Nem kíváncsiak a britek az újdonságokra

Vágólapra másolva!
Az elmúlt héten akadt új belépő szép számmal a lemezpiacon, ezek azonban meglehetősen vegyes fogadtatásra találtak. Amerikában például a country legújabb nagy dobása törvényszerűen landolt az eladási rangsor élén, míg a briteknél egy negy rakás friss album éppen hogy csak a középmezőnyben tudott teljesíteni. Németországban továbbra is a brit énekesnők a dívák, nálunk pedig maradt az állóvíz.
Vágólapra másolva!

Az Egyesült Államokban a múlt heti hiphop dívák uralta lemezlistát most ismét újra cserélték, és az aktuális kedvenc a folk hatás. A legjobb három között ugyan továbbra is stabilan foglal helyet Jack Johnson a Sleep Through The Static-kal, ami előző heti harmadik után ismét második, korábbi helyére pedig Janet Jackson lépett vissza a Discipline című friss albumával. A túlélő kettőst viszont már újdonságok sora fogja közre, amelyek hagyományos zenékből táplálkoznak: elölről a country támad, míg alulról a kelta népi punk adja a keretet.

Rögtön a csúcsra érkezett meg a country-t a poposabb dallamok felé terelő Alan Jackson új lemezével, a Good Time-mal. Az énekes-gitáros eredetileg a '80-as évek hagyományörző country zenéjéből merítette az ihletet, majd ezt kellő hatással érintette meg a fősodor felől, és így lett a '90-es évek egyik legsikeresebb dalszerzője és előadója. A változást jól példázza az is, hogy míg sokan a "két lábbal a földön" stílusa miatt szerették meg, legújabb lemezének borítóján már a tehenészkalap és szakadt farmer köré csillogó sportautó került. Hozzátehetjük, van is miből összehozni ezt, hiszen már 1993-ban a country lemezlista élére állt, majd 2002-ben első Billboard 200-as élre állását ünnepelhette, ami az aktuális legtöbb eladást jelenti. Új albumával ismét jól teljesített: egy hét alatt 119 ezer példány kelt el belőle, amivel meg is szerezte a legelőkelőbb helyezést.

Negyedikként regisztrálta magát a hét legkapósabb kiadványai között a tradícionális ír dallamokat punk-rockkal felpörgető Flogging Molly. A zenekar főként energiától lüktető színpadi jelenléte okán gyűjtött magának odaadó rajongói bázist, majd ezt később követte a keresekdelmi siker is. Első lemezük, a Drunken Lullabies ugyan rögtön a Top 10-be került, de csak a függetlenek között, majd a 2004-es folytatás már az indie lemezlistán elért csúcshelyezés mellé egy összesített 20. pozíciót is elkönyvelhetett. A most kiadott Float-tal elérték eddig legnagyobb sikerük és dupláztak, avagy egyszerre kerültek a függetlenek között az első, és a Billboard 200-on a negyedik helyre.

Az aktuális legjobb öt között még egy újdonságot találunk, ami a Top 10 utolsó új belépője is egyben, ez pedig a Black Crowes új anyaga, a Warpaint. A blues gyökerekből táplálkozó rockot játszó együttest több médiumban és fórumon is a '90-es évek egyik legjobb új rockzenekarának nevezték, amiért olyan nagy elődöket idéznek, mint a Rolling Stones, anélkül, hogy unalmasan ismételnék őket. A sajtó címkéit az eladások némileg rapszodikusan támasztják alá, a '90-es évek elején ugyanis egy lemezzel a legjobb öt között szerepeltek a Billboard összesített listáján, majd 1992-ben meg is uralták azt, később azonban sokáig nem tudtak bekerülni újra a Top 10-be, és három lemezük még a legjobb száz közé sem ért fel. Ez a sorozat tört most meg azzal, hogy a Warpaint ötödik lett, ezzel 16 éve után újra az élbolyban üdvözölhetjük a Black Crowes-t.

A csúcshoz legközelebbi tíz második felében olyan szokásos neveket találunk, mint Alicia Keys, Taylor Swift vagy Amy Winehouse. Újdonság legközelebb a 12. pozícióban fedezhető fel, a soul bariton, Michael McDonald jóvoltából, aki Soul Speak című lemezével jelentkezett. Új belépő még a lista ezen régiójában a kaliforniai énekes-dalszerző, Jackson Browne, aki akusztikus szólóturnéjának felvételeiből már másodszor készített válogatást Solo Acoustic, Vol. 2 címmel. Szintén a lemezlistának ebbe a magasságába érkezett meg a Vampire Weekend is, amely 61.-ből lett 26., amivel kiérdemelte a legtöbbet előrelépő zenekar címét a héten. Aki további friss lemezt keresne, annak már mélyen kell a listába néznie, hiszen ez után legközelebb már csak az alsóbb szegmensben tűnt fel a Stephen Malkmus & The Jicks (Real Emotional Trash, 64.), a mexikói-amerikai Los Tigres Del Norte (Raices, 68.), illetve a német euro-dance trió, a Cascada (Perfect Day, 70.).

A slágerlistán számottevő változás továbbra sem érzékelhető, csak lassan alakul át a legjobb tíz összetétele. Múlt heti második helyét cserélte harmadikra Flo Rida és T-Pain Low című megaslágere, előző helyére pedig Chris Brown lépett a With You-val. Az élen megőrizte csúcspozícióját a Love In This Club, amelyet Usher és Young Jeezy prezentál. Érdekesség, hogy a brit tehetségkutató-győztes Leona Lewis megvetni látszik lábát amerikai földön is, amit jól bizonyít, hogy úgy lépett újabb húsz helyezést előre a Hot 100-as dallistán, hogy nem is rádiójátszások révén, hanem konkrétan eladások útján került jobb helyzetbe, így most már a 21. Bleeding Love című számával.