Megkerülni fárasztó, bekerülni rázós - a kereskedelmi tévék és a zene

Vastag Csaba X-Faktor
Vágólapra másolva!
Magyarországon ma nagyon ritka, hogy egy előadó úgy tegyen szert országos ismertségre, hogy az RTL Klub vagy a TV2 ne vegyen róla tudomást. Bekerülhet-e olyan zenekar a kereskedelmi tévékbe, amely nem a csatorna tehetségkutatóin tűnt fel? Ha igen, hogyan? Egyáltalán milyen műsorokban jelenhetnek még meg zenészek a tévében? És végül, miért is olyan fontos mindenkinek bekerülni oda?
Vágólapra másolva!

Sok más mellett komoly befolyása van a két legnagyobb kereskedelmi tévének arra is, hogy milyen zenét hallgat a magyar közönség. A nézettségi adatokban minden versenytársára köröket ráverő RTL Klub és TV2 hatalmát ékesen bizonyítja, hogy bár nem nagyon vesz már CD-t a magyar, ha véletlenül mégis, akkor leginkább a tehetségkutatókon feltűnt énekesek lemezeit (a részletes adatokat lásd itt). Milyen zenekaroknak, hogyan lehet bekerülni a két legnagyobb kereskedelmi tévébe, mely műsorokba? Mennyire lejt a pálya ezeknél a tévéknél a "saját" előadók számára? Ezekre a kérdésekre kerestük a választ a csatornák képviselői és népszerű produkciókkal (is) foglalkozó lemezkiadók segítségével; három, különlegesnek számító tévés fellépés esetén pedig megkérdeztük az előadókat.

Nehéz-e bekerülni a tévébe?

A tévék képviselői szerint nem nehéz bekerülni hozzájuk, ellenben az általunk megkérdezett kiadók közül többen ennek (majdnem) pont az ellenkezőjét mondták. Kolosi Péter, az RTL Klub programigazgatója általában úgy véli, hogy "olyat, aki jó, nem nehéz bejuttatni" a csatornához (már ha egyáltalán olyan zenét játszik, ami oda való). Példának azt hozta, hogy az X-Faktor egy-egy sorozatának tizenegy adásában két-három alkalommal az extra produkció a korábbi X-Faktor-okból kerül ki, de a többi nem. Koltay Tamás, a TV2 szóvivője is nagyjából ugyanezt mondta: "Ha egy zenész olyan produktummal, hírrel szolgál, ami érdekes, akkor nem nehéz bekerülnie a műsorainkba."

A Quart által megkérdezett kiadók közül egyedül a Gold Record ügyvezetője, Molnár Gábor értett velük egyet. Szerinte ugyan sokat kell dolgozni ahhoz, hogy egy-egy előadó bekerüljön a nagy kereskedelmi csatornákhoz, de ő ebben nem lát problémát. Az elsősorban mainstream előadókkal dolgozó Gold Record előadói közül például SP a Csillag születik-ben, Fluor az X-Faktor-ban szerepelt. A Quimbyt, Caramelt vagy az Intim Torna Illegált is szerződtető Tom-Tom Records szerint viszont "az 'utcáról jött', nem kereskedelmi tévékhez kapcsolható előadó esélye a nézett műsorokba való bekerüléshez olyasmi küzdelem, mint amit a könnyűlovasság vív a páncélosokkal szemben". De azért nem reménytelen: a Tom-Tom szerint van esélye annak, aki "igazi tehetség, megtalálja a maga útját, új stílust teremt, és szerethető jelenség."

Bérczes Ádám, a CLS kiadó vezetője a legszkeptikusabb. "Akkor lehet bekerülni, ha ők úgy gondolják, hogy bekerülhetsz, vagy ha baráti kapcsolatokat tudsz ápolni a döntéshozókkal. Volt idő, amikor voltak szerkesztő barátaink nekünk is, de az csak a lehetőséget jelentette, nem a tuti bekerülést" - mondta a Quartnak. Ezzel együtt a CLS előadóinak is vannak komoly lehetőségeik. "Idén a Megasztár hívta három előadónkat is, a Csillag születik pedig kettőt - de csak az után, hogy már népszerűvé váltak az Eurovíziós versenyt követően. Amíg nem voltak, vissza sem hívtak a megkeresésemre" - mondta Bérczes Ádám. (A CLS zenészei között van a Compact Disco, Ocho Macho, Kowalsky meg a Vega, illetve Yonderboi is.)

