A 21. század nyertese a kislemez

Vágólapra másolva!
Tavaly tovább tartott a zeneipar átrendeződése, vagyis a hagyományos formátumú lemezek piaca csökkent, míg a legálisan letöltött számoké nőtt. Amerikában újabb rekordok is megdőltek a digitális formátumú zenék terén, és a Miami Vice óta először egy tévésorozat zenéjéből adták el a legtöbbet az évben, míg a briteknél tíz év óta nem volt ennyi hazai előadó az élmezőnyben. Közös viszont mindkét országban, hogy új erőre kapott a korábban már temetett kislemezpiac, köszönhetően a letöltéseknek.
Vágólapra másolva!

Amerikában tovább csökkent az eladott hagyományos hanghordozók száma, 2006-ban ugyanis csaknem 5 százalékkal kevesebb lemez fogyott, mint egy évvel korábban. Az eladott összesített hanghordozók mennyisége mégis növekedett, köszönhetően a legális letöltések további térnyerésének: 1,2 milliárd az egy évvel korábbi egymilliárddal szemben.

Az elmúlt évben ugyanis 588,2 millió fizikai formában megjelent hanghordozó kelt el a tengerentúlon, miközben 65 százalékkal nőtt a letöltött trackek száma (majdnem annyi tracket töltöttek le legálisan, ahány hagyományos hanghordozót adtak el: 582 milliót), és a letöltött teljes albumok száma is megduplázódott: 2006-ban 33 millió digitális formátumú nagylemezt vettek az amerikaiak.

Ezek a számok tehát azt mutatják, hogy lehet létjogosultsága a legális letöltéseknek, legalábbis egyes országokban feltétlenül. Ugyanakkor hiába a növekedés a letölthető teljes albumok terén, valószínűtlennek látszik, hogy belátható időn belül ezek veszélyeztetnék a CD-k piaci pozícióját, miközben viszont mind többen töltenek le egy-egy számot, és ez pont az egyébként halódó kislemezpiacot élénkítette. A trackek letöltésére építő digitális zeneipar viszont a jövőben radikálisan át is alakíthatja a zenevásárlási szokásokat, többek között megkérdőjelezheti a nagylemez piaci létjogosultságát is, hiszen lehetővé teszi, hogy ne kelljen "töltelékszámokat" is vásárolni, hanem csak azt a párat, amelyet tényleg szeretünk. Egyelőre viszont attól azért még nem kell tartani, hogy eltűnjenek a CD-k az áruházak polcairól. És azt sem szabad elfelejteni, hogy ez csak Amerika, a világ más részein még jóval kevésbé honosodott meg a legális letöltés.

Áttérve magukra a konkrét lemezekre, idén az amerikaiak egy filmzene albumot, a Disney Channel High School Musical című tévéfilmjének a zenéjét vásárolták a legnagyobb számban (3,7 milliónál is többen). A címének megfelelően középiskolásokról szóló musical sztorija egy fiú (Zac Elfron) és egy lány (Vanessa Anne Hudgens) történetét állítja a középpontba, akik a gimnáziumi musicalben szeretnének szerepelni. A High School Musical az első tévéfilm-soundtrack, amely az új évezredben az amerikai lemezlista élére került, sőt, utoljára még a nyolcvanas években vezette tévésorozat zenéje a Billboard-listát a Miami Vice révén.

Forrás: Red Dot

Rascal Flatts


A Disney Channel másik nagysikerű ifjúsági tévésorozata, a Hannah Montana is képviselteti magát a 2006-os Top 10-ben, hiszen a zenéje a nyolcadik az összesített listán. Sőt, ugyancsak a Walt Disney birodalmat gazdagítja a listán második helyezett Rascal Flatts countrytrió is, amelynek a Me & My Gang című albuma a cégcsoporthoz tartozó Lyric Street Records nevű kiadónál jelent meg, és amelyből 3,5 millió kelt el a tengerentúlon.

A lista harmadik és negyedik helyén két olyan lemez található, melyet már 2005-ben kiadtak: a tévés zenei tehetségkutatóban feltűnt Carrie Underwood, illetve a kanadai rockzenekar, a Nickelback sikere nyúlt át egy évvel korábbról. Szintén nem 2006-os lemez James Blunt bemutatkozó albuma, melyből Amerikában a hatodik legtöbbet adták el, míg világszerte ebből a lemezből kelt el a legtöbb.