Készen állunk az indiai Jennifer Lopezre? Prijanka Csopra és korábbi indiai popsikerek

Priyanka Chopra: Exotic videoklip
Vágólapra másolva!
Prijanka Csopra szépségkirálynő és az indiai filmipar, Bollywood egyik legnagyobb színésznője. Megpróbálnak belőle Amerikában is sikeres popsztárt faragni; azt remélik: erre most érett meg az idő. A korábbi indiai próbálkozások ugyanis csak múló divatokat, egyszeri bombaslágereket eredményeztek. Áttekintjük az eddigi próbálkozásokat - nem lesz hosszú a lista.
Vágólapra másolva!

Prijanka Csopra (angolos átírásban: Priyanka Chopra) 2000-ben, tizenhét évesen nyerte el a Miss World címet, majd sikeres színészi karriert kezdett Bollywoodban. (A sajátos indiai filmiparról lásd az Origo Filmklub cikkét.) Itt nemcsak szépségével hódított: a kritikusok is elismerik, hogy ő az egyik legtehetségesebb színésznő az országban, aki nem csak olyan szerepekben bizonyított, amelyekre külseje predesztinálta őt. Emellett Indiában igazi híresség, világmárkák reklámarca.

Készen áll a világ egy indiai sztárra?

Most pedig új szerepre készül: nemzetközi szinten elismert popsztár szeretne lenni. Bár ez a "most" pontosításra szorul: már 2011-ben leszerződött a legnagyobb kiadócsoporthoz, a Universalhoz, és az a menedzsment vette szárnyai alá, amely Lady Gaga ügyeit is intézi. Két éve már a CNN és a Wall Street Journal is írt a készülő új sztárról, bár mindkettő kissé szkeptikusan. Utóbbi lap Csopra kiadója, az Interscope vezetőjét, Jimmy Iovine-t idézi: ő először szkeptikus volt, amikor a Desi Hits nevű cég ajánlgatta neki a reménybeli sztárt, egy személyes találkozás azonban meggyőzte.

Valaki aztán úgy dönthetett, hogy 2011-ben mégsem állt készen erre a világ, ezért az első dalt 2012-ben hozták ki. Az In My City-ben Will.i.am vendégszerepelt; Indiában sláger lett, de Amerikában sem a rádiók, sem az internetezők nem érdeklődtek iránta. A nemrég kijött Exotic-ban azonban már komolyabb potenciál van. Mondjuk semmit nem bíztak a véletlenre: a producer a szintén Lady Gaga mellől ismert slágergyáros RedOne, a közreműködő a sztárrapper Pitbull, a Miamiban forgatott videóban pedig Prijanka Csopra igencsak szexi fürdő- és egyéb ruhákban látható. A videó a YouTube-on tíz nap alatt 6 milliós nézettséget hozott össze, ami már nem rossz, bár persze az igazi bombaslágertől még messze van.

A kritikusok általában fanyalognak. Sokan felhozzák, hogy a dal butácska és teljesen átlagos, Prijanka Csoprát pedig mintha túlságosan "az indiai Jennifer Lopezként" akarnák eladni, és erre a benyomásra a választott ruhák is ráerősítenek (illetve a testszínű, flitteres darab Britney Spears Toxic klipjét idézi). A párhuzamot erősíti, hogy a sokak által már leírt J-Lo 2011-ben szintén Pitbull és RedOne segítségével készült slágerrel tért vissza a popzenébe. És akkor is fanyalogtak a kritikusok, mégis siker lett az On The Floor, úgyhogy az Exotic sikerének mértékét sem lehet megjósolni a negatív sajtóvisszhang alapján. Fontosabbnak tűnik, hogy szexi képekkel illusztrálva írt a számról, vagy inkább a videóról a Daily Mail és Perez Hilton (bár az nem jó jel, hogy mindkettő "Pitbull klipjéről" beszél), a forgatásról pedig az Elle közölt exkluzív fotókat.

Ha összejön Prijanka Csoprának, ő lesz az első indiai világsztár, aki zenéjében indiai elemeket is felhasznál a legdivatosabb mai popzenei formulák mellett (persze, hogy lesz elektronikus döngölés is a lemezen a balladák és egyebek mellett!). Talán tényleg készen áll most erre a világ, hiszen - mint azt a színész-énekesnő is felhozta ebben az interjúban - tavaly egy koreai ember koreai nyelven elrappelt száma, a Gangnam Style tartott izgalomban mindenkit. Ezért is van hindi nyelvű rész a dalban.

Persze azért az indiai zene legalábbis azóta, hogy a Beatles rácsodálkozott, jelen van a világ popzenéjében. Igazi, popzenei értelemben vett sztárokat azonban nem adott India a világnak, mármint olyanokat, akik ezt az örökségüket zenéjükben is megjelenítették volna (vagyis Shankar lányát, Norah Jonest most nem számítjuk ide). Voltak rövidebb fellángolások: leginkább Nagy-Britanniában született, de indiai származású zenészek értek el komoly sikereket, sőt divatokat is elindítottak - de egyikük sem lett tartósan sztárrá. Röviden áttekintjük az eddigi névsort.

Cornershop

A Tjinder Singh és Avtar Singh és angolok (köztük az indiai hangszereken játszó Ben Ayres) által alkotott zenekar Brimful Of Asha című száma 1997-ben a 60. helyig jutott a brit listán, aztán a következő évben Fatboy Slim remixe mindent meghódított.

A bombasiker még segített a következő kislemeznek a 23. helyig jutni, de a későbbiekben már egyre lejjebb kerültek a listára az újabb és újabb Cornershop-számok, majd el is tűntek onnan; aztán egy időre pihentették is a projektet. A kritikusok, zenerajongók azért még többé-kevésbé számon tartják, hogy van.

