A szükség hozta a zenei stílusomat - a Cold Cave a Quartnak

Cold Cave, Coachella
Cold Cave a Coachella fesztiválon
Vágólapra másolva!
Wesley Eisold egyszemélyes darkwave-gothic-szintipop projektje, a Cold Cave idén kétszer is jön Budapestre: júniusban majd a Nine Inch Nails előzenekaraként, szerdán viszont főattrakcióként lép föl a Gozsdu Manó Klubban. Eisoldtól emailen tudtuk meg, hogyan lett punkzenészből szintipopos előadó, milyen tragédia árnyékolta be a tavalyi évét, és hogy mi köze a Fall Out Boyhoz.
Vágólapra másolva!
Forrás: AFP/Getty Images/Charley Gallay

Hardcore punkzenekarokban kezdted a pályád, mégis egészen más zenei stílusban lettél népszerű.

Gimnazistaként kezdtem zenélni, a hardcore és a punk illett hozzám. Én is gyors és erőszakos voltam, mint a zene, és többet akartam az élettől. Még mindig hadban állok egyébként a világgal, szóval ezek az érzelmek nem is múltak el nyom nélkül. A hardcore megtanított arra, hogy ne játsszak mások szabályai szerint, hanem megalkothatod a saját világodat. Miután tagja voltam pár ilyen zenekarnak, úgy döntöttem, hogy a saját zenémet akarom csinálni. Mivel egy karral születtem, az olyan hagyományos hangszerek, mint a gitár vagy a dob nem jöhettek szóba, úgyhogy elektronikus zenét próbáltam csinálni, és most itt vagyok. Tehát nem a trendiség, hanem a szükség befolyásolta a stílusomat.

Több indusztriális zenésszel is dolgoztál együtt, beszélhetünk még ilyen szubkultúráról?

Erős nemzetközi underground van, és a határvonalak egyre inkább elhalványulnak az indusztriális zenék, a noise, a techno és a minimál között. Ez nem is meglepő, lévén a technológia már könnyen hozzáférhető.

Szólóban dolgozol, de sose gondoltál rá, hogy a Cold Cave-et rendes zenekarrá alakítsd?

Turnéztam és stúdióztam is már párszor egy zenekar tagjaként. Pár különböző felállás után úgy döntöttem, hogy a minimál felállást preferálom. Szerintem elég sok zenekar van már a világon, engem pedig a zenélés modernebb megközelítése érdekel.

A Fall Out Boy egyik lemezének több számában is feltűntek a te szövegeid, ez hogy történt?

Ők is a hardcore szcénából jöttek, szóval ismerték a korábbi zenekaraimat, az American Nightmare-t és a Some Girlst. Amúgy fogalmam sincs, hogy akadtak rám, de aztán rendeződött az ügy, elismerték az igazamat.

Azt írtad tavaly a Facebookon, hogy 2012 a legkeményebb és a legjobb éved is volt egyben. Hogy gondolsz vissza 2013-ra?

Hát vicces, de még sokkal keményebb volt. Amikor már épp azt gondoltam, hogy sok mindenen túl vagyok, egy régi barátom [Justin Benoit], aki a Cold Cave-ben is zenélt, az én lakásomban lett öngyilkos. Nem tudom, miért tartogat ennyi brutális kihívást számomra az élet, egyelőre erre nem is tudok válaszolni. Mindenesetre igyekszem pozitív maradni.

Tavaly ilyenkor azt is írtad, hogy végleg leszoktál a dohányzásról és az alkoholról. Azóta volt dolgod bármelyikkel is?

Igen, egy év szünet után. De egész más a helyzet, nem érdekelnek már annyira.

Mit várhatunk a készülő, Sunflower munkacímű lemezedtől?

Nem kapkodom el a befejezését. Tavaly négy kislemezt is megjelentettem, ami már majdnem egy nagylemeznyi anyag. Ősszel fog megjelenni, és még mindig írok dalokat hozzá.

Személyesen Trent Reznor ötlete volt, hogy a Cold Cave legyen a Nine Inch Nails előzenekara?

Igen. Megtiszteltetés egy olyan előadótól, akit elismerek.

Nem könnyű téged a kis klubokon kívül máshol elképzelni. Játszottál már ekkora színpadon, mint a NIN előtt fogsz?

A fesztiválokat leszámítva még nem, de én mindenütt el tudom képzelni a zenémet. Ha a városban járkálok, vagy bemegyek egy boltba, egyfolytában olyan zenéket hallok, amiktől rosszul leszek, szóval miért ne szólhatna az enyém is? Amikor zenélni kezdesz, azt hiszed, követni kell a hagyományos utat, a lemezkiadók, ügynökök és menedzserek mozgatta karriert. Pedig nem kell: itt vagyok rá példának én, és mások előtt is nyitott a lehetőség.