Bankot robbantott a Scooter Angliában

Vágólapra másolva!
Szinte hihetetlen és megmagyarázhatatlan dolog történt az angol lemezeladási-listán a héten. A német techno-rave zenekar, a Scooter letaszította a trónról Madonnát, ami nem jelent mást, mint hogy az elmúlt hét napban megjelent albumok közül a Jumpin' All Over the World-ből adták el a legtöbbet a Temze mindkét oldalán.
Vágólapra másolva!

A jelenség okait nehéz megfogalmazni, hiszen a német technobanda stílusa vajmi keveset változott az elmúlt tizennégy év során. A Scooter most mégis olyat tett, melyre még hazájában sem volt eddig képes: a hivatalos angol lemezeladási lista élére ugrott. Németországban egyébként a legjobb eredménye egy negyedik hely volt: 1998-ban a No Time to Chill szorult le éppen a dobogóról. Az is igaz viszont, hogy számos kislemezük került be a legjobb tíz közé az évek során a kontinens több országában.

Amit most véghez vitt a háromtagú zenekar, az még innen Magyarországról nézve is nehezen magyarázható, hiszen a pop királynőjét ütötték ki az első pozícióból, ráadásul úgy, hogy a jóval nagyobb marketinggel megtámogatott Madonna-album mindössze egy hetet tölthetett el a csúcson. A Scooter új lemeze egy kicsi Blackburn-i független kiadónál, az All Around the Worldnél jelent meg május ötödikén. A Jumpin' All Over the World egyébként Európa többi részén már tavaly novemberben a boltok polcaira került, ám túl nagy sikert sehol nem ért el, hazájában is csupán a 14. helyig jutott.

Az Egyesült Királyságban legutóbb 2003-ban jelentettek meg nagylemezt, mely már akkor is nagy meglepetésnek számított a maga 20. helyével, ám azóta a szigetországban hasonló eredményt nem értek el. Az aktuális kislemezük, a The Question Is What Is The Question? - mely a múlt hónapban jelent meg Angliában - be sem került a legjobb negyven dal közé. Az sem fokozhatta az érdeklődést a Scooter iránt, hogy sem a rádiók nem játszották a dalaikat, és a zenei szaklapok sem emlékeztek meg az új albumukról. Ezek a tények még inkább meglepővé tették a mostani áttörésüket, hiszen az első héten 33 500 példány talált gazdára a Jumpin' All Over the World-ből, nagyjából négyezerrel több, mint Madonna Hard Candy-jéből.

Az All Around the World nevű kiadó főnöke, Matt Cadman a remek eredményre roppant egyszerű válasszal szolgált. "Szerintem a sikerük titka az, hogy a Scootert rengetegen szeretik. Lassan másfél évtizede masszívan jelen vannak az európai zenei köztudatban, s ennyi elég, hogy Angliában is egyszer a csúcsra érjenek" - nyilatkozta a BBC-nek. Az érem másik oldala persze az, hogy a lemezen csupa feldolgozás szerepel, olyan dalok, melyek a szigetországban is meghatározó slágerek voltak a maguk idejében. Többek között rave-köntösbe öltöztették az OMD-től az Enola Gay-t, Limahl-tól a Never Ending Story-t, Kim Wildetól a Cambodia-t, vagy Emiliának a butácska slágerét, a Big Big Girl-t.

A sikernek az is a további magyarázata lehet, hogy a megvásárolt új Scooter album két korongból áll, a vadonatúj számok mellett egy greatest hits-gyűjteményt is találnak a rajongók a csomagban. Fontos tény az is, hogy nemrég ért véget egy nagyszabású Scooter-turné Angliában, melyet több mint ötvenezren tekintettek meg. Matt Cadman szerint ez sokkal többet hoz a konyhára annál, mint hogyha az országos zenei csatornák játszanák az együttes dalait. Másrészt jelenleg Angliában nincsenek is olyan médiumok, melyek ezt, a kilencvenes évek közepén népszerű stílust képviselnék.

A Music Week nevű zeneipari szaklap az eddig felsoroltak mellett azzal is magyarázza a Scooter elsőségét, hogy a héten viszonylagos csend uralkodott a zene piacán. A múlt héten megjelent Madonna-album eladásai visszaestek, s egyetlen nagy durranást sem tartogatott ez a hét, így kvázi a surranópályán jutott az élre a germán technobanda.

Matt Cadman azonban bizakodó, szerinte nem egyszeri és megismételhetetlen, amit a héten véghezvittek. A városszéli diszkókban egyre többen táncolnak a kommersz dance-ütemekre, s a kiadó saját televíziója, a Clubland TV is az egyik legnépszerűbb zenei csatorna a Sky adói közül. Ennek megfelelően lehet, hogy hamarosan olyan külvárosi klubneveket kell majd megjegyeznünk, mint a Ritzy, az Ikon, vagy az Oceana, s emellett olyan angol lakossági rave bandák születnek, mint a Scooter.