Becsületkassza a vadnyugaton

Vágólapra másolva!
Anélkül, hogy egy hangot is hallottunk volna a Radiohead In Rainbows című lemezéről, kijelenthető, hogy az utóbbi évek egyik legnagyobb jelentőségű albuma lesz. Az amúgy is ezer sebből vérző, hagyományos lemeziparra nézve ugyanis komoly következményei lehetnek a Radiohead döntésének, mely szerint a világszerte népszerű brit zenekar a vásárlókra bízta, hogy mennyiért töltik le a már négy éve várt új lemezét. Cikkünkben megnéztük, melyek lehetnek ezek.
Vágólapra másolva!

A Radiohead hetedik sorlemezének címe tehát In Rainbows lesz, és az együttes most azzal a bejelentéssel is meglepte a közvéleményt, hogy nemcsak kész van az új album, de nem sokkal később meg is jelenik (ez is ellenkezik a zeneiparban bevett szokással, mely szerint az elkészült lemezt csak hónapok múlva jelentetik meg).

Az együttes a zeneiparban megszokotthoz képest merőben új megoldást választva kínálja letöltésre a lemezt, hiszen nem szabtak meg árat hozzá, hanem helyette csak annyi van odaírva: "Amennyit gondolsz". Tehát, aki meg akarja szerezni az új lemezt, már most is megrendelheti (akár úgy is, hogy csak az átutalási költséget fizeti ki, a lemezért egyáltalán nem), és kap egy kódot, amellyel október 10-én ténylegesen le is töltheti a dalokat. (A lemez egyébként december 3-án, egy különleges dobozban is megjelenik majd, sőt, az együttes az In Rainbows-t hagyományos CD-ként is szeretné majd piacra dobni, de erre várhatóan csak jövő évben kerül sor.)

A Radiohead jelenleg egy lemezkiadóval sem áll szerződésben. Az EMI-birodalomba tartozó Capitol kiadóval kötött szerződés a négy évvel ezelőtti Hail To The Thief lemezzel teljesült, és végül a zenekar úgy határozott, hogy nem kötelezi el magát egyetlen kiadónak sem: "Kedveltem azokat az embereket, akikkel kapcsolatban voltunk a kiadónál, de most már itt az idő, hogy felvessük, szükségünk van-e egyáltalán ilyenre?" - tette fel a kérdést a frontember, Thom Yorke a Time magazinnak, még mikor elkezdtek dolgozni az új anyagon. "És igen, lehet, hogy valamiféle perverz örömöt lelnénk abban, ha fityiszt mutathatnánk ennek az amúgy is hanyatlóban levő üzleti modellnek" - tette hozzá az énekes, mintegy megelőlegezve a későbbi döntést, amely mögött természetesen nem a perverziót kell keresni elsődleges mozgatórugóként, hanem az anyagi megfontolások is szerepet játszhatnak benne.

A lemezszerződések ugyanis még a legnagyobb sztároknak sem juttatnak sokkal többet a bevétel maximum 30 százalékánál, és együttesek esetében még ezt fel is kell osztani a tagok között. Márpedig az megjósolható, hogy egy Radiohead-kaliberű együttesnek még így is jócskán lesz bevétele az új lemezből, hogy ránk, potenciális vásárlókra bízza az ár megállapítását.

A fentiek ismeretében már talán érthető, hogy ez miért is olyan nagy jelentőségű hír. Egyrészt azért, mert ugyan kevésbé jelentős előadók tettek már hasonló gesztust, most mégis a világ egyik (sokak szerint egyenesen "A") vezető rockegyütteséről van szó, és ha a Radioheadnek bejön ez a húzás, akkor könnyen lehet, hogy mások is követni fogják a zenekar példáját. "Ha a világ legjobb zenekara úgy érzi, hogy egyáltalán nincs szüksége ránk, akkor fogalmam sincs, hogy mi marad egyáltalán ebből az üzletből" - idézett ugyancsak a Time egy névtelenül nyilatkozó lemezipari szakembert.

Egy dal az In Rainbows-ról: Nude

A nemzetközi sajtóban megszólaló többi zeneipari szakértő is azt feltételezi, hogy komoly hatása lesz a döntésnek: "Az album forradalmasítani fogja az emberek gondolkodását a zenéről" - vélekedett az NME által megszólaltatott Adam Benzine, a brit zeneipar szaklapja, a Music Week részéről. "Már most arra kényszeríti a közönséget, hogy elgondolkodjon, mennyit is hajlandó fizetni a zenéért valójában."

Bár egy ideje lehetett híreszteléseket hallani arról, hogy a Radiohead húz valami szokatlant a hetedik lemez megjelenése kapcsán, erre, hogy még csak egy terjesztésben résztvevő partnert (például az iTunest) sem keres, kevesen gondoltak. Mindez persze egyelőre biztosan nem fogja radikálisan átalakítani a zeneipar működését, de könnyen eljuthatunk oda a nem is túl távoli jövőben, hogy a zene többé ne legyen eladható árucikk. De legalábbis nem úgy, ahogyan eddig ismertük.