A zenekaroknak tehát a legkülönbözőbb módszereket kell kitalálniuk, ha a tévébe akarnak kerülni, és van erre biztosnak tűnő recept is. Piskor Zoltán "Pite", a Soerii & Poolek jelenlegi, és az Irigy Hónaljmirigy egykori menedzsere szerint a médiamegjelenés titka az, hogy jelen kell lenni: egy-egy új hír kapcsán a tévés producereket győzködni kell arról, hogy érdemes az adott bandával foglalkozni. Ha valaminek van hírértéke, azzal szerinte be lehet kerülni az Aktívba, a Fókuszba, de az manapság ritkán érdekes a tévék számára, ha valaki előállt egy új dallal vagy klippel. A lényeg az, hogy egy sztorit kell eladni, amiben el van rejtve a zenekar számára fontos hír. Ez sok zenekarnál, előadónál kifejezetten béna és erőltetett módon történik - mondta a menedzser, aki szerint ez a fajta működés megfigyelhető a nemzetközi médiában is: érdekes módon a popsztárokkal gyakran akkor történik valami botrányos, izgalmas, esetleg tragikus dolog, amikor éppen új lemezüknek is premierje van. Mindezt úgy kell csinálni, hogy a brand épüljön, és még véletlenül se csússzon el a negatív értelemben vett celebség irányába.

Csak a népszerűség számít?

Arról, hogy mi alapján döntenek arról, hogy ki kerülhet be a műsorokba, Kolosi Péter azt mondta, az RTL Klub szerkesztői természetesen tisztában vannak azzal, hogy egyes előadók mennyire népszerűek, de szerepeltetnek olyan feltörekvő előadókat is, amelyek "megérdemelnék, hogy többen tudjanak róluk." Példaként azt említette, hogy a Compact Disco már akkor szerepelt a Fókuszban, amikor még senki nem ismerte a zenekart. Elsősorban a mainstream poppal foglalkoznak, de bekerülhet rockzenekar is a csatornára, és a mainstreamen kívüli előadók is bejuthatnak, például a Carbonfools az X-Faktor-ba, míg a Soerii & Poolek, a Supernem és a Kolin az idei Csillag születik-be. Az RTL Klub azért is keresi az új előadókat, mert célja, hogy "ne mindig ugyanaz a két-háromszáz név jelenjen meg" minden műsorban, és nincs is olyan kizáró ok, ami miatt valaki ne kerülhetne be.

A TV2 esetében is leginkább a zenész népszerűségétől függ, bekerülhet-e egy tematikában passzoló műsorba, illetve attól, hogy van-e vele kapcsolatban valamilyen hír, aktualitás. "Ettől a megközelítéstől bulvár-magazinműsorunk, az Aktív mutat némi eltérést, itt olyan előadókat is be szoktunk mutatni, akik nem elsősorban a zenéjük miatt érdekesek, hanem mert egyedi jelenségnek számítanak" - mondta Koltay Tamás, aki szerint ugyan nyitottak minden irányzat felé, de országos kereskedelmi televízióként elsősorban a nagyobb népszerűségnek örvendő előadókról számolnak be.

