Ez a szám tényleg jó! - A legjobb mai feldolgozások

Beyoncé és Jay-Z
Beyonce Knowles and Jay-Z perform on stage for the 56th Grammy Awards at the Staples Center in Los Angeles, California, January 26, 2014. AFP PHOTO FREDERIC J. BROWN
Vágólapra másolva!
Az egyik legkönnyebb módja annak, hogy egy együttes akkor is bekerüljön a médiába, ha épp nincs új klipje, ha feldolgozza másvalaki slágerét. Manapság ezek már könnyen eljutnak a közönséghez, és néha még az eredetinél is jobbak. A leginkább figyelemre méltó feldolgozások az elmúlt három hónapból.
Vágólapra másolva!

Sok más mellett az internet tehet a rekordszámú slágerfeldolgozás megjelenéséért is. Régen sem volt példa nélküli, hogy rockzenekarok beiktatták egy éppen futó popsláger vicces feldolgozását a koncertprogramjukba, vagy, hogy popsztárok énekeltek el régi klasszikusokat egyszeri jelleggel, de ezek ritkán jutottak el a nagyközönség elé – kivéve persze, ha feltették az aktuális nagylemezre, készült hozzájuk klip, tehát volt valami konkrét tervük a feldolgozással.

Manapság meg mi van? Nincs olyan nap, hogy ne járná körbe a világot egy videó egy közepesen befutott indie zenekar verziójáról, valamelyik trendi slágerből, de ugyanúgy nem ritka, hogy nagy nevek dolgozzák fel egy másik nagy név ismert dalát. Ezek pedig ma pillanatok alatt eljutnak a közönséghez, így nagyon sokan fel is ismerték ennek a jelentőségét: pár hetente egy jól sikerült feldolgozással jelentkezve töltik ki az űrt, amikor épp nincsenek hivatalos videoklipek vagy éppen lemezek. Sőt, vannak direkt feldolgozásokra szakosodott rádióműsorok is, és a YouTube segítségével az ezekben elhangzó dalok közül a legjobbak hamar egy single-lel felérő publicitást is kaphatnak.

Ezek a feldolgozások persze igencsak változó minőségűek, de van köztük pár kifejezetten jól sikerült is, sőt, némelyik az eredetit is felülmúlja. Kár, hogy a nagy részük eltűnik a videó- és számdömpingben, viszont most összegyűjtöttük az utóbbi hónapok leginkább figyelemre méltó darabjait.

Tame Impala: Stranger in Moscow (eredeti: Michael Jackson)

Michael Jackson kilencvenes évekbeli dalai már korántsem örvendenek akkora megbecsülésnek, mint az eggyel korábbi évtizedben megjelent klasszikusai. A Stranger in Moscow a kevés kivétel egyike, mert ez egy nagyon jó popdal, amely megjeleníti a gyerekmolesztálós per miatt elszigetelődő Jackson lelkiállapotát. Bár megmondom őszintén, nekem pont a Tame Impala feldolgozása kellett, hogy ráébredjek, ez tényleg jó szám.

Korunk legsikeresebb pszichedelikus rockzenekara valójában az ausztrál Kevin Parker egyszemélyes projektje, amely a koncerteken egészül ki zenekarrá, és egészen bravúrosan nyúlt most a Stranger in Moscow-hoz. Parker a Szigeten készült interjúnkban már mondta, hogy szereti Michael Jacksont, most pedig egy kevésbé kézenfekvő számából csinált ugyanolyan elszállt, kozmikus hangulatú dalt, mint amilyen a többi Tame Impala-szám is. Mindezt úgy, hogy nem változtat radikálisan a dallamon, könnyen felismerhető, de aki nem ismerné az eredetit, joggal hihetné, hogy ez is Kevin Parker szerzeménye.

Bruce Springsteen: Royals (eredeti: Lorde)

Springsteen híres arról, hogy turnéin rendszerint beiktat egy-egy feldolgozást a programba, méghozzá olyat, amelynek az adott országhoz van valamilyen módon köze. Johannesburgban például a Free Nelson Mandelát énekelte el, Brisbane-ben a Stayin' Alive-ot, Aucklandben pedig a Royalst. Messze az utóbbi lett ezek közül a legnépszerűbb, milliónál is többször látták a YouTube-on kevesebb, mint két hét alatt.

A Royalsnak mondjuk nem volt már szüksége újabb publicitásra, hiszen az elmúlt hat hónap egyik legnagyobb nemzetközi slágeréről beszélünk, ám ha Bruce Springsteen nyúl egy ilyen dalhoz, annak azért hírértéke van. A Főnök igazi akusztikus gitáros folkballadává formálta a dalt, amelynek már eleve volt némi szociális töltése, Springsteen előadásában pedig a szöveg is új életre kel.

Foxes: Happy (eredeti: Pharrell Williams)

2014 eddig leginkább Pharrell Williamsről és a Happyről szól, és már természetesen ennek is van feldolgozása. A szépreményű brit énekesnő, Foxes (eredeti nevén Louisa Rose Allen) énekelte el a BBC Radio 1 Live Lounge című műsorában, nagy sikerrel.

A Happy Foxes előadásában egyáltalán nem hangzik olyan boldognak, pláne, hogy ötletesen belekomponálja a Massive Attack Teardrop című számát is, viszont ez nem szabad, hogy bárkit is elijesszen, egy szép, soulos szám lesz a végeredmény, és a felénél ráadásul be is indul. Foxes májusban érkező debütáló albumának biztos nem tesz rosszat.

