A zene városa nem pusztulhat el

Vágólapra másolva!
A Katrina hurrikán katasztrófáját többnyire gazdasági és társadalmi vonatkozásaiban szokás emlegetni, pedig a kulturális hagyatékban történt pusztításról sem illik megfeledkezni. A város kétségkívül számos, ma már klasszikus zenei stílus bölcsője volt, a helyiek pedig pillanatig sem kételkednek abban, hogy ez a jövőben is így lesz. Összeállításunkban igyekszünk áttekinteni New Orleans zenei hagyományait, legnagyobb egyéniségeit és hogy miként tekintenek a jövőbe a város zenére hangolt lakosai.
Vágólapra másolva!

New Orleans kétségkívül az Egyesült Államok egyik legősibb zenei hagyományokkal rendelkező nagyvárosa, de nem csupán a tengerentúlon volt hatással az itt életre kelt virtus, hanem behálózta az egész világot. A világnak ebben a kis szegletében nem volt különösebb hatással az elüzletiesedő zeneipar, nem vetette meg lábát a pénzhajhászás, az egy-egy napig tündöklő sztárokat gyártó show-biznisz. New Orleans a mai napig hű maradt hagyományaihoz, melyeket az évek során megteremtett, a sajátos amerikai hangzáshoz, ami szinte teljes egészében itt született meg.

Olyan eredeti, szívből szóló zenei stílusokat táplált és indított világhódító útjára ez a város, mint a füstös bárokból és az utcáról származó dzsessz, a vallási érzéssel átitatott gospel, az autentikus blues vagy az afro-amerikai és latin hangzásokat elegyítő rhythm and blues. Ide sorolható még a francia bevándorlóktól eredeztethető cajun, illetve annak a louisianai fekete népesség által továbbfejlesztett változata, a zydeco. A fejlődés persze nem kerülte el New Orleanst sem, és a hagyományokat továbbgondolva kelt életre a modern dzsessz, ami a mai napig a legmeghatározóbb stílus a város életében.

A tradicionális dzsessz és swing egyik legnagyobb alakja, kétségkívül a város legnevesebb büszkesége Louis Armstrong, akinek ma már saját parkot avattak a városban. Ő volt az egyik vezéralakja, a világ szemében pedig a legkarakteresebb arca New Orleans elvitathatatlan érdemeinek, de az általa és elődei, mint például Sidney Bechet, King Oliver vagy Buddy Bolden által megteremtett hagyományok ma is élnek. Életben tartják ezt egyrészt olyan zenészek és zenekarok, akik/amelyek már több évtizedes fennállásukkal bizonyítják a stílus örökérvényűségét, másrészt pedig az új generáció sem fordul el az ősöktől, és játssza az autentikus bluest, countryt, dzsesszt csakúgy, mint a felfrissült R&B-t és rock and rollt.

Végigtekintve New Orleans mai zenei palettáján, még ma is ott találjuk az '50-es években fénykorát élő Fats Dominót vagy a már 50 éves múltú Zion Harmonizers gospelkvartettet. Dolgozik még például a keresett dalszerző, Allen Toussaint vagy a Neville Brothers, de élő legenda Dr. John és a funk-klasszikus Meters is. Ezek az egyesek szemében talán őskövületnek számító régi motorosok mindenképp megérdemelnek legalább egy rövid bemutatást, mert ha ők nem lettek volna, és nem járna elöl példával némelyikük ma is, nem lennének olyan, ma már alapvetőnek számító stílusok sem, mint a manapság a slágerlisták élét stabilan elfoglaló hiphop, a modern soul vagy az R&B.