Könyvesbolt helyett benzinkutakon keresi rajongóit a Tankcsapda

Tankcsapda, 2012 ősz sajtófotó
Vágólapra másolva!
A Tankcsapda új, november 8-án megjelenő lemeze csak a Mol-kutaknál lesz kapható, az átlagos CD-khez képest meglepően olcsón: mindössze 990 forintért. Hogyan lehetett ezt megoldani? Keres-e rajta a zenekar? Miben nyilvánul meg a zenekar és a Mol barátsága?
Vágólapra másolva!

Kihagyták az összes közvetítőt

A Tankcsapdát régóta zavarja, hogy a hagyományos "lemezkiadó-előadó" viszonylatban a zenekaroknak mennyiért kell adniuk egy-egy CD-t - mondta a zenekar dobosa, Fejes Tamás a Quartnak, hozzátéve, hogy főleg az a zavaró, hogy ebből aztán maga a zenekar túl sok pénzt nem is lát. Ezért az együttes soha nem is csatlakozott semmilyen letöltésellenes kampányhoz. Másrészt viszont azokkal sem értenek egyet, akik temetik a formátumot. Úgy gondolják, hogy igenis el lehet adni CD-t Magyarországon. Vannak még "régimódi emberek", akik szeretik megvenni, kézbe fogni, nézegetni kedvenc előadóik lemezeit - ilyenek a Tankcsapda tagjai is -, arról nem is beszélve, hogy rengeteg autóban van CD-lejátszó.

A megoldás az, hogy a zenekar és a vásárló között minden lehetséges közvetítőt kihagytak. A Tankcsapda nemcsak megírta és feljátszotta a dalokat, hanem legyártatja és raktározza is a lemezeket, majd pedig intézi a kiszállításukat is több száz Mol-kúthoz - végül pedig a Mol csekély kezelési költség felszámításával eladja. "Ez egyszerűnek tűnik, de valójában több év munkája van benne" - mondta Fejes Tamás, aki nem tartja kizártnak, hogy a jövőben több zenekar is hasonló utat választ majd a lemezek terjesztéséhez.

A ROCKMAFIA DEBRECEN című új lemezből első körben tízezer példányt gyártanak; a Tankcsapda bízik benne, hogy ez a mennyiség el is fog fogyni. Természetesen megkérdeztük, hogy ebben az esetben keres-e a zenekar a lemezen. A dobos szerint álszentség volna, ha azt állítanák, hogy nem - ugyanakkor nagy összegről még így sem beszélhetünk, de nem is ez a cél. Ez sokkal inkább presztízskérdés, illetve egy jó lehetőség a rajongóknak. "Ha valaki le akarja tölteni a lemezt, az úgyis letölti. De lehetőséget akarunk nyújtani arra, hogy ha neki megéri ennyi pénzért, akkor meg tudja vásárolni baráti áron - ez mindenkinek a saját döntése" - fogalmazott. Hangsúlyozta azt is, hogy amúgy egy szép kiállítású (vagyis nem egy "lebutított") lemezről van szó: digipack csomagolásban, kísérőfüzettel, fotókkal, szövegekkel; de a stúdiómunkától sem sajnálták a pénzt: Fejes Tamás szerint az eddigi legjobb hangzású Tankcsapda-lemezt készítették el.

Könyvesbolt helyett benzinkút

A megoldás további előnye, hogy nagyon sok helyre eljut a CD. Lemezbolt egyre kevesebb van; korábban a Tankcsapdát az Alexandra forgalmazta, és ennek köszönhetően a hálózat számos boltjában ott volt, de "a rockzene rajongóinak egy jelentős része nem nagyon jár könyvesboltba" - mondta Fejes. Ezzel szemben benzinkutaknál így vagy úgy, de majdnem mindenki megfordul, és aki nem, annak sem kell messzire mennie, hogy találjon egyet.

Forrás: Tankcsapda

Bár ez a CD-kiadási forma egy új kísérlet, a Tankcsapda hasonló módon, Mol-kutaknál koncertjegyeket is árusít, amivel a jegyterjesztői hálózatot sikerült bővíteni; illetve a DVD-melléklettel kiegészített Tankcsapda-könyv, a Tele a tankot árát is hasonló megoldással sikerült letornázni. Fejes Tamás szerint mindig is törekedtek arra, hogy a szponzori szerződésekből ne a "saját zsebüket tömjék", hanem hogy újszerű ötletekkel álljanak elő, amelyeket a cégek segítségével meg tudnak valósítani. Így lehet például megfizethető szinten tartani az egyébként igen költséges koncertek, így az idén őszi Arénaturné jegyárait is, de például a legutóbbi maxi, a Hatalom nélküli rend példányai is ingyen jutottak el a rajongókhoz.

A Mol és a Tankcsapda: régi barátság

Megkérdeztük a Molt is a CD árazásának részleteiről, de a Tankcsapda és a cég közötti üzleti megállapodásról részleteket nem kívántak nyilvánosságra hozni (miként más szerződések esetében sem); mindenesetre a cég képviselője így fogalmazott: "sikerült egy olyan, igen kedvező árat kialakítani, amely mindkét fél számára előnyös, és legfőbb haszonélvezői a Mol-vásárlók és a rajongók." A Mol szponzorációs vezetője, Kelenvölgyi Ágnes elmondta, hogy a cég és a Tankcsapda között 2010-ben kezdődött az együttműködés, de már korábbról is találtak "közös pontokat": nemcsak sokszor tankolt a turnézó zenekar Mol-kutaknál, hanem már 1994-es Tedd meg (a kedvemért) című számukban is szerepelt "A benzinkútnál tele a tankot" sor. Az együttes szponzorációja révén új célcsoportot megcélzó cég fontosnak tartotta, hogy a Tankcsapda "nem pillanatnyi divathullámot lovagol meg, hanem régóta a magyar könnyűzene egyik legfontosabb szereplője."