Panjabi MC

A Nagy-Britanniában született Radzsinder Szingh Rai angolul és "indiai nyelven" rappelt, el is nevezték őt a haverjai "indiai MC-nek" - aztán elmondta nekik, hogy nincs olyan, hogy "indiai nyelv", hanem az (az egyik angol átírásban) panjabi, ezért lett ez a neve. A Pandzsáb tartomány tánczenéjét alapul vevő bhangra stílust keverte hiphoppal, számos kiadványa volt, mígnem az 1998-ban kiadott, a Knight Rider főcímzenéjének basszusmenetét felhasználó Mundian To Bach Ke szépen lassan, évek alatt egyre népszerűbb lett, és 2002-es újrakiadása meghódította előbb Európát, majd az Egyesült Államokban Jay-Z vendégrapjével (Beware Of The Boys cím alatt) hódított.

A szám sikere rövid időre bhangralázat indított el, ám ennek aztán nem lett igazán folytatása. Néha feltűnik a műfaj slágerekben, vagy ha indiai szereplők kerülnek elő egy sorozatban, akkor nagy valószínűséggel megszólal Panjabi MC egyetlen gigaslágere. Ő azonban rendületlenül tovább zenél, a legújabb hír róla az, hogy bollywoodi filmben fog rappelni.

Asian Dub Foundation

A kilencvenes évek eleje-közepének brit Asian Underground mozgalma, vagyis az indiai és egyéb ázsiai zenék és az akkor aktuális elektronikus stílusok vegyítése a slágerlistákat azért nem ostromolta meg, noha a kritikusok rajongtak érte. A legmagasabbra a náluk is gyakran megforduló Asian Dub Foundation jutott.

Két lemezük (Rafi's Revenge, 1998, Community Music, 2000) is a huszadik helyig jutott a brit albumlistán - bár elsősorban a jungle-ragga-hiphop-gitározás keveréknek köszönhetően, hiszen az induláskor még jóval erőteljesebb indiai és egyéb elemek később háttérbe szorultak.

Jay Sean

Az indiai családban, Nagy-Britanniában született szépfiú kezdetben Rishi Rich producerrel ért el sikert: a Rishi Rich Project Dance With You című száma 12. helyig jutott a brit slágerlistán. Aztán szólóban is nagyjából ezt a vonalat folytatta, vagyis az R&B-hez, hiphophoz kevert több-kevesebb indiai zenét, és még sikeresebb lett mind Európában, mind Ázsiában; dalait hindi verzióban is kiadta, Bollywoodot is megjárta. Az egyik legnépszerűbb dala ebből a korszakból a Ride It.

Aztán az történt, hogy felfedezte őt Amerika, ezen belül a hiphop pénzcsináló gépezete, a Cash Money Records, és egy Lil Wayne-nel felütött slágerrel persze hogy gyorsan befuttatták - ámde azon az áron, hogy egy lett a sok szépen éneklő szép R&B-fiú közül. Hamarosan jön az új lemez, hogy mennyire lesznek érezhetők rajta az indiai gyökerek, sejteti, hogy lesz rajta többek között Afrojackkel készült szám is.

A. R. Rahman

Ő egy kakukktojás, de azért talán nevezhető sztárnak is Bollywood egyik legsikeresebb filmzeneszerzője. Amikor 2009-ben a Gettómilliomos-sal elnyerte a filmzene-Oscart, a Jai Ho pedig a legjobb betétdal lett, akkor az egész világ megismerte a nevét, és rácsodálkozott arra, hogy nahát, ez a fickó hazájában 100 millió CD-t és 200 millió kazettát adott el! A Jai Ho 2009-es, a Pussycat Dolls szexilány-csapat által felénekelt változata sok országban a slágerlisták élvonalába került.

A. R. Rahman sztárstátuszát megerősítette, hogy szerepelt a SuperHeavy nevű igencsak szupergrupban. Ennek egyetlen lemezét ugyan általában lehúzták a kritikusok (a Quart is), de az eladási listákon viszonylag jól szerepelt; a nyugati értelemben vett sztárság szempontjából pedig az az érdekes, hogy milyen csapatban szerepelt Rahman: Mick Jagger, Joss Stone, Damian Marley, Dave Stewart (ex-Eurythmics). 2012-ben a londoni olimpia nyitóünnepségéhez komponált egy dalt, és persze bollywoodi munkáját is folytatja.

Indiai zene slágerekben, hangmintában

Más kategória az, amikor indiai zenét nyugati zenészek használnak fel a dalaikban. A szitár és a rock, pop, tánczene kapcsolatát Ravi Shankar halálának szomorú apropóján alaposan kiveséztük már a Norwegian Wood-tól több slágerlistás dalig, illetve a magyar vontakozásokig. Most ehhez még azt tennénk hozzá, hogy a kilencvenes évek második felében, majd az előző évtized elején még sokáig az amerikai popzenében meghatározó Timbaland előszeretettel alkalmazott indiai hangmintákat (és persze követői, másolói is). Az egyik leghíresebb példa a Missy Elliottnak készített, 2001-es Get Ur Freak On, ami erőteljesen épít a bhangrára.

A kétezres évek egyik másik bombaslágerében, Britney Spears Toxic című számában pedig egy 1981-es bollywoodi filmdalt mintázott a Bloodshy & Avant svéd producerpáros. A Black Eyed Peas is többször nyúlt indiai zenékhez. Hasonló példákból itt található egy összeállítás.