Vágólapra másolva!
Szombat este indul A Dal című hatrészes műsor, ami eldönti, ki képviseli Magyarországot az Eurovíziós Dalfesztivál koppenhágai döntőjében. Meghallgattuk az első elődöntő tíz indulóját (közülük összesen hatan jutnak tovább a középdöntőbe, ha jól értjük), és meg is mondjuk, mire számítsanak. Sőt, még azt is megtippeltük, hogyan milyen vicceskedő kommentárokkal reagálna a produkciójukra a külföldi sajtó, ha esetleg kijutnának az Eurovízióra.
Vágólapra másolva!

Cserpes Laura: Úgy szállj (zene: Krajczár Péter, Mészáros László; szöveg: Tabár István)

Cserpes Laura (ő a manapság csak Tejcsináló Cserpes úrként emlegetett vállalkozó lánya) A Dal tavalyi döntőjében szerezte meg azt az országos ismertséget, amire a Megasztárban nem volt képes, azon viszont meglepődnénk, ha az Úgy szállj komolyabb karriert futna be az idén. Rossznak nem rossz éppen, viszont jónak a lendületes indítás ellenére sem jó: az archetipikus magyar rádiópop-sláger, aminek egy tetszőleges Tompos Kátya/Csányi Sándor-közönségfilmben szokott jutni másfél perc, és végig az az érzésünk, hogy ezt már egész biztosan hallottuk valahol.

Mit mondana a külföldi sajtó: "Nagyon kedves ettől a magyar lánytól, hogy nem egy őrülten fülbemászó szuperslágert választott, és ezzel megkímélte Európát attól, hogy megpróbálja kimondani a vezetéknevét."

A dal: 2,5/5, Eurovízió-méter: 2/5 Összesen: 4,5 pont

Depresszió: Csak a zene (zene: Hartmann Ádám, Nagy Dávid, Halász Ferenc, Kovács Zoltán, Pálffy Miklós; szöveg: Halász Ferenc)

A Depressziónak kétségkívül megvan az az előnye, hogy legalább nem úgy szól, mint a mezőny nyolcvan százaléka: vannak, akikkel még azt is sikerül elhitetniük, hogy ez metál, pedig csak inkább az a bizonyos modern rock kategória, szintivel és diszkós alapokkal súlyosbítva. A szövegről is annyi elég, hogy az eredeti verzióban szereplő "se kurvák, se kokain" helyett "durvák a soraim" került a refrénbe, pedig kurvák nélkül egyáltalán nem durvák, viszont közhelyesek.

Mit mondana a külföldi sajtó: "Szintis magyar Nickelback."

A dal: 2,5/5, Eurovízió-méter: 2/5 Összesen: 4,5 pont

Extensive: Help Me (zene: Héjja Krisztián, Horvay Máté, Dolmán Attila, szöveg: Héjja Krisztián)

Minden egyes Eurovízió-döntőben szokott lenni egy pop-punk szám is, helyes fiatal srácokkal, angol nyelvű szöveggel, szub-Blink-182 zenével, és nagyjából borítékolható 19. helyezéssel. Akarjuk, hogy idén ne a máltaiak vagy az andorraiak, hanem mi legyünk ezek?

Mit mondana a külföldi sajtó: "Hú, de pörgős kis magyar pop-punk, de miért most mennek ki a mosdóba az idősebb tévénézők?"

A dal: 2/5, Eurovízió-méter: 1,5/5 Összesen: 3,5 pont

Group'N'Swing: Retikül (zene: Romhányi Áron, szöveg: Lombos Márton)

Szving! Maga a dal mondjuk nem túl izgalmas, kicsit még modoros is, viszont a sok énekesnek köszönhetően egy egész jó koreográfia lehetősége is benne van a dalban, amire aztán mindenki emlékszik a szavazáskor. Kár, hogy a magyar eurovíziós produkciókban a megjelenés/koreográfia általában a dalnál is gyengébb szokott lenni - kezdésnek egész biztos, hogy itt is lenne két értelmetlen háttértáncos.

Mit mondana a külföldi sajtó: "Vajon a magyarok már tudják, hogy közeleg a negyvenes évek revival a popzenében?"

A dal: 2/5, Eurovízió-méter: 3/5 Összesen: 5 pont

Hien: The Way I Do (Nguyen Thanh Hien / Johnny K. Palmer)

Egy kellemes diszkóalapú szám, eddig ez van a legközelebb egy 2014-es popslágerhez a mezőnyből. Akár még egy bizonyos 2013-as sláger sikerének a meglovagolását is emlegethetnénk, hiszen az alapból kihallatszik egy getluckys gitárriff, de még az ízlésesség határain belül maradva. Az biztos, hogy ha esetleg Hien menne Koppenhágába, tanult és szimpatikus honfitársainktól felerősödnének a YouTube-on már most látható "de hát ez nem is magyar!" típusú vélemények, de ez pont Hient kellene a legkevésbé, hogy zavarja.

