Egymásnak feszülő csajok a lemezlistákon

Vágólapra másolva!
Változékonyan alakultak a lemezlisták világszerte a múlt héten: úgy tűnik, ezúttal minden nemzet a sajátjaira koncentrált.  Amerikában a tavalyi rapper-erőfitogtatás női verzióját láthattuk lecsengeni, a briteknél megint előhúztak egy év hangja címkével felszerelt énekesnőt, a németeknél a hazai elektronikus zene a legkelendőbb, míg Magyarországon a klezmer hoz némi új színt az egykedvűségbe.
Vágólapra másolva!

Az amerikai lemezpiac előző heti visszafogott teljesítménye mintha vihar előtti csend lett volna, most pedig rögtön több nagy név is felütötte fejét a legkelendőbbek között. A hét egyik érdekessége, hogy mintha 50 Cent és Kanye West tavalyi összecsapását látnánk női verzióban: egyszerre került ugyanis a boltokba Janet Jackson és Erykah Badu új albuma, amelyek közül előbbi hivatott képviselni a szokásoshoz közelebbi popzenét, míg utóbbi a várakozások szerint inkább az agyasabb hiphop szcénát erősíti. A zenebiznisz iszapbírkózásást a férfi rapperek esetével ellentétben a mainstream nyerte, vagyis Janet vitte el a pálmát.

Janet Jackson azon kevés előadók egyike, akik ki tudtak törni egy közismert testvér árnyékából, és saját neve jogán is tisztességes hírnévre tett szert. Első, saját nevét viselő lemeze 1982-ben jelent meg, ami még éppen hogy csak szemmagasságba került a Billboard ranglistáján, a folytatás pedig még ennyit sem produkált, azonban 1986-ban új zeneszerzőinek és menedzserének köszönhetően megtörtént a nagy áttörés, és a testvére nyomdokai helyett új utat kereső Control első lett a legjobban fogyó albumok között. Innentől az énekesnő megállíthatatlanná vált, és egymás után jelentek meg No. 1 albumai. Az első megtorpanást 2004 hozta el, amikor Damita Jo című lemeze "csak" harmadik lett, majd 2006-ban az első két kiadványát leszámítva a legkevesebb példány fogyott a 20 Y.O.-ból. Janet viszont most újra felvette a kesztyűt, és mindenkit lehagyva a csúcson nyitott a Discipline-nel.

A popbiznisz helyett a soul irányából érkezett a hiphop szcénába Erykah Badu, aki az R&B és dzsessz elemeit ötvözve az egyik fontos alakja lett a '90-es végétől számolható neo soul nevezetű irányzatnak. Az énekesnő 1997-es Baduizm című debütáló nagylemezével tette le névjegyét, ami annyira jól sikerült, hogy a második helyet jegyezhette csúcsként a lemezlistán, és megjelenése óta több mint 3 millió példányban kelt el. Még ebben az évban megjelent Live című koncertalbuma is, és aztán rendre háromévente egy-egy lemez, amelyek közül a 2000-es Mama's Gun csúszott ki eggyel a Top 10-ből, a 2003-as Worldwide Underground azonban korrigálta is ezt egy harmadik helyezéssel. A most megjelent New Amerykah, amely személyes és politikai tartalmú szövegeivel és zeneileg igényes tartalmával a kritikusok és a közönség között is pozitív visszhangra talált, megismételte a bemutatkozó lemez sikerét, és ahhoz hasonlóan második lett a Billboardon.

A lista következő új belépője továbbra is a hiphop színtérhez köti az újdonságok sorát, ezzel pedig konstatálhatjuk, hogy ezen a héten csak ennek a stílusnak az előadói tudtak újdonsággal tarolni. Webbie névre hallgat az a déli rapper, aki Savage Life 2 című lemezével most a negyedik, és egyben az utolsó új anyag szolgáltatója az aktuális legjobb tíz között. Új jövevény még, de nem a lista új belépője a Once című ír musical film soundtrackje, amelynek olyan jót tett a legjobb betétdalért járó Oscar-díj, hogy 31.-ből mindjárt 7.-nek lépett elő.

A legjobb tíz után is folytatódik még a hiphop újdonságok sora, itt azonban már a rap képviselőjeként találjuk a 13. helyen az atlantai Shawty Lo-t Units In The City című albumával. Van azért természetesen country is a friss albumok között, ezt ez alkalommal a stílus egyik neves alakja, Dolly Parton prezentálja Backwoods Barbie címmel, amely az énekesnő első mainstream country lemeze csaknem húsz éve. Új belépő még a Disney-féle Kis Hableány Broadway musical adaptációjának zenéje (Disney's The Little Mermaid, 26.), egy Starbucks alkalmazottak által alapított keresztény rockzenekar második albuma (Never Going Back To OK, 41.), és még a legjobb ötven közé befért a brit Goldfrapp is (Seventh Tree, 48.).

A slágereket rangsoroló Hot 100-on ezen a héten megtört a jég, avagy Flo Rida és T-Pain közös számának, a Low uralkodása. A szám már hosszú hetek óta vezette a slágerlistát, most azonban Usher és Young Jeezy közös dala, a Love In This Club keresztülhúzta mindenki számításait azzal, hogy 51.-ből katapultálta fel magát az élre. A küszöbön toporgó többi csúcsra áhítozó sláger ezzel hoppon maradt, és továbbra is csak a Top 10 egyéb posztjaival kell beérnie. A már említett Low azonban még mindig esélyes néhány csúcs felállítására, például ha még két hétig vezeti az rap slágerlistát (ahol most is első), felkerülthet a valaha volt legsikeresebb rap számok rangsorában a harmadik helyre.