London Grammar: Wrecking Ball (eredeti: Miley Cyrus)

A tavalyi év egyik bombaslágerét kicsit elnyomta a twerkelés, meg a kalapácsnyalogatós videoklip, de ettől még a Wrecking Ballt bizonyosan hallotta már mindenki épp elégszer. A London Grammar a már említett Live Lounge-ban játszotta el Miley Cyrus sikerszámát még decemberben, és ügyesen szabta a saját képére.

Ez a tavalyi felfedezett London Grammar esetében a szokásosan intim hangulatú, szomorkás atmoszférát jelenti, és az eredetileg nagy ívű, bombasztikus hangzású slágerből így lesz egy igazi sorstragédiát sejtető, drámai előadás. Egyébként Miley Cyrus is elénekelt nemrég egy Arctic Monkeys-számot, illetve a Flaming Lipsszel közösen is előadott egy számot az utóbbi zenekartól.

Haim: XO (eredeti: Beyoncé)

Az egyre sikeresebb három Haim nővér például igen gyakran dolgoz fel másokat: játszottak már Miley Cyrus-, Strokes- és Sheryl Crow-slágert is, legutóbb pedig az új Beyoncé-lemez egyik sikerszámát dolgozták fel, ugyancsak a Live Lounge műsorban.

Danielle, Alana és Este Haim nagyon tehetséges és nem utolsósorban fotogén zenészek, és ugyan a saját, Fleetwood Mac-beütésű dalaik még nem egészen meggyőzőek, viszont itt biztos kézzel nyúlnak a dalhoz, és sokkal szikárabb hangszereléssel is hasonló hatást érnek el, mint Beyoncé eredetije.

Damon Albarn: Seasons Int he Sun (eredeti: Terry Jacks)

Ki ne ismerné a rádiós kívánságműsorok örökzöldjét, a Seasons in the Sun című réges-régi slágert? A Jacques Brel-sláger populárisabb átiratát annak idején a Beach Boysnak szánták, végül mégis Terry Jacks vitte sikerre, és a hetvenes évek egyik legnagyobb világslágere lett.

Damon Albarn a nemsokára megjelenő első szólólemezéről játszott dalok mellett ezt is elénekelte egy rádióműsorban, egy szál akusztikus gitárral. Az eredeti verzió vidáman szentimentális hangulata itt teljesen eltűnik, de ez érthető is, hiszen egy halálra készülő ember búcsúzik a dalban.

Bombay Bicycle Club: F for You (eredeti: Disclosure)

Nehéz vállalkozásra szánta rá magát a Bombay Bicycle Club, hiszen elektronikus számot próbálnak megszólaltatni hagyományos hangszerekkel. A négytagú londoni zenekart népes fúvós- és vokalista szekció kíséri, alig férnek be a stúdióba.

A legsikeresebb új brit elektronikus zenei előadó, a Disclosure és Mary J. Blige house slágeréből itt klasszikus soul-funk lesz, kicsit dzsemmelgetős hangulatban, de teljesen jó. Pedig a Bombay Bicycle Club is elektronikával bőven nyakon öntött, alternatív popzenét játszik, és nemrég végre elérték pályafutásuk első brit No. 1-ját is a negyedik albumukkal.

Katy B: Story of My Life (eredeti: One Direction)

Íme egy példa arra, hogyan lehet fiúcsapat slágerét komoly énekesnős dallá varázsolni. A nálunk már kétszer is járt Katy B egy másik, élő fellépéseket rögzítő, brit rádióműsorban énekelte el a Story of My Life-ot, amelyet nem formált át radikálisan, mindössze egy zongora kíséri, de nem is jutna róla eszünkbe egy boyband.

A One Direction rajongóiról tudjuk, hogy messzire képesek elmenni bálványaik vélt érdekeinek sérelme esetén, ám Katy B verziója a visszajelzések alapján nekik is tetszett. Kell ennél több?

Chrvches: Do I Wanna Know? (eredeti: Arctic Monkeys)

A skót Chvrches például azok közé a zenekarok közé tartozik, amely felismerte a feldolgozásokban rejlő lehetőséget, és havonta jelentkezik eggyel. Ezek rendszerint megkapják, hogy mindegyik ugyanolyan, amiben van némi igazság, hiszen a Chvrches amúgy sikeres tavalyi lemezén is igen hasonló a legtöbb dal, kivéve a nagyszerű Liest.

Februárban az ausztrál Triple J rádió feldolgozás-sorozata, a Like a Version keretében dolgozták fel az Arctic Monkeys tavalyi slágerét, melyet tökéletesen sikerült a saját képükre formálniuk. Itt az eredeti dalt nem is feltétlenül könnyű felismerni, elveszik a jellegzetes gitárriff, és egy ártalmatlan, csajos szintipop szám lesz a karakteres rockdalból. Ami nem baj, a feldolgozás nem szolgai másolást jelent.

Mø: Say You'll Be There (eredeti: Spice Girls)

A Mø néven éneklő, dán Karin Marie Ørstedet már több mint egy éve a nemzetközi pop nagy énekesnő reménységének szokás tartani, és erről mi magunk is meggyőződhetünk majd májusban, amikor fellép az A38 Hajón. A napokban megjelent első lemezét Mø egy Spice Girls-feldolgozással is beharangozta, amely természetesen nincs rajta az albumon.

A Say You'll Be There a Spice Girls egyik legnagyobb slágere volt (sokak szerint a legjobb is, bár én a Wannabe-re voksolnék), Mø pedig gyerekként nagy Spice Girls-rajongó volt. A dalt egy teljesen jó mai popslágerré formálta, szigorú szintialappal – nem változtatott rajta túl sokat, de a kilencvenes évek feeling eltűnt belőle, és ez már valami.