Egyik legkedvencebb zeném az utóbbi időkből címlapsztárunk, Wentworth Space Samba című száma, ami az XLR8R neves lapban debütált, illetve része az innen letölthető négyszámos ep-nek. Ez tényleg űrszamba: a furin csipogó szintik hozzák a megfelelő dallamokat, de a keményen megszólaló dobokban már nem ennyire nyilvánvaló a hatás: figyelni kell rá, hogy észrevegyük. Ezen kívül szinte nincs is más, csak egy-két eldugott érdekes hangocska, valamint a basszus szerepében ultramély morgások. De mégis izgalmas ez hat percen keresztül, annyira fasza lett a dobprogramozás: megtört, nem egészen nyilvánvaló, de közben meg megvan benne a szamba (vagy akármi) vidám húzása is. Simán élvezetes marad tíz hallgatás után is, ezt kipróbáltam. Az említett ep a San Francisco-i Mother Records Buff-tip című válogatása (egy lepkefajta után), és a maradék három szám is megérdemli a figyelmet: szétszedett és nem teljesen passzentos módon, majdnem szétesően, kicsit lyukasan - és pont ezért izgisen - összerakott diszkó, funk, soul. Mind a négy szám úgy tud viccesen bulis lenni, hogy közben van bennük valami furiság, mégpedig másfajta, mint amilyet manapság, a netes furiságkultusz dühöngése közben mindenfelé hallani lehet.
Bombé innen letölthető Eclipse című ep-je is valahol ezen a környéken helyezhető el, bár ez azért egyértelműbben bass music (ami mondjuk abszolút nem egynemű kategória). Néhány egyszerű szintidallam elől, úszkáló-csúszkáló szintik hátul, mormogós basszusok nem túlzottan a pofánkba nyomva - és ami a legfontosabb: igen szellemes, húzós és összetett, ahogy mondani szokás: törzsi ritmusok. Főleg az első, címadó számban nagyon szépen van széttörve, mégis egyben tartva a dob, illetve úgy sűrű és részleteiben már-már túlzsúfolt, hogy közben végig megvan benne a követhető groove is. Bombé egy philadelphiai producer, ez a harmadik letölthető ep-je, egyben az első, ami már viszonylag nagy figyelmet kapott, megérdemelten.
Marley Carroll, aki már jóval több kiadvánnyal büszkélkedhet, egyben közelebb is áll egy nagyon jól ismert hangzásvilághoz: a finom(kodó), kattogó-zörgő poszt-dubstephez. Azért érdemes meghallgatni legutóbbi, innen letölthető ep-jét, nemcsak azért, mert tényleg kedvesek, szépek és az átlagnál táncosabbak a számai, hanem azért is, mert jó ritmusokat rak össze érdekes hangforrásokból. A nyitó R&S-ben az éles kis zörgések vannak feltűnően szellemesen összerakva; a Water Drumming pedig amiatt érdemel figyelmet, hogy ugyan tényleg van benne víz, de nem a ritmikus vízcsepegés elcsépelt formájában, hanem a folyó víz sokkal szürkébb és egyneműbb hangját tudja jól beilleszteni a melankolikusan induló, húzóssá változó 2-stepes számba.
És még néhány letöltés, ami érdekelheti azokat, akiket az első kettő. Egyrészt a nagynevű !K7 kiadó úgy döntött, hogy a 27 az szép kerek szám (három a harmadikon), úgyhogy csütörtökönként két-két számot ingyen letölthetővé tesz itt . Első körben a When Saints Go Machine elmosott, elektronikus popszáma és a Motor City Drum Ensemble fasza táncos darabja. Mindkettő megjelent már korábban is. Az akcióban jön még Hercules & Love Affair, Apparat és mások. Továbbá: nem titok, hogy nagy rajongója vagyok a Fade To Mind kiadóhoz tartozó zenészek műfajokon átívelő, hol szexi, hol sötét, hol sötéten szexi mixeinek. Úgyhogy örömmel jelentem, hogy az elmúlt hetekben három ilyen is napvilágot látott: Nguzunguzu itt (sajna csak stream); Kingdom itt; Massacooramaan itt (ezek letölthetők). Mondanom sem kell, mind melegen ajánlott.