Thomas Quasthoff Bach Máté-passióját vezényli július 24-én a svájci Verbier Fesztiválon. Visszavonulása óta csak prózai szerepeket vállal. Mozart Szöktetés a szerájból című operájának legfrissebb felvételén (Deutsche Grammophon, vezényel Yannick Nézet-Séguin) például Szelim pasát alakítja.
Az 1950-es évek második felében terhes anyáknak a reggeli hányinger leküzdésére gyakran írták fel az akkoriban csodaszernek kikiáltott thalidomidot. 1958 és 61 között a világ 46 országában döbbenetes mértékben megnőtt a fejletlen végtaggal, sőt végtag nélkül született csecsemők száma.
Az orvostudomány egyik legnagyobb tévedésének aposztrofált gyilkos gyógyszert '61-ben visszavonták, de ez már nem segített azon a közel 20 ezer megnyomorított újszülöttön. Thomas Quasthoff német basszbariton 1959 novemberében született Németországban. Ő is az áldozatok egyike.
Quasthoff egyszer azt nyilatkozta, kezdetben sokan csak azért váltottak jegyet a koncertjére, hogy borzonghassanak a látványán. De miután többször fellépett ugyanazon a helyen, a közönség már a hangjáért állt sorba. Az énekes kollégák sem kímélték, néhányuk szerint Quasthoff csak a fogyatékosságának köszönhette a sikereit.
Aki csak egyszer is hallotta finomra csiszolt, nemes, pasztellszínű basszbaritonját, abban ilyen kérdés nem fogalmazódhat meg.
Egy interjúban azt mondta, neki egyetlen lehetősége maradt arra, hogy kifejezze önmagát. És ez a hangja.
De nem volt könnyű dolga, mire a hangját érvényesíteni tudta. A hannoveri konzervatórium azzal utasította vissza felvételi kérelmét, hogy testi fogyatékossága miatt nyilván nem tudna zongorázni. Márpedig ki látott már olyan énekest, aki nem tud zongorázni?
Úgyhogy énekesi pályáját privát leckékkel kezdte Sebastian Peschkónál. Később Charlotte Lehmann és Ernst Huber-Contwig egyengették a pályáját.
1988-ban megnyerte a müncheni Nemzetközi Énekversenyt. Azelőtt évi tizenöt fellépése volt, a verseny után évi háromszáz. 1995-ben Helmuth Rilling meghívására részt vett az Oregoni Bach Fesztiválon. Operában is szerepelt, Don Fernandót énekelte Beethoven Fideliójában, Amfortast Wagner Parsifaljában.
2000-ben Mahler-, 2004-ben Schubert-lemeze kapott Grammy-díjat. 2006-ban harmadszor is megkapta az elismerést, akkor a Bach-kantáták avatott tolmácsolásáért.
A Deutsche Grammophon szerződtette, itt jelentek meg Brahms-, Liszt-, Schubert-lemezei. Ebben az évben publikálta első dzsesszalbumát, és ebben az évben kötött házasságot Claudia Schtelsick tévés újságíróval.
Amikor 2012-ben abbahagyta az éneklést, a Spiegel magazinnak azt nyilatkozta, testileg-lelkileg elfáradt. Ráadásul elvesztette a testvérét, aki egyben a legjobb barátja volt, és ez rendkívül megviselte. Pluszban gége- és hangszálgyulladást kapott, ami nem múlt el nyomtalanul.
Sajnos a dzsesszel is felhagyott. Pedig zseniális volt ebben a műfajban is. Emlékezetes koncertet adott 2008-ban Bobby McFerrinnel.
Azóta mesterkurzusokat tart, konferanszié mindenféle koncerteken, prózai szerepek előadója, illetve már híressé vált a Berlini Konzerthausban este fél tízkor kezdődő talk show-ja, ami az Éjszakai beszélgetések címet viseli.
Szóval szerencsére nem volt igaza Thomas Quasthoffnak. Nem a hangja az egyetlen lehetősége. Bármilyen műfajban próbálta ki magát, mindenütt sikert aratott. Karmesterként sem lesz másképp.