Gyerekdalok és skinheadek az élen

Vágólapra másolva!
Az elmúlt héten a világ lemezpiaca kevés újat hozott, inkább jellemző, hogy a zeneipar még a nagy díjátadók utózöngéit heveri ki, plusz néhány furcsasággal is találkozhatunk. Amerikában hódít egy gyerekkórus, a briteknél egy kétéves lemez tarol, Németországban a hét legnagyobb dobása egy ex-skinhead zenekar, míg nálunk most ért révbe a világot meghódító Norah Jones.
Vágólapra másolva!

Az amerikai lemezeladási listára amilyen tempóval berontott a neves díjátadók szele a múlt héten, most ugyanilyen sebességgel száguldott is tova. A legutóbbi, jól érezhető nyomás felszabadult a listáról, és mondhatni, visszaállt a rend: az utóbbi hetek nagy dobásai és sztárjai ismét közelebb kerültek a csúcspozíciókhoz, a régóta jól teljesítő lemezek visszanyerték stabil helyüket az élmezőnyben, és ismét vannak újdonságok is a Top 10-ben. Az új belépők ugyan nem az év lemezei kategória éllovasai, de legalább némi frissességet hoznak a Billboard életébe.

A legjobban fogyó lemezek rangsorát ezen a héten ismét Norah Jones vezeti, aki megjelenése óta eltelt négy hétből hármat tudott a legelőkelőbb pozícióban tölteni, és a kakukktojás hetén is csak a második helyig tudott eltévelyedni az énekesnő. A Not Too Late ugyan még nem kapott minősítést eladási eredményéért, ha azonban az elkövetkezendőkben is hasonlóan jól teljesít, egy-két héten belül várható a platina státusz jelzésének felbukkanása a lemez mellett. A lista második posztjára a kilencedik helyről tért vissza az American Idol felfedezettje, Daughtry, akinek viszont már kijár a platina címke, és ezzel, valamint 14 hetes Billboard-szereplésével már méltán nevezhetjük az Idol-széria egyik legnagyobb nyertesének, habár a műsorban a döntőig sem jutott. A legjobb albumok sorában a harmadik ezen a héten a Fall Out Boy, amelynek Infinity On High című lemeze egyike volt a Grammy hatását legjobban kiálló albumoknak, és csak az ötödik pozícióig ereszkedett, majd most új lendületet véve került vissza a dobogó harmadik fokára.

Az élen álló hármas után találjuk a hét első új belépőjét, a Kidz Bop válogatássorozat 11. darabját, amely beleszámolva a széria speciális darabjait is, valójában már a 19. megjelenés a sorban. A kiadványok alapötlete, hogy a legfrissebb popslágereket hangszerelik és írják át olyan formában, hogy azok kisgyerekek számára is könnyen emészthetőek legyenek. A szövegekből ennek megfelelően például kiiktatják a káromkodásokat, mégis a kritikusok úgy tartják, hogy a dalok nagy része még ez után sem a legkisebbeknek szól témáik és tartalmuk alapján. A dalgyűjtemény ettől függetlenül hatalmas siker az Államokban: az első darab 2001-ben került a boltokba, és 2006-ra az összesített eladások már meghaladták a hétmillió példányt. A legfigyelemreméltóbb siker a tavaly megjelent Vol. 9. volt, ami másodikként debütált a Billboard 200-on, most pedig ha nem is megfejelni, de megközelíteni sikerült a rekordot egy negyedik pozíciós nyitással. A most megjelent gyűjteményre került többek között Gnarls Barkley Crazy ésJustin Timberlake My Love című slágere, amelyeket a Kidz Bop Kids gyerekkórus színesít.

A Top 10-be tért vissza egyhetes kicsapongása után Akon, aki a Konvicted című legutóbbi nagylemezével áll az ötödik helyen, utána pedig a már jól ismert nevek sorakoznak. Kilencedik most a múlt héten megjelent LeVert lemez, majd őt követi a legjobb tízes végén egy másik újdonság tobyMac-től. Toby McKeehan immár ötödik albumával jelentkezik, ami rögtön megjelenésével meghozta az eddigi legnagyobb elismerést a boltokba kerülése után elnyert tizedik hellyel. A még a '80-as években egy keresztény popcsapatban kezdő tobyMac már első zenei próbálkozásai alkalmával is a hiphop szerelmese volt, majd miután 1999-ben feloszlott a dc Talk csapata, belevágott szólókarrierjébe. 2001-ben első megjelenésével, a Momentummal mindjárt Grammy-díjra jelölték, de a lemez ezzel együtt is csak a 110. helyezést tudta megszerezni a lemezeladási listán. Egy remix albumot követő harmadik anyaga, a Welcome To Diverse City is csupán 54. volt, így a most megjelent, urbánus rockot a hiphoppal ötvöző Portable Sounds című lemez magasan a legjobb eredményt hozta McKeehan számára.

tobyMac


A közvetlen élmezőnyön kívülre tekintve, az első ötvenben már csak egy új megjelenést találunk, ami az Anberlin friss lemeze, a Cities. A keresztény rock gyökerekkel rendelkező, az emo zászlaja alá felsorakozó banda harmadik albuma eddigi legjobb helyezésük (előző lemezük, a Never Take Friendship Personal 144. volt) alaposan meghaladva nyitottt a legkelendőbb korongok sorában, a 19. pozícióban. Tekintve, hogy a csapat együtt koncertezett már a Fall Out Boy-jal és a Story Of The Year-rel is, mondhatnánk, hogy eddig élő szerepléseik túlmutattak a boltokban mért teljesítményükön, de most, az új anyag kelendőségével helyrebillenni látszik a mérleg. Az Anberlinen kívül más említésre méltó nem történt a lemezlistán ötvenen belül.

Érdekes újdonság akad még a Billboard alsó szegmensében, ahol a 76. helyen jelent meg a poszt-rock szcéna egyik vezető zenekarának számító Explosions In The Sky új albuma, amelyet a stílusra jellemző hosszúságú címmel láttak el: All Of A Sudden I Miss Everyone. Az instrumentális, lassú tempójú zenét játszó, mégis feszített dinamikával operáló banda eddigi lemezeivel nem jegyezte magát a legkeresettebb előadók között, most azonban az összesített lista mellett a független albumok rangsorában is felbukkant, ahol mindjárt a második helyet szerezte meg.

Explosions In The Sky


Ami az amerikai kislemezlistát illeti, itt új belépő egyáltalán nincs az első ötven között, némi átrendeződés azonban tapasztalható az élen. Múlt heti 32. helyezése után egyenesen a csúcsra ugrott Shawn Mims a This Is Why I'm Not című slágerével, ami már hallható egy ideje a tengerentúli rádiókban, és Mims ennek a számnak köszönheti lemezszerződését is. A dal most újult erővel ostromolja a rádiókat és a listákat, hamarosan pedig megjelenik a hozzá tartozó nagylemez is. A single charton ez után némi átrendeződéssel a második Akon a Don't Matter-rel, akit az előző heti első, Justin Timberlake követ. Nagy előrelépő még ezen a listán Rihanna és Sean Paul duettje, a Break It Off, ami hét nap alatt 42 helyezést javított, így most a tizedik.