Afrikai Hendrix skót szoknyában

Beat Making Lab, Diablo, ördög
Vágólapra másolva!
Letölthető bulizene harmonikával, az ördögi fehér embert elűző dalok, makarónirap a börtönből. Hátizsákban elférő stúdió a világ körül.
Vágólapra másolva!

Rap és hagyományos énekstílusok; kongói és panamai ritmusok, hangszerek, elektromos gitár és tangóharmonika; hiphop- és trapütemek, bombasztikus szintik találkoznak a Beat Making Labben készült számokban. Az eredmény a globáltánczenei termés legjobbjai közé tartozik; egyes számok igazi partibombák, mások finomabban ösztökélnek táncra. Pedig nem kizárólag befutott producerek készítették ezeket a zenéket, és nem éppen a megszokott körülmények között. Az Észak-Karolinai Egyetemről indult kezdeményezés keretében Apple Juice Kid producer (aki Mos Defnek, Azealia Banksnek és másoknak is szállított már alapokat) és Pierce Freelon rapper különféle országokban állít fel egy-egy kis stúdiót. A helyi fiatalokat nemcsak arra tanítják meg, hogyan csináljanak beateket a laptoppal, hanem arra is, hogy hogyan terjesszék azokat, illetve tanítsanak másokat.

Nem ez az első ilyen kezdeményezés, általában ugyanazzal a céllal: a kreativitás, önkifejezés, ezen keresztül pedig pozitív társadalmi változások elősegítése. A Beat Making Lab azonban kitűnik közülük. A legfontosabb, hogy tényleg kiemelkedően jó zenék születnek; a honlap tele van jól összerakott, élvezetes anyagokkal; ráadásul a Diplo-féle, nagy hatalmú Mad Decent és a nemrég itt ajánlott Latino Resiste is gondoskodik arról, hogy ezek tényleg eljussanak az ilyesmi iránt érdeklődő közönséghez, meg persze az összes kötelező közösségi izé.

Eddig két országban járt a Beat Making Lab. A Kongói Demokratikus Köztársaságban találkoztak például "a helyi Jimi Hendrixszel", aki amúgy skót szoknyát visel; összehoztak számokat vele, valamint számos helyi rapperrel egy nagy posse cut is összejött. A remixekkel együtt ötszámos ep innen tölthető le; a videók itt vannak összegyűjtve. Alább a Flamme Kapaya gitárossal készült, a hagyományos zenét és az "afro-moombahtont" pazarul összehozó dal klipje.

A második állomás Panama volt, ahol még több izgalmas anyag született; itt van az ezeket összegyűjtő, letölthető ep. Egy viszonylag hagyományos latinos hangzású, lelkesítő és dallamos dallal kezdődik. Aztán jön egy karneváli zene, rappel, darabolt elektronikus mintákkal és az ördögöt elűző női kórussal. Az ördög pedig nem más, mint a fehér ember, mint az alábbi videóból kiderül.

Panamából versenyre is hívták a világ beatkészítőit: egy helyi csodagyerek harmonikajátékából kellett mintát venni, erre pedig trapet építeni. A nyertes az alábbi nagyszerű, egyszerre harsány és ravasz szám lett; különösen csodás az a fura nyikorgás a kiállásban. Aki szívesen hallgatna másfél órán át harmonikatrapet, az itt megtalálja az összes beérkezett pályaművet.

Panamában egy börtönbe is elmentek, ahol a helyi maffia által csúnyán megzsarolt és drogcsempészetre kényszerített Prof Angel Sound szintén összehozott egy stúdiót. (Mint ebben az interjúban mondja, valójában az lehetett a cél, hogy lebukjon és ezzel elterelje a figyelmet a valódi bűnözőkről.) Az alábbi számban elvben szerepel valahol a bilincs kattanásának hangja; az egyik elítélt pedig elrappeli, mi a kedvenc kajája: a makaróni. Ráadásul a hagyományos hangszerek és a legmenőbb tánczenei stílusok kreatív összehozásának újabb szép példája.

A számokból befutott globáltánczenei producerek is készítettek remixeket, ezek a Mad Decenten találhatók meg a Beat Making Lab által készített videók alatt; de valójában az e körökben jól ismert nevek nem dobtak nagyobbat az eredetiknél. A következő állomások: Szenegál, majd Fiji. Az egészet a PBS tévéadó szponzorálja, de azért lehet adakozni, elfér a pénz.