Attól senki sem lesz sztár, hogy fogyatékkal él

Paraszupersztár
Vágólapra másolva!
Véget ért a Paraszupersztár, az ország első, fogyatékossággal élő embereknek szóló tehetségkutató show-műsora. A Mozgáskorlátozottak Egyesületeinek Országos Szövetsége idén tavasszal hirdette meg a versenyt, a befektetett munka pedig még akkor is megérte, ha felemás eredményt hozott.
Vágólapra másolva!

Képzeljük el a következő szituációt. Tehetségkutató verseny díjátadó ünnepsége zajlik az egyik művelődési házban. Sorra szólítják az alkotóművészeti kategória nyerteseit, pályázni annyi műfajban lehetett, hogy a jelenlevők alig férnek a színpadon. A műsorvezetők mindenkiről felolvasnak egy-egy rövid ismertetőt – arról is, aki el tudott jönni, és arról is, aki nem.

Úgy tűnik, ketten hiányoznak, pedig egyikük a színfalak mögött várakozik, és talán még most is ott lenne, ha nem kiabál be valaki a nézőtérről: itt van, csak siket, azért nem mozdul. Rohan a jelnyelvi tolmács a színpadra, a férfi boldog, hogy végre ő következik, a keserédes jelenet pedig egyértelművé teszi: a Paraszupersztár egészen más, mint a többi tehetségkutató.

Hegedüs Petra, a hangszeres zene kategória nyertese Forrás: MEOSZ

A tehetség nem válogat

A Paraszupersztár a fogyatékossággal élők tehetségkutatója. Egy nagyszabású, de kis költségvetésű, szűk rétegnek szóló, nehezen eladható show-műsor, mert nem elég, hogy a versenyzők látás-, mozgás- vagy hallássérültek, ennek tetejében még énekelnek, táncolnak, hangszereken játszanak vagy mesélnek, szavalnak is. A különféle kategóriáknak köszönhetően a tizenkilenc döntős produkció közül tizennégy ért el helyezést, de a verseny nem ezért, hanem az egysíkú lebonyolítás és a zsűri elfogultsága miatt egyszerűsödött tinglitangli gálaműsorrá.

Paraszupersztár

A Mozgáskorlátozottak Egyesületeinek Országos Szövetsége azzal a céllal indított tehetségkutató versenyt a fogyatékossággal élő emberek számára, hogy olyan tehetségekre találjon, akik eddig nem tudták megmutatni magukat a szélesebb nyilvánosságnak. A versenyre fogyatékosság típusától függetlenül bárki jelentkezhetett, életkori megkötés sem volt. Az előadó-művészeti és az alkotóművészeti kategóriákra összesen 450-en neveztek. Az előadó-művészeti kategória elődöntőjét 2014. október 6-7-én rendezték meg Budapesten, az Angyalföldi József Attila Művelődési Központban (JAMK). Az 52 produkcióból 19 jutott tovább a december 5-i döntőbe.

Nem a kereskedelmi csatornák tehetségkutatóira jellemző feszültségkeltés hiányzott, hanem az a józan szemlélet, ami különbséget tesz a lelkesedés és a felkészültség, a gyakorlat és a tehetség, az akaraterő eredménye és a művészi teljesítmény között. Egyrészt azért, hogy senki se kergessen hiú ábrándokat, másrészt azért, hogy az arra érdemes előadók értékes visszajelzést és tényleges megerősítést kapjanak.

A rossz példa ragadós

Ehhez képest a héttagú zsűriből egyedül az RTL Klub hangjaként ismert színész, Both András és a Zeneakadémia tanára, gitárművésze, László Attila voltak azok, akik az elragadtatás hangján ugyan, de megengedtek maguknak egy-egy burkolt kritikai megjegyzést, miközben Tóth Richárd színész-koreográfus szíve szerint minden fellépőnek elmondta volna, mennyire szereti és mennyire szeretné megölelni. Szerencsére ritkán jutott szóhoz.