A Gold Record ügyvezetője, Molnár Gábor is úgy látja, hogy manapság már nemcsak az számít a kereskedelmi tévék számára, hogy kiket játszanak a nagy rádiók, hanem figyelik a YouTube-nézettséget, vagy akár a Petőfit is. Vagyis azért így is a népszerűség a fő szempont, még ha kicsit másfajta is. A CLS részéről viszont Bérczes Ádám arról beszélt, hogy gyakran azzal a "demagóg szöveggel hajtanak el minket", hogy egy adott zenekar "nem elég ismert". Példának az Ocho Machót hozta: a zenekarnak vannak millió fölötti nézettségű klipjei a YouTube-on, de soha nem kapott komoly médiafelületet sem a kereskedelmi tévében, sem a rádióban. "Kérdem én, hogyan lesz valaki ismert média nélkül?" - tette fel a kérdés a kiadó vezetője, majd meg is válaszolta: "Sokáig paráztam azon, hogy mi lesz, ha nincs médiánk, de most már tudom, hogy semmi. Minden zenekarunk rajongóbázisa épül, és tele a naptárjuk, úgy, hogy nincs komoly kertévés támogatottságuk. Ott a Facebook, a YouTube, a direkt elérés a közönségünkhöz." Van tehát élet a tévéken túl is, de azért a gyakran milliós nézettségű műsorok nézőiről senki sem mond le szívesen. Ráadásul pont ezek a műsorok - most épp a Csillag születik és a Megasztár - új szereplőket is termelnek a piacra.

Mekkora a tehetségkutatós sztárok előnye?

A kiadók közül a Tom-Tomtól vélik a leginkább úgy, hogy a kereskedelmi tévéknél komoly előnnyel indulnak a csatornák tehetségkutatóiból kikerült produkciók. "A kereskedelmi tévéknek sokba kerülnek ezek a műsorok, és ezt nyilvánvalóan ki is akarják venni belőlük - ezért valahol érthető, hogy a saját portékájukat favorizálják" - mondta a kiadó a Quartnak, hozzátéve, hogy sok művész igazságtalannak érzi, hogy alig jutnak egyről a kettőre, ellenben a tévék által kreált, sok esetben kevesebb tehetséggel megáldott művészeknek pár hét alatt sikerül mindez. Igaz, ennek megvan a másik oldala is: "A saját erejükből utat találó művészek, mint például a Quimby, ha eljutnak a csúcsra, sokkal jobban megbecsülik és tartósabb karriert futhatnak be, mint az ejtőernyővel odadobott társaik. Persze azok közül is vannak olyan tehetségek, akik nem rövid távra rendezkednek be."

Kolosi Péter elmondta, hogy az RTL Klub a tehetségkutatóiban feltűnt zenészekkel hosszú távú szerződést ír alá, vagyis azután is vannak közös projektjeik, miután az elért egy bizonyos helyezést a műsorban. A TV2 részéről Koltay Tamás máshová helyezte a hangsúlyt, mivel számukra kifejezetten fontos, hogy a csatornától induló tehetségek útját a későbbiekben is segítse: "Nem engedjük el a tehetségeink kezét, támogatjuk őket a karrierjükben. Kijelenthetjük, hogy ezek az előadók előnyt élveznek, ám ez nem jelent kizárólagosságot."

Hol szerepelnek egyáltalán zenészek?

Az, hogy sok szempontból másként látják a helyzetet a tévék és a kiadók képviselői, leginkább azzal magyarázható, hogy ugyanannak a folyamatnak különböző végein állnak, és viszonylag kevés helyre szeretne sok zenész bekerülni. A TV2-ben a következő műsorokban találkozhatunk zenészekkel Koltay Tamás szerint: "Rendszeresen hívunk meg muzsikusokat sztárfellépőként a vasárnap esti Frizbi-be és a csatorna saját gyártású szórakoztató műsoraiba." Kolosi Péter, az RTL Klub programigazgatója ugyanakkor egy nemrég lezárult, jelentős korszakról beszélt, amikor igen komoly lehetőségei voltak a zenészeknek a csatornánál: a Reggeli című műsorban rendszeresen léphettek fel, mégpedig élőben. Nemrég azonban ezt a műsort a gazdasági válság miatt kénytelenek voltak megszüntetni, illetve véget ért az RTL Klubon a Showder is, ahol szintén mindig fellépett egy-egy zenekar. Ma elsősorban a tehetségkutató műsorokban szerepelhetnek zenészek. A Reggeli-ről a csatorna programigazgatója azt mondta, hogy az "komoly vállalás" volt a részükről, mert az élőben leadott élő koncertek a műsor költségvetésének jelentős részét tették ki. Kolosi szerint azért sem folytatták ezt más formában, mert az önmagában "nem egy országos televízióba való műsorszám", hogy egy zenekar "csak" zenél a stúdióban.

