Budapest illatait zárta parfümbe egy francia cég

Vágólapra másolva!
Öt város nevét tartalmazza egy francia cég hamarosan forgalomba kerülő új parfümsorozata. Két német, egy osztrák és egy török város mellett az egyik parfümöt Budapest névre keresztelték, és a leírás szerint a puha budapesti naplemente és a paprika illatának keverékét tartalmazza.
Vágólapra másolva!

"A Duna gyöngyszeme, Budapest esszenciája egyszerre lágy és fűszeres. A fenséges és szemlélődő andalgás a Budai Vár és a Gellért-hegy között, amikor a paprika porhanyós szele magával ragad. Egy lágy és puha budapesti naplemente illata" - ír le hangulatokat a Budapestről elnevezett parfüm ismertetője.

Budapest parfüm-testvérvárosai egyelőre négyen vannak: két jelentős reptérrel rendelkező német város, München és Frankfurt; az osztrák főváros, Bécs, és a jelenleg az egyik legizgalmasabb metropolisznak tartott Isztambul. Minden illatkompozíció azt sugallja, hogy az üvegcse az adott város esszenciáját és életérzését tartalmazza. A parfümöket az azonos nevű város reptéri duty free üzleteiben fogják árusítani, várhatóan 2011 szeptemberétől. A The Scent of Departure névre hallgató kollekció oldala nem ad magyarázatot arra, hogyan esett éppen erre az öt városra a választás.

A parfümök dizájna az utazásra rímel: az átlátszó üvegcse hátoldalán a poggyász-címkékre emlékeztető vonalkód - rajta a megszokott rövidítés, esetünkben a BUD szócska -, és a városok egy-egy könnyen azonosítható motívuma. Bécsből például a Prater óriáskereke, Münchenből a Miasszonyunk-templom fokhagyma kupolái, Budapestről a Parlament épülete látható a Duna felől.

Forrás: The Scent of Departure
A parfümkollekció, jobb szélen Budapest

Az ötlet egy Gerald Ghislain francia illatkreátor fejéből pattant ki temérdek utazásainak egyikén. A kollekciót kiadó Histoires de Parfums luxusmárkát ő indította el tíz évvel ezelőtt. A The Scent of Departure másik kreátora egy bizonyos Magali Sénéquier. Az 50 milliliteres eau de toilette 29 euróba kerül (körülbelül 7700 forint), a reptéri parfümöket további városokkal fogják bővíteni.

Budapest külföldön: a cipőtől a felniig

A Budapest szó, mint brand egyébként nem először bukkan fel külföldi termékek nevében, bár a jelenség gyakorinak semmiképp sem nevezhető. A legismertebb és egyben fogalommá vált termék a Németországban magas presztízsű Budapester Schuhe, azaz a német luxus üzletember-cipők, amelynek darabjáért 550-600 eurót is elkérnek (145 000 forinttól).

Egy 1942-ben alapított northamptoni sörfőzde egyik söre "Budapest Brand Beer" névre hallgat, de ezt már valószínűleg nem gyártják, egy példánya viszont még kapható az interneten. A Volkswagen Polo GTI felnije azonban ma is használatban van: az autót 2009-ben mutatták be, 18 hüvelykes felnijeit Budapest névre keresztelték.

Gyakoribb, hogy bárokat neveznek el Budapestről, több nagyvárosban van ilyen intézmény. Különösen érdekes Berlin Prenzlauer Berg nevű városrészében az Oderbergerstrasse 38-ban működő Razzia in Budapest nevű bár. Ez egy alig ismert magyar filmről, a Bencsik Imre rendezésében készült 1958-as Razziáról kapta a nevét.