Mit mondana a külföldi sajtó: "Fifikásak a magyarok, azt hiszik, hogy egy csinos vietnami lánnyal el tudják rejteni, hogy leszerződtették a Daft Punkot!"

A dal: 3/5, Eurovízió-méter: 3/5 Összesen: 6 pont

Király Viktor: Running Out of Time (Király Viktor, Diamond Duggal / Király Viktor, Király Tamás)

Viszonylag modern pop, bár DMC-vel ez nyilván ütősebben hangzik, ő viszont az Eurovízióról érthetően ki van zárva. A Király Viktor által emlegetett "feelgood-faktor" kétségtelenül megvan, még csak nem is hallatszik rajta, hogy magyar lenne. Egy kicsit sajnos ellaposodik a felétől kezdve, de még így is alapjában véve rendben van.

Mit mondana a külföldi sajtó: "A magyarok újabban csak pasikat küldenek az Eurovízióra - az idein miért nincs sapka?"

A dal: 3/5, Eurovízió-méter: 3/5 Összesen: 6 pont

Lil C: Break Up (Burai Krisztián, Bodóczki Ernő, Kelemen Csaba / Kelemen Csaba)

A nigériai születésű Kelemen Csaba az X-Faktorban tűnt föl három éve, és ő képviseli ebben a mezőnyben az R&B-beütésű popzenét, amit nagyon szeretnek manapság a fiatalok. Kár, hogy ebből olyan sok nem hallható itt: a műfajból adódó klisék megvannak, a hangszerelés meg eléggé lebutított sajnos, és a dalban sem történik sok minden, amikor épp nincs refrén.

Mit mondana a külföldi sajtó: "Lehetne rosszabb is, például énekelhetne egy igazi balladát!"

A dal: 2/5, Eurovízió-méter: 1,5/5 Összesen: 3,5 pont

Marge: Morning Light (zene: Szakos Krisztián, szöveg: Batta Zsuzsanna)

Na, Marge-ról (Batta Zsuzsanna) már többször is írtunk a Quarton, szerettük a lemezeit is, noha ez a dal nem pont azt a soulos, bass music-os vonalat képviseli, amit az újabb számai. A Morning Light egy nagyon kellemes popdal, jó az énekhang is, bár egy kicsit érződik azért, hogy az egész a "ne bántsunk meg senkit!" üzenet jegyében íródott (mondjuk Szakos Krisztián amúgy sem az az agresszív fajta dalszerző), és túlságosan középre próbál húzódni. Ha egy fokkal bevállalósabb merne lenni, akkor ő lenne a favoritunk, így azért vannak fenntartásaink.

Mit mondana a külföldi sajtó: "A magyarok egy szőke énekesnőt küldtek, de miért nem akarják, hogy táncoljunk is, legalább a refrén közben?"

A dal: 3,5/5, Eurovízió-méter: 3/5 Összesen: 6,5 pont

Szabó Leslie: Hogy segíthetnék? (Szabó Leslie)

Emlékszünk még Szabó Leslie-re? Igen, még a Megasztár első évadában, pontosan tíz éve (!) hallhattunk róla először, és nagyjából utoljára is. Ez egy szomorú, akusztikus dalnak indul, aztán a végére egy nagyívű, Máté Pétert idéző búsongás lesz belőle. A klasszikus eurovíziós hagyományoktól nem is áll távol, minden évben van egy-két ilyen, direkt az idősebbeket megcélzó szerzemény, de ezek a végén ritkán szoktak labdába rúgni.

Mit mondana a külföldi sajtó: "Ezt a magyar srácot Leslie-nek hívják, és valamiért nagyon szomorú. Csodálkoznánk, ha az este végére nagyon boldog lenne."

A dal: 2/5, Eurovízió-méter: 2/5 Összesen: 4 pont

Oláh Ibolya: Egy percig sztár (Oláh Ibolya)

Úristen! Oláh Ibolya odamond a tehetségkutatóknak! Az első Megasztár ezüstérmese ugyanazt a rekedtes, Kovács Katin átszűrt Bonnie Tyler-es/Gianna Nannini-s világot képviseli, amit már tíz éve is az etalonnak tekintett, és bár az önmagában dicséretes, hogy a szám a mezőny túlnyomó részével ellentétben végre konkrétan szól valamiről, nem biztos, hogy egy dalversenyhez pont ez a téma passzol. További probléma, hogy a dalról se lehet megmondani, micsoda: fesztiválos hangulatú, de annak nem elég nagyívű; rocknak nem elég dögös; hát akkor meg?

Mit mondana a külföldi sajtó: "Húha, Oláh Ibolya nagyon mérgesnek tűnik, nem futnék vele össze az öltözőfolyosón!"

A dal: 2/5, Eurovízió-méter: 2/5 Összesen: 4 pont