Kate Bush mézszínű világa ismét elvarázsol

Vágólapra másolva!
12 év szünet után, egy sokak által várt duplalemezzel tért vissza az egyik legegyénibb és legeredetibb hangvételű énekesnő, Kate Bush. Az Aerial ugyanazt a finom, érzékeny és intim zenei világot hozza, amit tőle megszokhattunk. Hallgasd meg a lemezt szerda déltől csütörtök délig az [origo]-n, és nyerd is meg!
Vágólapra másolva!

Ha létezik a popzene női előadói között istenadta tehetség, akkor Kate Bush feltétlenül az. Az utóbbi negyedszázad egyik legnagyobb hatású énekesnőjének rengetegen köszönhetik a karrierjüket, gondoljunk csak a kicsit is érdekesnek tűnő dalszerző-énekesnőkre, Tori Amostól Fiona Apple-ig, vagy éppen az olyan különcökre, mint éppen Alison Goldfrapp.

Kate Bush amellett, hogy a kritikusok körében abszolút tekintélynek örvend, igen sok lemezt is eladott már karrierje során - ritka a szakma és a közönség elismerésének ilyen fokú összhangja. Már első kislemezével, a 19 éves korában felvett Wuthering Heights-szal a brit lista élére került - egy minden akkori irányzattól különböző, sajátos dallal, amelyet egyébként Emily Brontë Üvöltő szelek című regénye ihletett. A sikernek köszönhetően első nagylemeze, a The Kick Inside is három és félmillió példányban kelt el csak az Egyesült Királyságban, és az énekesnő azóta is az egyik legnépszerűbb női előadónak számít.

Későbbi lemezei között ugyan volt olyan, amely nem aratott osztatlan sikert, de képességeit senki sem kérdőjelezte meg ezután sem. Az 1985-ös Hounds of Love című album - melyet már a saját vidéki házában levő stúdióban vett fel - lett a következő jelentős Kate Bush-lemez és nem mellékesen, ennek révén ismerhette meg igazán az amerikai közönség is, ez lett az első sikeres albuma az Atlanti-óceán túlpartján.

Onnantól kezdve már mondhatjuk, hogy Kate Bush világszerte intézménynek számít, akinek minden új albuma esemény, ám aztán az 1993-as The Red Shoes után az énekesnő elhallgatott hosszú időre, és szép csendben szült egy fiúgyermeket, Albertet. Közben visszatérő lemezére, már évek óta dalokon dolgozott, ez azonban nem akart sokáig elkészülni, végül aztán idén, novemberben jelent meg.

Az Aerial című duplalemeznek külön aktualitást ad, hogy az idei év egyik legnépszerűbb kislemeze, a Futureheads Hounds of Love-feldolgozása volt - ezt a dalt választotta például a New Musical Express is az év kislemezének. Így aztán nem túlzás azt mondani, hogy jól volt időzítve a visszatérés.

A szép számú rajongótábor örülhet neki, mert végre ismét megkaphatják az adagjukat ebből a sajátosan törékeny és finoman cizellált, bensőséges zenei világból, ami Kate Busht jellemzi. Az két CD közül az első (A Sea of Honey) az intimebb, mondhatni családközpontú lemez, különféle hangulatú és hangszerelésű dalokkal. Köztük van a kislemez egyik dala, a King of the Mountain, amely Elvis Presley mítoszát rendeli Orson Welles Aranypolgár-ja mellé, illetve itt található az ötletesen hangszerelt Bertie című óda az énekesnő fiához. Ugyancsak említésre méltó még az egy szál zongorával kísért Mrs. Bartolozzi is, amely a mosógép előtt ülő háziasszony álmodozásait festi alá finom erotikus célzásokkal kíegészítve.

Forrás: EMI

A második lemezről, a Sky of Honey-ról már nehezebb egyenként kiemelni dalokat, itt inkább összeállnak a számok egy koncept zenefolyammá, amely egyetlen nap leforgását állítja a középpontba. A családi idill helyett, itt inkább már a természet apró csodái jelentik a közös pontot a dalok sorában. A kimondottan kellemes és nagy igénnyel felvett anyag, végülis semmi meglepőt nem szállít - hűen mutatja be, hol tart az ötven felé közelítő Kate Bush, és a lemezt hallva, vélhetően nagyon sokan cserélnének vele.

Inkei Bence

Nyerd meg a lemezt!

Játékunkban három példányt sorsolunk ki Kate Bush: Aerial című CD-jéből. Kérdésünk: melyik Pink Floyd-tag segítette pályája kezdetén Kate Busht?

A helyes megfejtéseket december 28-ig a [email protected] címre várjuk. A levél tárgya ez legyen: Kate Bush.