.

Egy centi széles és 280 méter hosszú Forrás: MTI/Soós Lajos

Az emlékmű átadását tavaly tudományos konferencia kísérte, ezeket az előadásokat rendezték most kötetbe, és mellé tették az építészeti ötletpályázatra beérkezett, meg nem valósult művek koncepcióját is. A könyv bemutatóján Balog Zoltán, az emberi erőforrások minisztere csónakokról, angyalokról és a mindannyiunk számára közös fundamentumról beszélt. De voltak kritikus hangok is.

Nem szórakozni jöttünk

Az ELTE BTK kari tanácstermében György Péter, egyetemi tanár, a Művészetelméleti és Médiakutatási Intézet vezetője, és az egész Bevésett nevek-projekt levezénylője türelemre és fegyelemre intette az egybegyűlteket, hiszen

Minderre azért volt szükség, mert meg kellett várni Balog Zoltánt, akinek sűrű programja volt ma: a könyvbemutatóra feltehetően a hit- és erkölcstanoktatásról tartott konferenciáról sietett át, és fél órát késett. Ott azzal büszkélkedett, hogy

minden harmadik gyermeket elérnek az egyházak a köznevelési rendszeren keresztül.

Itt azt mondta, segíteni kell a hozzáférést a történelemhez, és szembe kell nézni a múlttal. De hogyan, ha az azt jelenti, hogy hátat fordítunk a jövőnek? – tette fel a kérdést. A probléma megoldására Balog Kierkegaard-t hívta segítségül, aki szerint úgy haladunk előre az időben, mint az evezős csónakban: menetiránynak háttal. A jövőről pedig úgy szerzünk ismereteket, hogy a csónakban velünk szemben ülő angyal arcát figyeljük.

– hangzott az újabb kérdés.

Közös fundamentum

A nagy ívű gondolatok után Balog a közös fundamentumról beszélt. A Kárpát-medence népei között és a honi kulturális életben egyaránt. Mert bár a kötetben sok olyan tudós neve szerepel, akik nem szimpatizálnak a kormánnyal, egészen pontosan azzal a szemlélettel, ami "a választók akaratából (...) a magyar kormányt adja", és nem értenek egyet vele egy csomó kérdésben.

Ez a projekt mégis azt mutatja, hogy van ilyen fundamentum,

hangsúlyozta Balog. És külön örül annak, hogy az ifjú nemzedék látja majd ezt a közösséget.

Menetiránynak háttal evezünk az idő csónakjában Forrás: MTI/Balogh Zoltán

Ebbe az ünnepélyes összeölelkezésbe, és a közös pontok megtalálása felett érzett örömbe rondított bele Komoróczy Géza, aki egyszer csak odasétált a mikrofonhoz, és egy zsidó hagyományra hivatkozva – miszerint indokolt esetben megszakítható még egy istentisztelet is – különvéleményt jelentett be. Komoróczy szerint komoly probléma van az emlékművel.

Hiányzik a héber felirat

A legnagyobb baj, hogy a magyar, angol és Braille-írásos szöveg mellett

héberül semmi sem szerepel az emlékművön.

A 78 éves hebraista, asszirológus és történész állítása szerint a bronzcsíkon szereplő 198 személyből 188 a nyilvános adatok szerint zsidó volt. Továbbá mintegy 70 rabbi van köztük, akik héberül olvasták az imakönyvet. Többek leszármazottja Izraelben él ma, mondta.

Tavaly adták át az emlékművet Forrás: MTI/Soós Lajos

A másik probléma, hogy bizonyos nevek mögött szerepel a civil áldozat kitétel. Ez értelmetlen megkülönböztetésnek tűnik Komoróczy szerint, hiszen a zsidóként elvitt magyar állampolgároknak, akik koncentrációs táborban haltak meg, jó része szintén civil volt.

A héber szöveg hiányát Komoróczy már tavaly is jelezte a konferenciát bevezető előadásában, azonban egy beszámoló szerint akkor még úgy tudta, a feliarat technikai okokból hiányzik, és a jövőben fel fog kerülni.

Iróniamentesen mondom

„Köszönöm Komoróczy Géza magánvéleményének nyilvános elhangzását. Ezt iróniamentesen mondom” – ragadta magához a szót György Péter. Miközben a kötetről beszélt, mondandójába mégis beleszőtt egy választ a kritikára: nem írtuk fel az emberek származását, mert

itt a származástól függetlenül sorsközösségről van szó.

György Péter ezek után köszönetett mondott Balog Zoltánnak.

A kötet a konferencia előadásait és az építészeti tervpályázatokat tartalmazza Forrás: MTI/Balogh Zoltán

Magasztos pillanat

Levetítették még az emlékművet és az átadást bemutató, tényleg meghatóra sikerült kisfilmet – az eseményt vezető hölgy a könnyeivel küszködött, amikor átadta a szót Dezső Tamásnak, a bölcsészkar előző dékánjának. Dezső tavaly az átadáson tartott beszédében az összes eddigi dékán nevében bocsánatot kért az áldozatoktól és hozzátartozóiktól, ez a kisfilmnek is emlékezetes momentuma.

Dezső Tamás és Balog Zoltán a tavalyi átadón Forrás: MTI/Soós Lajos

„Életem egyik legmagasztosabb pillanata volt” – mondta a film után Dezső Tamás, és érződött, hogy ezek nem üres szavak. Dezső ezután visszautalt Balog beszédére: talán megfordulunk valamikor abban a csónakban.

A dékán végül megölelte György Pétert.

Mindezt Balog Zoltán már nem láthatta, hiszen a kisfilm előtt kislisszolt a besötétített teremből.