Adele, a britek legújabb kedvence az élen

Vágólapra másolva!
Határozottan érezhető, hogy január végén friss szelet kapott a lemezpiac vitorlája, és ez most, február elejére mutatott érdemi eredményt az eladási statisztikákban. Nagy változás azért még nincs, de már vannak jól teljesítő újdonságok, így például Amerikában kifejezetten jól sikerült egy brit lemez felfrissített kiadása, míg Nagy-Britanniában az év egyik legnagyobb várakozásokkal előjegyzett albuma váltotta be a hozzá fűzött reményeket.
Vágólapra másolva!

Az Egyesült Államokban is beindult már a kiadóknál az újdonságok termelése, és január végére egyre-másra jelentek meg a friss lemezek. Ennek ellenére a vásárlási kedv még nem az igazi, ezt tükrözi legalábbis, hogy a mostmár egyre bővülő újdonságkínálat alig jelenik meg a legjobban fogyó albumokat rangsoroló Billboard listáján. Az elmúlt hét legkelendőbb tíz lemeze között mindössze egy új belépő található, a középmezőnyben viszont már van néhány szemezgetnivaló a friss anyagokra vadászó zenekedvelőknek.

Amerikában az aktuális legkapósabb kiadvány a Juno című film zenéje, amely a mozipremier óta fokozatosan lépett előre hétről-hétre, míg négy hét alatt felért a csúcsra, maga mögé utasítva a múlt hetet uraló Alicia Keys-t. Utóbbi azonban csak egyet lépett vissza, így most második, de az által jegyzett As I Am már triplán tudhatja magán az egymilliós eladásért járó platina címkét.

A dobogó harmadik fokán találjuk a hét legjobban sikerült új belépőjét, ez Natasha Bedingfield-től a Pocketful Of Sunshine. Az új-zélandi származású, Londonban felnőtt énekesnő már gyerekkora óta ismerkedik a zeneiparral: tinédzserként testvéreivel alkotott R&B énekegyüttest, majd egyik testvérének szólója után ő is saját karriert kezdett építeni. Az egyetem után mindjárt az egyik legnagyobb kiadóóriásnál kezdte pályáját, és a brit sikerek után 2005-ben az USA-t is meghódította. Unwritten című debütáló albuma 26. lett az amerikai lemezlistán, a második nagylemezt azonban a szigetországi megjelenéskor nem adták ki a tengerentúlon. Ehelyett mostanáig váratták, míg végül január végére csak az eredeti album számainak felét hagyták meg, és hat teljesen új számmal kiegészülve dobták be az amerikai piacra Pocketful Of Sunshine címmel. A lépés különös ugyan, de az eredmények abszolút igazolják, hiszen ezen a héten ez a kiadvány a harmadik legkelendőbb Észak-Amerikában.

A Top 10 további helyezettjei között találjuk a továbbra is érdeklődésre számottartó Radiohead lemezt (In Rainbows, 5.), stabilan tartja hatodik helyét Taylor Swift 66 hete jelen levő debütáló anyaga, illetve immár ötszörös platina státusszal büszkélkedhet a továbbra is jól fogyó Garth Brooks besztof (The Ultimate Hits, 9.). Tízen kívül talált helyet magának néhány további újdonság, mint a Disney gyerekrádiójának egyvelege (Radio Disney Jams 10, 18.), de itt találjuk még egy-két nyomát annak, hogy kezd éledezni az új kiadványok piaca is.

Ebben a szakaszban a legjobban sikerült albumot a magát Cat Power-nek nevező Chan Marshall produkálta, aki a két szám híján kizárólag feldolozásokból összeállított Jukebox-ot hozta be a 12. helyre. Az énekesnőnek nem ez az első interpretációkból álló lemeze, a 2000-es The Covers Record azonban nem volt számottevő kereskedelmi siker. Ezzel szemben a mostanival - kritikusai szerint nem csak az idő múlásának, de az ezzel járó előadói-művészi fejlődés egyértelmű jeleinek köszönhetően - felülmúlta minden eddigi teljesítményét. A korábbi egyéni csúcsot a két évvel ezelőtti The Greatest jelentette, amely a független lemezek között első, összesítettben pedig 34. lett, míg a mostani csak harmadiknak érkezett meg az indie listára, a stílusfüggetlen rangsorban azonban majdnem megharmadolta a korábbi rekordot.

Alaposan a középmezőnybe csúszva találhatjuk Chuck Wilson bemutatkozó albumát, találóan Starting Now (magyarul: most kezdődik) címmel. A családi farmon felnőtt, autentikus country énekes elképesztő iramban termelte dalait az ezredforduló után, majd egy nagy kiadó figyelt fel rá. Stealing Cinderella című dala stílusának slágerlistáján figyelemre méltó helyezést ért el, ami nagyban hozzásegítette, hogy nagylemeze a country rangsorban Top 10-en belülre került, és még az összesített listán is felbukkant.

A legjobb ötvenen belül egy további újdonsággal szolgál a Billboard, ez pedig a Drive-By Truckers nevű bandától a Brighter Than Creation's Dark. A 19 számot felvonultató lemez a déli rocker együttes mainstream előrelépést mutatja, hiszen bár előző kiadványukhoz képest veszítettek az indie listán elért helyezésükben, de a 2006-os A Blessing And A Curse 50. összesített pozíciójához képest most 37.-ként nyitottak. A rangsor aktuális alsóbb szegmensében találunk még néhány újdonságot, mint az énekes-dalszerző Matt Costa második próbálkozása (Unfamiliar Faces, 59.), vagy a szintén zenész-énekes Kate Voegele (Don't Look Away, 63.), de ezeket a neveket, legalábbis ezen a héten, már csak a margón jegyzik.

A nagylemezeket csöpögtető csapot ugyan kezdik lassan megnyitni a kiadók, ez nem jellemző a slágerpiacra, ahol már hetek óta (sőt, talán 2008-ban egyáltalán), csupán egy álló tengert láthatunk. Az első továbbra is Flo Rida és T-Pain közöse, a Low, amelyet változatlanul Alicia Keys követ a No One-nal, utánuk pedig harmadiknak zárkózott fel egy lépcsőt megmászva Chris Brown és a With You. Érdemi eredményt talán csak Lupe Fiasco tudott elérni, aki Matthew Santos-szal közös számával, a Superstar-ral az elmúlt hét legjobb rádiójátszását tudhatta magáénak, ezzel a 60. helyről 36.-nak lépett elő.