Amerikában beindult a lemezgyártás

Vágólapra másolva!
Az európai piacon továbbra is várat magára a lemezpiac felélénkülése, míg az USA-ban már beindult a gyártás, és számos újdonság található a legkelendőbb albumok eladási listáján. Amerikában a hét legkelendőbb friss kiadványait a rapperek és egy metalzenekar szolgáltatta, a briteknél állóvíz van, a németeknél pedig Elvis a király.
Vágólapra másolva!

Az amerikai lemezeladási listát tekintve úgy fest, a tengerentúlon a kiadók kezdik megnyitni a csapokat, és bár még csak közepes erősséggel csordogál az újdonság a lemezboltokba, azért már lényegesen jobb a helyzet, mint akár egy-két héttel ezelőtt. Rögtön a legjobban fogyó tíz album között három új kiadványt találunk, de nem csak néhány, az egekig marketingelt lemezről van szó a teljes készletben, hiszen ezúttal a középmezőny is tartogat újdonságokat.

Az élen továbbra is meghatározó a Disney, hiszen a High School Musical 2 és a Hannah Montana 2 soundtrack albumok még mindig az első és harmadik helyen állnak, ezzel a családi filmek gyárosa már második hete uralja a dobogó kétharmadát. A két filmzene közé ékelődött ez alkalommal a rapper Talib Kweli, aki Eardrum címmel jelentette meg legfrisebb lemezét, amellyel ismét az intelligensebb, minőségi hiphop érkezett meg a csúcs közelébe.

Kweli először a Black Star formációban aratott sikereket, amely a gengszter rap és a felhígult poppos hiphop érájában igényes zenei alapokkal és szövegekkel vágott vissza, és szerzett hírnevet magának. Első, teljesen szólóban kiadott albuma a 2002-es Quality volt, amely ahhoz képest, hogy a mainstream ellenében kínált alternatívát, jól szerepelt: saját stílusán belül a Top 10-be került, míg az összesített listán 21. lett. Zenéjét nem csak az eladások igazolták, de a kritikusok kedvence is volt, és 2003-ban már Jay-Z is azt rappelte róla, hogy az egyik legjobb lírikus a színtéren. Lemezei zeneileg továbbra sem alkudtak meg, ami az ehhez tartozó közepesen jó eredményeket vonta maga után - egészen mostanáig. Talán hosszú távon ugyanis beválni látszik Talib Kweli receptje, hiszen a most kiadott Eardrum minden eddigi eredmény felülmúlva lett második egyszerre a Rap, az R&B/Hip-hop és az összesített ranglistán is.

A következő új belépő a Top 10-ben a hetedik helyezett Swizz Beat. A New York-i rapper még tinédzserként kezdett előbb dj-zni, majd zenei alapokat írni, hamarosan pedig már ismertebb előadók is igénybe vették szolgálatait. Írt zenét a DMX-nek, Eve-nek, majd 2002-ben debütált szólóban, de a kereskedelmi siker elmaradt. Most azonban a One Man Band Man átütő sikerrel lett mindjárt kiadásakor első a Rap és R&B/Hip-hop listákon, míg a Money In The Bank című száma stílusának slágerlistáin araszol felfelé.

Az aktuális összesített albumlistán mindjárt Swizz Beat után találjuk a következő újdonságot, amit az As I Lay Dying merőben eltérő stílusban tálal. A kaliforniai hardcore metalban utazó együttes 2001-ben jelent meg először, de sikert csak 2005-ben értek el Shadows Are Security című lemezükkel, amely első lett a független albumok sorában. Mostanra viszont az indie szerepkör mellé egy szélesebb rajongótábort is gyűjtöttek, így a friss An Ocean Between Us című lemez amellett, hogy másodikként indított az Independent albumlistán, a Billboard összesített eredményei szerint is a nyolcadik legjobb volt a héten.

Forrás: Red Dot

Talib Kweli



Érdekesség még a Top 10-ben, hogy a Nickelback 2005-ben kiadott All The Right Reasons című albuma 99 hét listás szereplés után ismét visszatért, és immár hatszoros platina státusszal áll a kilencedik helyen. Az élboly elhagyása után a legközelebbi új belépő a 18. helyezett M.I.A., aki viharos életút és egy internetes kiszivárogtatási botránnyal felfűtött első lemez után most jóval a várakozásokon felül teljesített. Bár már a 2005-ös Aural is harmadik volt az elektronikus zenei lemezek rangsorában, azt talán kevesen várták, hogy a mostani Kala rögtön megjelenésekor első lesz ugyanott, és emellett nyolcadik a Rap albumok és Top 20 helyezett az összes nagylemez között. Utána friss vér még a Cartel nevű pop-punk csapattól a Chroma című lemez (20.), a Rilo Kiley négyesfogatától az Under The Blacklight (22.), és a kötelező heti country adagot Joe Nichols szolgáltatja Real Things-el (23.) és Travis Tritt a Storm-mal (28.). Említésre érdemes még az indei rockot játszó, egyéb együttesekből verbuválódott csapat, a New Pornographers, amely Challengers címmel adta ki negyedik nagylemezét, megszerezve ezzel a 34. pozíciót.

A slágerlistán az élre ugrott az előző heti második Fergie a Big Girls Don't Cry-jal, míg helyére a hatodik pozícióból lépett fel Soulja Boy a Crank That című számmal. Az ötödikből lett harmadik Kanye West, aki öt hét alatt kapaszkodott fel a dobogó alsó fokára a Stronger-rel. Újdonság ezen a héten az USA legkedveltebb ötven slágere között egyáltalán nem volt.