A 2010-es Tele a tankot turné már a Mol támogatásával zajlott; ugyanebben az évben a Párizsi Nagyáruház tetején tartott különleges koncertre a jegyek egy részét szintén a Mol-kutaknál árulták. (Itt egyébként a Bumeráng hallgatói kérhettek számokat a zenekartól.) 2011-ben a Volt Fesztiválon felállítottak egy benzinkutat, itt mutatta be a Tankcsapda az Új nap vár című, egy rajongó által forgatott klipjét. Az idén az említett könyv és CD mellett még újabb meglepetést is terveznek, de ez egyelőre titok. Kelenvölgyi Ágnes külön nem említette, hogy a Tankcsapda adta 2011-ben a Mol rendes évzáró koncertjét, mégpedig a Sportarénában. "Felkértek, hogy adjunk egy teljes értékű koncertet. Nem playback haknit, rendes bulit, iszonyú nagy színpadon, nagy cuccal, fényekkel, látványelemekkel, nem visszafogottan, hanem ahogy máskor is játszani szoktunk" - mondta Lukács László a Lángoló Gitároknak adott interjújában. Ezen a koncerten Hernádi Zsoltot, a Mol elnök-vezérigazgatóját Tankcsapda-pólóban lehetett látni a küzdőtéren.

Magyar és külföldi elődök

A Tankcsapda különleges húzásának legfőbb magyar előzménye a Bëlga Jön a gólem! című második lemeze, amelyet 2004-ben csak a Tescóban árultak. Jellemző arra, hogy mennyire megváltozott a hazai zenei piac, hogy akkor kifejezetten olcsónak számított a 2500 forint egy CD-ért, illetve 1000 forint egy kazettáért. Egy korabeli cikk szerint akkoriban a magyar CD-k 4000, kazetták 2500 forint körüli összegbe kerültek. A Bëlga azért állt elő az - akkoriban sokat vitatott - ötlettel, mert az első lemez "csak ötezer példányban fogyott" - ezért ma már aranylemez járna. Szintén a Bëlga jött ki 2010-ben egy olyan lemezsorozattal, amelynek különböző részeit más-más újságokhoz csomagolva, felár nélkül, vagyis csak a lapok rendes árát kifizetve lehetett beszerezni - valamint mindegyik letölthető a honlapról. Az újságokhoz csatolt CD-k egyébként bevett gyakorlatnak számítanak régóta, nálunk főleg a rock- és metálzenei újságokhoz adnak lemezeket, de például a már megszűnt Freee mellett is gyakran találhattunk mixeket, válogatásokat. Az viszont már különlegesnek számított, amikor a KFT az ingyenes Pesti Est mellé adta 2008-as albumát.

A nemzetközi zeneipar gyakorlatában is ismert mind az újságokhoz csatolt CD (Prince-nek például sikerült egy ilyen húzással magára haragítania a brit lemezboltosokat), mind az, amikor egy új lemezt csak bizonyos bolthálózatok árusítanak. Nem feltétlenül olcsóbbak ezek a lemezek, mint az átlag (és biztos, hogy nem olyan nagy a különbség, mint a Tankcsapda CD-je és a magyar átlag között); általában inkább az extra reklám a különlegesség az előadó és kiadója számára. Általában lemezboltláncok, vagy legalábbis olyan áruházláncok indítanak ilyen akciókat, amelyeknek van lemezszekciója. Így például, hogy a Guns N' Roses Chinese Democracy című lemezét kizárólag a Best Buy boltjaiban árusították. Amikor jóval kisebb mennyiségben vásárolták, mint azt sokan a 14 éves rákészülés után várták volna, több elemző azt írta, hogy ez az exkluzivitás is rossz hatással lehetett az eladásokra. (Meg persze az, hogy általános vélemény szerint nem lett túl jó a lemez.) Manapság inkább a digitális zenepiacon lehet olyasmivel találkozni, hogy egyes online áruházak a többinél hamarabb és olcsóbban kezdenek el árusítani új albumokat. Itt azonban nincs szó arról, hogy a CD-k legyártásán, raktározásán, szállításán lehetne spórolni, ezért egészen más kérdések merülnek fel, mint amik miatt a Tankcsapda a Molt választotta az új lemez terjesztéséhez.

Témánkhoz kapcsolódik, hogy 2010-ben egy zeneipari szakember előállt azzal az ötlettel, hogy töredékére kellene csökkenteni a CD-k árát, és bár egy-egy példányon igen alacsony lenne a nyereség, az eladások megsokszorozódnának, és végül mindenki jól járna. A legtöbben azonban hülyeségnek tartották ezt. A Quartnak nyilatkozó magyar szakemberek is azt mondták, hogy az ingyenhez képest teljesen mindegy, mennyibe kerül egy CD.