Vágólapra másolva!
Maga Bo zenéjében szamba és dancehall, maculelê és dubstep találkozik, pompásan.
Vágólapra másolva!

Maga Bo a globáltánczenei színtér egyik legismertebb és legjobb producere, itt a Quarton is többször volt róla szó, legutóbb itt. Tavaly adta ki Quilombo do Futuro című lemezét, illetve az ahhoz készült remixlemezt a színtér számos ászával; végighallgatható és digitálisan megvásárolható mindkettő itt a Bandcampen. (Mindkettő elég szép kritikai sikert aratott.) Hasoncímű mixtape-jét pedig nemrég ingyen tette letölthetővé itt. Ebben 58 percben 24 szám hallható, mind a saját albumáról, mind a remixek közül, megspékelve néhány általa másokból készített remixszel. A zenét ő a "Transnational Afro-Brazilian Bass" címkével látta el, ami azt jelenti, hogy különféle (afro)brazil zenék találkoznak mai menő elektronikus stílusokkal. Előbbiek között ott van a szamba és a capoeira, meg olyanok is, mint a coco, maculelê, jongo; utóbbiak között pedig a dubstep, kuduro, reggaeton, digitális dancehall, elektronikus hiphop, illetve a lágyabb, pszichedelikusabb dub. Maga Bo büszke arra, hogy a brazil összetevőket nem ám konzervből veszi, hanem rengeteg zenésszel dolgozott együtt (köztük egyik kedvencemmel, Lucas Santtanával). Talán ezért, talán csak mert nagyszerű producer, de pompás, ritkán hallható összhangban vannak itt a különböző helyekről érkező elemek. Különösen innovatív és hatásos az, ahogy az húzós, összetett hagyományos ritmusok a húzós, de jóval egyszerűbb elektronikus képletekkel találkoznak; vagy az, ahogy a gitár, harmonika, berimbau és más akusztikus hangszerek egyfelőle, a harsányabb szintik, harapós basszusok másfelől együtt dolgoznak az összhangzáson. Ráadásul nénik és bácsik énekelnek szépen, illetve csajok és pasik rappelnek-kántálnak-raggáznak bulisan. Az már csak hab a tortán, hogy a mix parádésan váltogatja az egyszerűbb (néha már a prosztósággal kacérkodó) és összetettebb, finomabb megszólalású számokat. Kipróbáltam, hőséghez ideális, de akár majd még télen is elő lehet venni. Akinek pedig kell valami, ami túlmutat a zenén: a címbeli "quilombo" a gyarmati uralom alatt Brazíliában a szökött rabszolgák autonóm közösségeinek neve volt - innen lehet elindulni.