Mindkét televíziótól említették az úgynevezett infotainment műsorokat: a TV2-ben a Mokkában és az Aktívban szerepelnek zenészek, jellemzően valamilyen aktualitás kapcsán, az RTL Klubban pedig a Fókuszban láthatók zenészekkel készült interjúk; róluk szóló hírek a Reflektorban is megjelennek

Egyik csatorna részéről sem látják úgy, hogy ez a mennyiség túl kevés lenne. Koltay Tamás arra hívta fel a figyelmet, hogy "itthon számos olyan tematikus csatorna is van, amely kiszolgálja ezeket az igényeket. A TV2 jelenleg nem tervez hasonló típusú műsort, de nem zárható ki, hogy a jövőben szerepelni fog majd ilyen a kínálatban" - nyilatkozta a Quartnak a csatorna szóvivője. Kolosi Péter szerint az RTL Klubon látható-hallható zene mennyisége nem tér el jelentősen attól, amennyit egy más országbeli, hasonló méretű, szerepű kereskedelmi csatorna műsorára tűz; azt sem gondolja, hogy a magyar közönség igényei nagyon eltérnének ebben a tekintetben a külföldiétől. Ebben azonban előadói oldalról sokan nem értenek egyet velük: a Supernem zenekart is menedzselő Kovács Ákos Dadan szerint ahhoz, hogy a mainstreamen kívüli előadók ténylegesen megjelenjenek a kereskedelmi tévékben, egy olyan műsorra lenne szükség, ami ténylegesen a zenei életnek ezzel a szeletével foglalkozik. A kereskedelmi tévék ugyan néhány hasonló eseménnyel "kipipálják, hogy bekerült az underground", azonban ennek nincs kézzelfogható látszatja.

Együttesek tévés tapasztalatai

A Supernem menedzsere azt is elmondta, figyelnek arra, hogy akkor vállaljanak el egy szereplést, ha az valami tényleges zenekari teljesítményhez kötődik, kerülik az értelmetlen bulvárhíreket. Ezek a megjelenések azonban szerinte nem igazán jelentősek; esetleg a klip nézettségére lehet hatásuk. Emiatt "huszonnyolcszor is meggondolja" a zenekar, hogy milyen szereplést vállal el, mert a koncertek látogatottságának növekedésén inkább meglátszik, ha mondjuk az MR2-Petőfi rotációban játszik tőlük egy dalt. A Soerii & Poolek fellépésére Piskor Zoltán "Pite" menedzser szerint a tévé nyitott volt, Papp Szabi ráadásul már korábban fellépett a műsorban (ő énekel mind a Supernemben, mind a Soerii & Poolekben), így a Soerii & Poolek produkciótól sem idegenkedtek. A Csillag születik-beli fellépés elsősorban azért volt jó a zenekarnak a menedzser szerint, mert így nagyon sokan találkoztak a nevével, amely szókimondó szövegei miatt nem tekinthető rádióbarát zenekarnak; a koncerteken látványos show-elemek között akár félmeztelenséget is felvonultató, néha botrányos zenekar nem az a kifejezett matinéműsor.

"Aki ismeri a zenekart, tudhatja, hogy ritkán vállalunk el hasonló szerepléseket, de sikerült az RTL-esekkel úgy megállapodnunk, hogy egy igazán különleges produkciót tudtunk színpadra állítani" - mondta a Quartnak Bicskei Titusz a Carbonfoolsból. "Pár napra megugrott a honlap látogatottsága, és a Facebookon is érkezett vagy kétezer új like. A rádiókból már ismerték a Hideaway című dalunkat, de sokan azt hitték, külföldi zenekar vagyunk." Titusz szerint nehéz megmondani, hogy csak az X-Faktor hatása volt-e az online látogatottság növekedése, de az biztos, hogy sokan ott látták a zenekart először. Lehet akármekkora úr az internet, még mindig úgy ismertethető meg egy zenekar a leghatásosabban a nagyközönséggel, ha bemegy valamelyik kereskedelmi tévébe - még ha valódi rajongókat nem is ott fog szerezni.