Az állapotromlás oka az, hogy 6 hónapja nem működik a múzeum légkondicionáló berendezése. Egy dolgozó arról számolt be, hogy a látogatók is gyakran panaszkodtak az elviselhetetlen melegre, egyikük állítóleg el is ájult, és nem a műélvezet intenzitásától, tette hozzá. A forró és hosszú olasz nyár legmelegebb heteiben a múzeumban az ablakok kinyitásával, ventillátorok és páramentesítő berendezések elhelyezésével próbálták elviselhetőbbé tenni a hőmérsékletet - és megmenteni a műalkotásokat a deformációtól.
Májusban a múzeum vezetője, Anna Coliva már meghúzta a vészharangokat nyilatkozatával, amiben felhívta a figyelmet a légkondicionáló elégtelen működésére, és az 1997-ben telepített rendszer karbantartásának hiányára. Hiába próbálták ezek után májusban megszerelni az elavult berendezést, az képtelen volt megbírkózni a kánikulával. A problémán jelenleg is dolgoznak a múzeumban, de az nem egyértelmű, hogy teljesen új rendszert építenek ki, vagy a régi javításával próbálkoznak.
A festményt Raffaello fatáblára festette, egy oltárkép középső elemeként. Coliva elmondta a sajtónak, hogy a vetemedés mértékét az utóbbi időszakban sikerült csökkenteniük. A világhíres múzeumban azonban további Caravaggio-, Tiziano- és Rubens-művek vannak veszélyben.
Az eset után felélénkült a vita azzal kapcsolatban, hogy Olaszországban mekkora az elkötelezettség és a rendelkezésre álló anyagi forrás a felbecszülhetetlen értékü kulturális örökség gondozására és korszerű bemutatására. Az ókori római romváros, Pompeii állapotának javítására Olaszország nemrég kapott az EU-tól 75 millió eurót, amit jövő év végéig kell elkölteniük.