A Szarkaláb zenekar, a hangszeres zene kategória harmadik helyezettje Forrás: MEOSZ

Nem úgy a két műsorvezető, Bálint Emese és Farkas Bálint, akik minden egyes produkció között a színpadon tébláboltak. A Paraszupersztár ötletgazdáiként nyilván ragaszkodtak a saját szerepükhöz és elképzelésükhöz, de sokat lendített volna a műsoron, ha nagyvonalúan háttérbe húzódnak.

Bálint Emese és Farkas Bálint, a döntő házigazdái Forrás: MEOSZ

Lehet, hogy ez az esetlenség az Angyalföldi József Attila Művelődési Központ közönségét a legkevésbé sem zavarta, de a versenyzők teljesítményére egész biztosan kihatott. Hiába volt jó ötlet a szervezők részéről, hogy a műsor a két kerekes székes csapat előadásával kezdődjön, illetve végződjön, ha a Rolling Country táncosainak kisebb színpadon kellett megmutatniuk, mit tudnak, mint a ParaDance Company tagjainak. Ha a MEOSZ rendezvényén sem sikerül ideális körülményeket teremteni a mozgáskorlátozottak számára, akkor másoktól ezt hogyan lehetne elvárni?

A ParaDance Company, a tánc kategória győztese Forrás: MEOSZ

Licsicsányi Viktória esete még kacifántosabb. Az angyali kislányt azzal vigasztalta a zsűri, miután meglehetősen hamisan elénekelte az Anasztázia című rajzfilm betétdalát, a Volt egy régi decembert, hogy biztosan a hangmérnök hibázott. Márpedig ilyen nincs. Ha valóban a hangosítással volt a gond, akkor nyilván meg kellett volna ismételni a produkciót, ha a kislányt kímélte a zsűri, az viszont meglehetősen furcsa pedagógia. Nem fair a közönséggel, nem fair a versenyzőkkel, és nem fair Vikivel szemben sem.

Fekete ország

Tóth Károly és a ParaDance Company táncelőadása ugyan már elsöprő sikert aratott, de a szegedi fiú inkább akaraterejével és vitalitásával, semmint koreográfiájával nyűgöz le, a tánccsapat pedig Babits Mihály Fekete országának megzenésített változatával tarol – talán illet volna megemlíteni, hogy a zsigeri élményt okozó feldolgozás a Krétakör érdeme.

Tóth Károly, a tánc kategória második helyezettje Forrás: MEOSZ

Harza Márk produkcióján viszont már keresve sem lehetne fogást találni. A súlyos mozgásszervi betegségben szenvedő fiúnak komoly fájdalmai vannak, ennek azonban mesélés közben nyoma sincs. Az éles eszű, csupaszív Márk kétségkívül az egyik népmeséből csöppent közénk, hogy felrázzon bennünket. A döntőben A bolond faluról mesélt, az elődöntőben pedig Lázár Ervin Szervusz, Mufurc című meséjét adta elő:

Vakon is lehet énekesnő

Szluka Lídia tehetsége, felkészültsége és profizmusa Márkhoz hasonlóan vitán felül áll. Érettségi után felvételt nyert a Liszt Ferenc Zeneművészeti Egyetem magánének tanszakára, ahonnan azonban egy évvel később eltanácsolták, mondván, vakon nem lehet belőle operaénekes. Lídia azonban nem adta fel, és nem akármilyen énekesnő lett belőle. A döntőben a Hunyadi László La Grange-áriájával, az elődöntőben pedig a Pillangókisasszony nagyáriájával bizonyította rátermettségét:

Számomra azonban az igazi paraszupersztár Severa Ágnes, akinek jellemző módon a dobogóra sem sikerült felverekednie magát. Szeretném hosszan méltatni a teljesítményét, de arra, ahogyan Severa Ágnes énekel, tényleg nincsenek szavak. A felvétel talán visszaad belőle valamit: